- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Příručka úspěšného IT manažera
Recept úspěšného IT oddělení? Dobře nastavená komunikace je základ
Zvládnutí komunikace mnohdy rozhoduje, zda se nám povede dosáhnout našich cílů. Často je i důležitějším faktorem než technická zralost či rozpočet. Navíc, jak si v tomto článku ukážeme, dobře fungující komunikace vám dovede ušetřit nemalé náklady a starosti. Podíváme se i na to, kdo má zásadní vliv na správný způsob komunikování IT a jaké nástroje pro to použít.
Jak navrhnout servisní katalog
Vnímání IT se ve většině firem za posledních pár let dramatickým způsobem změnilo. Od podceňovaného otloukánka, který byl spíše vnímán jako „nutné zlo“ pouze hasící vzniklé problémy, se stal nepostradatelný partner přispívající k vyšší efektivitě zaměstnanců, plnění obchodních cílů společnosti i ovlivňující její další rozvoj. Nezanedbatelnou zásluhu na tom má právě katalog služeb.
Jak vybrat správný ITSM nástroj pro váš byznys? Při výběru je v sázce hodně
Pokud jste jako většina lidí, nejspíše jste začali napsáním výrazu „nejlepší ITSM nástroj“ do Googlu. Tato strategie vás s největší pravděpodobností dovede do pasti. Pokušení porovnávat několik stovek ITSM řešení je lákavé, ale nejspíše promarníte mnoho času s nejistým výsledkem. Pokud si vyberete nástroj pouze na základě jeho nejlepší funkčnosti a dobrého hodnocení zákazníků, zjistíte, že jste zmatení a přehlcení informacemi, který nástroj je pro vaši firmu adekvátní. V tom horším případě můžete dokonce skončit s koupí ITSM nástroje, který neodpovídá vašim potřebám a stojí vás celé jmění.
Jak COVID-19 změnil význam efektivity a produktivity v online pracovním prostředí?
Patrik Šolc s Martinem Vitoušem patří k týmu organizátorů, který každoročně připravuje lednovou ITSMf konferenci. Oba dva mají za sebou desetiletí zkušeností s řízením IT v mezinárodních týmech. Ve své práci využívají širokých znalostí různých přístupů, jako je ITIL či DevOps. Povídali jsme si o digitální transformaci i nadcházející konferenci.
Jaká je role CIO při digitální transformaci?
Patrik Šolc s Martinem Vitoušem patří k týmu organizátorů, který každoročně připravuje lednovou ITSMf konferenci. Oba dva mají za sebou desetiletí zkušeností s řízením IT v mezinárodních týmech. Ve své práci využívají širokých znalostí různých přístupů, jako je ITIL či DevOps. Povídali jsme si o digitální transformaci i nadcházející konferenci.
Jak zlepšit workflow a následně si to nepokazit
Workflow je další z mnoha anglicismů, který si našel cestu do běžné řeči a alespoň v podnikatelském prostředí víceméně zdomácněl. Firmy přirozeně hledají způsoby, jak zařídit, aby práce „plynula“ bez zbytečných přerušení, ztráty informací a papírování. V dnešním článku vysvětlíme, co přesně se skrývá pod pojmem workflow a jak vám to usnadní práci.
Pořádek v IT majetku jako nutný předpoklad efektivní podpory uživatelů
Pořádek v majetku je základem fungujícího IT oddělení. Ať už se jedná o bezpečnost, plánování rozpočtu na další období nebo výběr dodavatelů, kvalitní přehled v majetku je nutností. Přesto značná část IT manažerů netuší, kolik mají ve firmě počítačů nebo jaký obnos vydají v následujícím roce na obnovu softwarových licencí. V dnešním článku si ukážeme, proč je pořádek v majetku zásadní pro podporu uživatelů.
Jak v kontextu Covid-19 efektivně snižovat IT náklady bez přímého dopadu do IT bezpečnosti
V době krize, kdy společnosti napříč celým světem čelí potřebám dramaticky snižovat své náklady, se zcela přirozeně nabízí otázka, co je tím správným místem, kde je možné začít utahovat pomyslné opasky tak, aby efektivita plnění strategických cílů organizace utrpěla co nejméně.
Co nás COVID naučil o práci z domova?
Kvapný přechod na práci z domu, který v březnu zažila podstatná část kancelářské populace po celé republice, proběhl v mnohých firmách hladce. Vedení společnosti jeden den rozhodlo, následující ráno se zaměstnanci připojili k VPN a práce mohla vesele běžet dál. Tedy pokud firma měla na situaci připravenou infrastrukturu. V opačném případě se lidé z IT oddělení dost zapotili, aby dokázali na nečekanou situaci způsobenou globální pandemií reagovat. Mezi odbornou veřejností se začalo s úsměvem mluvit o tom, jak rychle lze věci digitalizovat, když není zbytí.
ITIL 4 aneb Jak lépe řídit IT (díl 8): Implementace ITIL
Ať už si o ITIL myslíte cokoliv, dříve či později na něj narazí každý, kdo se pohybuje v oblasti řízení IT. Někdo se vůči němu vymezuje, jiný je jeho fanouškem. Ale už sama skutečnost, že si navzájem rozumíme, když mluvíme o incidentech či problémech, je do velké míry zásluhou právě ITIL. Kdy tedy začít přemýšlet o implementaci ITIL a jak poznat, zda to pro vaši organizaci dává smysl? O tom bude poslední článek našeho seriálu. Zároveň se podíváme také na otázku certifikace.
ITIL 4, rok poté: Až 70 % organizací selže při implementaci ITIL 4
Paul Wilkinson, spoluautor knihy ITIL Practitioner, zahájil letošní itSMF konferenci v Praze tím, že předpokládá, že 70 % organizací selže při implementaci ITIL 4. Všechny nejlepší praktiky a normy, jako je ITIL, COBIT, DevOps či Agile, přestanou fungovat v okamžiku, kdy se z nich udělá cíl. Za zcela toxické považuje uvažování ve stylu „pojďme naimplementovat ITIL“ místo „máme problém, jak nám s ním ITIL pomůže“. Pouhá implementace ITIL do organizace z ní lepší a úspěšnější organizaci neudělá. Pojďme se společně podívat za prvním rokem používání ITIL 4 a jaké jsou zkušenosti z praxe předních expertů a doporučení autorů ITIL.
ITIL 4 aneb Jak lépe řídit IT (díl 6): Procesy, praktiky a čtyři dimenze řízení IT
Procesy jsou často to první, co se lidem vybaví, když se řekne ITIL. Implementace ITIL jde ruku v ruce se zavedením či vyladěním důležitých procesů, jako je incident management, správa změn nebo problem management. Tyto základní procesy najdete v takřka nezměněné podobě i ve čtvrté edici ITIL. Nová edice ale pracuje se širším pojmem „praktiky“ (practices). Nejde totiž pouze o to, najít správnou sekvenci kroků a akcí. Je potřeba ujistit se, že máme k dispozici všechno, co potřebujeme, abychom vytvořili hodnotu pro zákazníka.
Vy nemáte SIEM? Chyba, která může za vaše špatné spaní
Pojďme si chvíli číst o budoucnosti. O blízké budoucnosti. Prakticky o tak blízké, že je téměř přítomností. Krátce se zamyslete, kolik informací z oblasti zabezpečení, kolik událostí, zajímavých aktivit, závažných událostí, či kritických incidentů vzniká každý den, právě teď, ve vašem IT prostředí. Každou minutu, hodinu i každý den jsou jich desítky, stovky a tisíce. Ve velkých společnostech desítky a stovky tisíc. Máte naprostou jistotu, že takových událostí bude přibývat a ty důležité informace, které identifikují podezřelé aktivity uživatelů, přítomnost škodlivého software, nebo v nejhorším aktivní útok umělé inteligence, se v tom obrovském množství jednotlivých událostí lehce ztratí.
SIEM prozradí, co se ve firemní síti skutečně odehrává
Firmy dnes používají desítky i stovky aplikací, systémů i zařízení, jejichž provoz generuje záznamy. Analýza těchto záznamů umožňuje kompletně monitorovat IT prostředí podniku a omezit bezpečnostní i jiná rizika.
Inventura (nejen) IT majetku nemusí být úmorná
Většina lidí, nejen v IT, dnes považuje inventuru za každoroční nepříjemný úkol. Inventarizace majetku stále v řadě společností probíhá papírově. Zda odpovídá skutečnosti je otázkou. Moderní mobilní zařízení způsobují při inventuře největší problémy. Zavedení čárových kódů nepřineslo očekávanou revoluční změnu v oblasti inventarizace majetku. Pojďte se s námi podívat na moderní přístupy, které umožní zvládnout inventuru i v rozsáhlé mezinárodní společnosti za několik týdnů.
SAM aneb jak zlepšit řízení softwaru ve firmě
Pro běžného člověka z IT je Software Asset Management (SAM) něčím podobným jako kontrola platnosti technického a řidičského průkazu pro řidiče. Nepochybně důležitá věc, neměli bychom na to zapomínat, ale není to důvod, proč jsme si řidičák dělali, chtěli jsme především jezdit autem. A to se dá i bez obou zmíněných dokladů. Pokud ale bez dokladů narazíme na kontrolu, důsledky budou nepříjemné. Stejné je to při práci se softwarem, můžeme do sítě radostně instalovat pirátskou aplikaci za aplikací, používat je ke každodenní práci, ale jakmile dorazí auditor, nastanou nám krušné chvilky.
Již není čas na hrdinství: Od hašení požárů k jejich předcházení
Řada IT oddělení bere svou každodenní práci jako epizodu z katastrofických seriálů. Jejich kancelář připomíná dispečink tísňové linky. Zaměstnanci v krizových situacích volají s nadějí, že mág z IT odvrátí zkázu. IT profesionálové se věnují převážně hašení požárů. Není divu, že řada lidí podlehne lákadlům takového stylu práce. Hasič je přece hrdina. Problém je, že uživatelé nechtějí nikam volat. Netouží zažívat požáry ani podobná dramata. Potřebují především klid na práci a zapomenout telefonní číslo na IT hotline. Zkusme se dnes zamyslet, jak tento stav změnit a posunout IT od hašení požáru ke spolehlivému dodávání IT služeb.
Specifika řízení IT v nemocnicích
Zdravotnictví se stává stále komplexnější disciplínou, kde informační technologie hrají významnou úlohu. Většina pracovišť je dnes vybavena moderními technologiemi, které jsou potřebné pro provádění zdravotních zákroků. Výpadky těchto technologií komplikují práci lékařům i sestrám a mohou negativně ovlivňovat zdraví nebo životy pacientů. Předcházení výpadkům nebo jejich řešení již v raném stádiu je pro zdravotnická zařízení zásadní disciplínou. Je tedy velmi důležité, aby servisní IT týmy v těchto organizacích byly dobře organizovány na základě jasných priorit.
(17. díl) Jak se nestát obětí full-outsourcingu IT?
V dnešní době není ničím neobvyklým svěřit správu IT plně do rukou externí firmy. Tento přístup s sebou ale nese svá rizika. Vždy vzniká dilema, zda poměr cena/rychlost/kvalita je optimální a zda se zbytečně neplýtvá jak časem, tak finančními prostředky. Máte i vy full-outsourcing IT a cítíte se ve spárech dodavatelů? Poradíme vám, jak to rychle zlepšit. Podělíme se s vámi o naše zkušenosti i o zkušenosti IT manažerů, kteří dostali za úkol tuto nelehkou situaci vyřešit.
(16. díl) Jak zvládnout nástupy zaměstnanců elegantně a bezpečně?
Také se vám stalo, že do IT oddělení přijde člověk a ohlásí se jako nový zaměstnanec s tím, že potřebuje počítač a přístupy do různých systémů, aby mohl začít pracovat? Vaše překvapení vrcholí, když se jeho nadřízený dožaduje rychlého řešení. Vzniká vypjatá situace pro všechny zúčastněné, která se často neobejde bez zjitřených emocí. Pojďme se zamyslet nad tím, jak těmto situacím předcházet.
(15. díl) Jak zvládnout 300 PC v jednom člověku?
Kolik IT lidí je potřeba na správu určitého počtu PC nebo uživatelů? To je věčné téma. V podstatě pro IT je to téma „být, či nebýt“. Tuto otázku si občas klade každý ředitel organizace. Často tuto otázku dostáváme při realizaci našich projektů. Proto jsme se pokusili shrnout několik průzkumů nad našimi zákazníky a data získaná z analýz a rozhovorů s nimi.
(14. díl) Řízení IT v multikulturním prostředí
Pokud máte pocit, že multikulturní prostředí řeší pouze mezinárodní korporace, tak jste na omylu. Dnes se multikulturní řízení IT dotýká téměř všech IT oddělení. Úskalí multikulturnosti totiž najdeme nejen u rozdílných jazyků, ale také u odlišných kulturních návyků – přístupu k práci, plnění povinností a termínů, ale i u způsobu komunikace. Příkladem mohou být některé „italské domácnosti“, kde také veškerá komunikace probíhá v češtině, ale odlišné návyky a především očekávání vedou ke konfliktům. Máme pro vás několik zkušeností z multikulturního i mezinárodního prostředí, které se mohou hodit každému šéfovi IT.
(13. díl) Jak komunikovat změnu řízení IT navenek?
Pokud se vám v IT stává, že za vámi přijdou lidi z byznysu a říkají: „Tohle jsem teď četl v časopisu, to je zajímavý, to bychom mohli zavést,“ a IT lidé na to reagují: „Ale to už přece rok používáme,“ vězte, že vás nebudou plácat po zádech za to, že už to máte, ale budou překvapení, proč o tom nevědí.
(12. díl) Automatizace správy SW licencí aneb Jak se vymanit z role hlídacího psa
Kdo se již někdy pokusil nastolit a udržet SW čistotu v organizaci ví, že jde o nadlidský úkol. Dnes je velmi snadné dostat nové aplikace do počítačů. Uživatelé jsou v tomto směru velmi kreativní. IT tým by potřeboval celou řadu asistentek, které by neustále hlídaly, co se kde nainstalovalo, a zjišťovaly, proč a kdo a pak urgovaly zaměstnance, aby provedli nápravu. Tuto situaci elegantně řeší nástroj Software Asset Management (SAM) Assistant, který poskytuje virtuální asistentku s umělou inteligencí, která hlídá SW čistotu v organizaci.
(11. díl) Jak vám pořádek v IT zvýší bezpečnost sítě
Řada IT týmů překvapivě stále není ochotná investovat čas ani finance do „pořádku“ ve smyslu, že vědí, kde přesně jsou všechna zařízení, aplikace a licence. Přitom pořádek má přímý vztah na bezpečnost celého IT. Bez systému se může snadno stát, že IT oddělení ani neví, zda zařízení nalezená v síti jsou schválená, což je v době BYOD stále častější situace. Nepořádek také způsobuje nejasnosti při řešení incidentů a změn jednotlivých prvků sítě. Přitom dnes může IT oddělení jít příkladem ve využívání konceptu IoT (Internet věcí) a mít celou situaci pod kontrolou.
(10. díl) Jak odměňovat IT geeky
Konec roku je časem, kdy se ohlížíme zpět a hodnotíme to, co se nám povedlo a co ne. Blíží se nám svátky a všichni se těší na dárky a odměny. Proto bychom vám ve speciálním vánočním dílu našeho seriálu pro úspěšné IT manažery chtěli dát pár tipů, jak odměnit lidi v IT týmu, aby jim to udělalo co největší radost. Někdy totiž můžete mít pro odměny zaměstnanců jen velmi malý rozpočet, kdy na každého vyjde sotva pár stokorun. Takové „odměny“ mohou nakonec vypadat spíše směšně a zaměstnance demotivovat, o čemž jsme již psali v díle „Jak motivovat IT zaměstnance bez peněz". Pojďme se podívat, jak z této situace ven.
(9. díl) Vedení profesního růstu IT zaměstnanců
Řízení profesního růstu IT zaměstnanců musí řešit prakticky všichni IT manažeři, kteří přitom často hledají kompromis mezi potřebnou kvalifikací zaměstnanců, investovaným časem i prostředky do vzdělávání. S tím úzce souvisí také otázka ochrany investice do vzdělání zaměstnanců. Zkusím shrnout zkušenosti několika IT manažerů z této oblasti do krátkého článku, který je koncipován formou doporučeného postupu, který je dobré stále dokola opakovat.
(8. díl) Řiďte IT jako Service Broker
Oblast řízení podnikové informatiky prošla výrazným vývojem a dá se předpokládat, že dojde k další výrazným změnám. Svět se bude stále více profesionalizovat v dodávání služeb IT. Pokud budete ještě mít oddělení podnikové informatiky, bude fungovat spíše jako dodavatel služeb, který zajistí dodávku kvalitních služeb od externích dodavatelů.
(7. díl) Kvalitní komunikace IT oddělení jako klíč k lidem z byznysu
CIO a jeho tým starající se o informační a komunikační technologie by měli mít černý pásek v komunikaci. Pak se na ně budou byznysové složky podniku s důvěrou obracet.
(6. díl) Katalog služeb aneb Dejte si do pořádku jídelní lístek
Také máte rádi, když si v restauraci vybíráte z přehledného a příjemného jídelního lístku? Takového, ve kterém se rychle zorientujete, vyberete si a máte jasnou představu, co a za jakou cenu dostanete? Udělejte si ve vaší společnosti také takový „jídelní lístek“ a vytvořte si společně s byznysem katalog služeb. Díky tomu budete vědět, které služby byznys nejvíce oceňuje a přinášejí mu nejvyšší hodnotu. Můžete pak lépe alokovat IT zdroje na to, co je opravdu důležité. Zvýšíte tím také svoji transparentnost a pomůžete lepšímu porozumění tomu, co IT dělá a nabízí.
(5. díl) Buďte pro svou firmu více sexy a získáte si pozornost i uznání
Většina IT manažerů si klade otázku, proč IT není vnímáno jako velký pomocník, přičemž tak usilovně pracuje, často i do večera a o víkendech. Proč není IT vnímáno jako rovný partner a inovátor, přinášející nové technologie do společnosti?
(4. díl) Jak řešit situaci s problémovými zaměstnanci IT oddělení
Zaměstnanci jsou různí, to platí i v IT branži. Ve svém týmu se vždy snažíte mít dobré zaměstnance, ale občas se najde i nějaký problémový. Jednou za čas prostě zjistíte, že ve svém středu máte někoho, kdo nepracuje naplno, a protože jste za výkon vašeho týmu zodpovědný, musíte tento problém se zaměstnancem vyřešit.
(3. díl) Jak motivovat IT zaměstnance bez peněz
Lidé jsou nejvíce motivovaní, když je práce baví. Na vrcholu důležitosti je pro všechny, aby jejich práce měla smysl. Firmy, které vytvářejí smysluplné úkoly, dokáží udržet zaměstnance vysoce produktivní i v obdobích krizí a rozpočtových škrtů. To je důležité obzvlášť v IT, kde jsou rozpočtové škrty velmi citelné.
(2. díl) Jaký typ CIO jste? Vedete své lidi správným způsobem?
CIO má jako vůdce jedinečnou výzvu. Ačkoliv měl dříve technické a praktické schopnosti, tím, jak se přesouvá do vedení, tyto schopnosti ztrácí a výkon běžných věcí musí nechávat na svém týmu. Tento tým však musí vést a motivovat. Zde je podobnost s orchestrem, který musí někdo dirigovat. Důležité je také vybírat si ty nejlepší hráče. Spolu mohou podávat výborné výkony, ale vy musíte určovat tu správnou hudbu a tempo. Základem je spolupráce a vaše vedení.
(1. díl) Sedm největších chyb IT manažerů
Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové Mravenci zůstávají v pozadí. Na toto téma se již točí i televizní seriály. Proč tomu tak je? Proč IT manažeři, kteří tvrdě pracují, mají menší uznání než ti, co se chlubí? Jednou z hlavních příčin je, že většina IT manažerů vyrostla z technických pozic v IT. To jim dává výhodu v odborné části, ale často to s sebou nese nevýhody spojené se schopností propagace svých výsledků a výsledků svého týmu. Rádi bychom vám v tomto seriálu nabídli zkušenosti z našich projektů týkající se především manažerských schopností se zaměřením na IT. Věříme, že by vám mohly ukázat cestu. Nikoliv cestu, jak se stát broukem Pytlíkem, ale jak být úspěšným Ferdou Mravencem.
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |