- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (65)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Kdo je to cloud broker
a jaký smysl mají jeho služby?
S plány mnoha firem na rozšíření využití cloudových služeb v rámci jejich IT potřeb bude význam cloud brokerů kontinuálně narůstat. Lze očekávat, že se cloud brokeři stanou pravou rukou poskytovatelů služeb zákazníkům. Gartner dnes předpovídá, že do roku 2015 bude většina zákazníků cloud computingu spoléhat právě na cloud brokery. Pomohou jim zvládnout přijetí cloudových řešení a poskytnou jim komplexní sortiment služeb – od zprostředkování nižších cen až po monitoring zákaznických aplikací.


„Cloud broker je ve své podstatě prostředníkem zjednodušujícím komunikaci mezi cloud providerem a koncovým zákazníkem. Funguje stejným způsobem jako dealer automobilů, který je zprostředkovatelem mezi automobilkou a kupcem auta,“ píše Daryl Plummer [1], viceprezident společnosti Gartner. Cloud brokeři agregují, integrují a přizpůsobují cloudové služby koncovým zákazníkům, s čímž se poskytovatelé cloudu často potýkají. „Při absenci prostředníka mezi poskytovatelem cloudu a spotřebitelem je ve hře prostě příliš mnoho práce, času a nákladů, než aby mohl roli cloud brokera zastat přímo cloud provider,“ píše dále Plummer. „Velcí poskytovatelé cloudu nabízejí zpravidla mnoho služeb z tolika míst, že mají velmi málo možností i energie, pokud vůbec nějaké, věnovat se a uřídit specifické potřeby jednotlivých zákazníků.“ Jedna společnost může používat zároveň Google Apps pro e-mail, Salesforce.com pro management prodeje a například IBM SmartCloud jako PaaS. Cloud broker umožňuje zákazníkovi snazší, efektivnější a mnohdy i ve výsledku levnější koordinaci těchto služeb.
Tři základní role cloud brokera jsou tedy agregace, integrace a přizpůsobení:
- Agregace – cloud broker může spojit mnoho individuálních služeb dohromady a prezentovat je jako službu jednotnou. Například díky partnerství s cloud brokerem může poskytovatel nabídnout unifikovaný billing nebo provisioning v rámci cloudu.
- Integrace – společnosti se dnes často spoléhají na cloud brokery, kteří pro ně integrují různé služby a souhrnně poskytují mimo jiné i nové funkce. Cloud broker může například pomoci zákazníkovi při migraci dat do cloudu a integrovat jeho síťovou infrastrukturu se sítí poskytovatele.
- Přizpůsobení – cloud broker často přizpůsobuje, tedy „customizuje“ cloudové služby pro jednotlivé zákazníky, a to obvykle na úrovni síťových prvků. Cloudové služby jako takové mohou být totiž měněny pouze poskytovatelem cloudu.
Výhody pro poskytovatele cloudových služeb
Přestože cloud broker zajišťuje primárně služby pro zákazníky využívající cloud computing, může se také stát klíčovým partnerem poskytovatele. Šikovný broker může pomoci udržet vztah mezi poskytovatelem a zákazníkem na velmi aktivní úrovni a generovat poskytovateli nové obchodní příležitosti. Broker může také implementovat služby a řešení, které nemusí být součástí hlavní činnosti poskytovatele. Může nabídnout rozšířené dohody o úrovni poskytování služby (SLA), přizpůsobit a unifikovat uživatelská rozhraní, může dokonce díky rozhraním pro programování aplikací (API) v rámci cloudu integrovat u zákazníka například obchodní aplikace s mobilními řešeními, které poskytovatel cloudu také nabízí. Cloud broker v sobě dále kombinuje kupní sílu více společností, má tedy nejen lepší výchozí podmínky pro vyjednání výhodnější ceny pro své klienty, ale zároveň přináší více zákazníků poskytovateli. „Když broker poskytuje své služby stovkám zákazníků, může nabídnout agregované, nižší ceny, což ale obvykle znamená více obchodu pro cloud poskytovatele,“ píše v tomto kontextu Plummer.
Mnoho poskytovatelů cloudových služeb spolupracuje s nezávislými cloud brokery pro snazší navázání vztahu s enterprise klientelou. Například cloud broker Appirio slouží jako zprostředkovatel cloudových služeb pro enterprise zákazníky, kteří využívají služby cloudu a PaaS od společností Google, Amazon, Salesforce a Workday. Americký mobilní operátor Verizon nedávno akvíroval softwarovou společnost CloudSwitch, jejíž produkty nabízejí funkce klíčové pro cloud brokery, aby pomohl svým zákazníkům migrovat bezpečně na svůj Terremark Verizon cloud.
Cloud brokeři mohou pomoci i s bezpečnostními problémy
Bezpečnost v cloudu je nadále největší obavou na straně poskytovatelů, brokerů i zákazníků. Podle Grega Younga [1], bezpečnostního analytika společnosti Gartner, se díky systémům na detekci průniků a stále sofistikovanějším firewallům daří bezpečnostní rizika zmírnit. Systémoví administrátoři nicméně tvrdí, že jejich neschopnost monitorovat a řešit problémy v rámci cloud security ještě před tím, než naplno zasáhnou síť, je stále jejich největším problémem. Cloud brokeři mohou snáze reagovat na požadavky na monitoring a bezpečnost a řešit je už v rámci cloudu, nebo „on premise“, tedy přímo u zákazníka. To snímá část bezpečnostní zátěže z poskytovatele cloudu, který obvykle nemá ani čas ani prostředky k individuálnímu adresování všech bezpečnostních problémů jednotlivých zákazníků. Zákazníci zcela správně vyžadují informace o bezpečnostních postupech a certifikacích na straně poskytovatele. Cloud brokeři mohou pomoci řešit bezpečnostní problémy a jednat s poskytovateli managed security služeb ku prospěchu poskytovatelů i koncových zákazníků. Apigee může sloužit jako dobrý příklad poskytovatele cloud API monitoringu, který může pomoci zákazníkům analyzovat a čelit security incidentům.

Proč se vyplatí uvažovat o využití služeb cloud brokerů
Na závěr si vám dovolím předložit shrnutí v podobě čtyř jednoduchých argumentů, proč se vyplatí uvažovat o využití služeb cloud brokerů obecně:
Svět IT je džungle
Pro mnoho společností může být řízení IT jedním z faktorů, který je drží zpátky v růstu a rozvoji. S tím, jak se data a informace množí geometrickou řadou, kladou si všichni otázku, jak a kde budou ukládat svá data, kde a jak s nimi budou pracovat. Cloud se zdá být pro mnohé vhodnou odpovědí. Hledat nicméně vhodné řešení ve světě IT s množstvím poskytovatelů soupeřících o vaši pozornost je náročný úkol. Je těžké zjistit, kdo nabízí nejlepší produkt a za jakou cenu. A co je důležitější, kdo vám může poskytnout řešení, které je nejvíce přizpůsobené vašemu podnikání. Úkolem cloud brokera je nabídnout srozumitelné shrnutí všech těchto informací a poskytnout řešení, které splňuje vaše konkrétní požadavky.
Získejte to nejlepší řešení za nejlepší možnou cenu
Výhodou využití služeb cloud brokera je to, že řešení, která nabízí, zpravidla sestávají z nejlepších produktů na trhu. Broker dělá těžkou práci za vás – vyhledává různé cloudové produkty a služby napříč trhem, vyzkouší a testuje každý z nich, hodnotí je a vybere ty nejlepší. Typicky se jedná o tytéž výrobky používané společnostmi jako IBM, Google nebo Microsoft.
Více produktů – jeden účet
Používání více produktů od různých dodavatelů obvykle vede k bolestem hlavy – s více fakturami k proplacení nebo s množstvím dodavatelů a subdodavatelů, které je třeba hlídat a kontrolovat. Cloud broker vám přináší benefit v podobě toho nejlepšího z širokého portfolia poskytovatelů, zároveň ale znamená pouze jeden účet a jednání s jedním helpdeskem, který by měl rozumět každé službě, již používáte.
Komu zavoláte?
Úspěšná implementace cloudových produktů a služeb ovšem přesahuje pouhý přístup k nejlepším produktům na trhu. Jedná se také o udržení těchto služeb v chodu. Je dobré mít někoho k ruce, když dojde k výpadku služby. Kvalitní cloud brokeři obvykle poskytují podporu 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Pro vás to znamená významné zjednodušení na SPoC – single point of contact. Je tu jen jedna osoba, jedno číslo, na které voláte, bez ohledu na to, co máte za problém. Ať už je to obnova provozu či dat nebo bezpečnostní otázky.
Použitý zdroj:
Cloud Service Brokerage is Dominated by Three Primary Roles, Nov 2011
Jiří Vojkovský
Autor se věnuje business developmentu a strategickému řízení. V IT sféře působí posledních pět let. V IBM zodpovídá za divizi Managed Services.


25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
23.4. | Digital Transformation Summit 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
14.5. | Virtuální konference Kyberbezpečnost pro průmysl, výrobce... |
Formulář pro přidání akce
26.3. | ICT snídaně: Efektivní procesování faktur |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |