facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro veřejný sektor a zdravotnictví , Veřejný sektor a zdravotnictví

IT řešení pro nemocniční holdingy



CompuGroupV současné době můžeme sledovat zjevný trend vytváření nemocničních holdingů, ať už soukromých nebo zřizovaných kraji. Důvody jejich vzniku jsou zejména ekonomické. Zvýšení ekonomické výhodnosti díky centralizovaným činnostem, jakými jsou například centrální nákup, jednotná komunikace s dodavateli, jsou zřejmě, mnohem více se však dostává do popředí možnost řídit a sdílet lidské i jiné zdroje na centrální úrovni. Dalším klíčovým prvkem je i snížení nákladů díky zamezení opakovaných vyšetření.


Přestože účetní a jiné ekonomické systémy už mají zažitou korporátní a holdingovou podobu a i se na této úrovni běžně používají, klíčové klinické informační systémy, které zahrnují léčebné procesy v nemocnicích, se stále na holdingové úrovni příliš neprosazují. Částečně je to způsobeno určitou setrvačností, kdy se pro řízení holdingu upřednostňuje především ekonomické a administrativní hledisko. Nicméně nemocniční holdingy zjevně potřebují také řídit i primární oblasti svých aktivit, zejména kvalitu svého léčebného procesu. Pro zajištění potřebných ukazatelů, bez nichž se dnešní přístup k řízení neobejde, jsou třeba úplná a pokud možno dostatečně strukturovaná data. V oblasti nemocničních systémů je tento požadavek pro nemocnice mnohdy obtížně splnitelný, protože většina běžně používaných nemocničních systémů strukturovanou, a tedy dostatečně vytěžitelnou, dokumentaci nepodporují. Nezbytná je také efektivní komunikace mezi zdravotními zařízeními, jinak totiž data o léčebném procesu, laboratořích nebo z lékáren zůstávají na úrovni jednotlivých nemocnic a dále s nimi příliš nepracuje.

Centralizovat jen to nezbytné

Jedním z prvních kroků při konsolidaci nemocničních IT systémů v holdingovém uspořádání by mělo být vytvoření registru, který je společný pro všechna zařízení zřizovatele. Jde v podstatě o databázi interakcí pacienta s jednotlivými zdravotnickými zařízeními holdingu, ovšem bez ukládání medicínských dat. Zde se ukládá informace o ambulantních návštěvách, hospitalizacích, vyšetřeních, ovšem pouze jejich identifikace – kdy a kde byl pacient ošetřován. Pokud je tedy pacient léčen v jiné nemocnici holdingu, může si lékař díky tomuto registru zjistit jeho kompletní zdravotní historii a vyžádat si tak údaje potřebné pro aktuální léčbu nebo zákrok. Registr se aktualizuje po každé změně v nemocničním systému jakékoli nemocnice. Výhodou tohoto systému je to, že jde pouze o referenční databázi, která lékařovu žádost navede na místo uložení jednotlivých zdravotních záznamů. Není potřeba tak budovat robustní centrální úložiště zdravotní dokumentace, protože jednotlivá data o pacientech a léčebném procesu jsou uložena vždy pouze v místech jejich vzniku, tedy v konkrétní nemocnici nebo zdravotním zařízení. Dostupnost kompletní vyžádané zdravotní dokumentace přispívá kromě úspor díky zamezení opakovaných nadbytečných vyšetření zejména ke zvýšení kvality péče (interakce, zamezení lékovým chybám nebo podpora správné léčby).

Kdy je holdingové řešení přínosné

V případě nemocničních holdingů se vyplatí centrální pohled také v oblasti výkaznictví a významnou úlohu může také sehrát při řízení lidských zdrojů, např. při nedostatku sester v jedné nemocnici lze najít pomoc v jiných nemocnicích nebo při alokaci špičkových lékařů a odborníků. Optimální IT řešení by však mělo vždy respektovat částečnou autonomii nemocnic, být otevřené pro IS třetích stran (nemocniční, laboratorní, radiologické apod.) a podporovat komunikaci s externími lékaři, specialisty a praktickými lékaři.

Výhoda pro management

Management může díky vhodnému nastavení holdingového IT řešení získávat reálné a nezkreslené informace o stavu jednotlivých nemocnic a pomocí nich tak mít reálné nástroje pro řízení. Lze pak například i srovnávat klinické klíčové ukazatele, které jsou z pravidla v holdingových uspořádáních obtížně dostupné, jakými jsou opakovanost hospitalizace, reoperace, získané nákazy a jiné komplikace, chybovost určení diagnózy, délka léčby diagnózy nebo celková spokojenost pacientů. V případě operativních klíčových ukazatelů se dají takto získanými daty měřit a hodnotit obložnost, optimalizace využití lůžkového fondu včetně řízení nákladů na pracovníky nemocnice, průměrná ošetřovací doba, využití přístrojů a zařízení nebo doba údržby zařízení. A konečně toto řešení umožňuje sledovat klíčové ukazatele finanční, tedy náklady, tržby nebo výkonové ukazatele.

Zvýšení výnosů holdingu – je to možné

Pokud holding akceptuje současné volání po elektronizaci zdravotnictví a zároveň se rozhodne využít možností, které eHealth nabízí, bude to pro něj i ekonomicky výhodné. Stále více externích lékařů a zdravotních zařízení je a bude nějakým způsobem zapojeno do elektronizace zdravotnictví, ať už formou vlastních ambulantních informačních systémů nebo pacientských systémů. Směrem k nemocnicím v holdingu se potom obrací se svými žádankami o laboratorní a rentgenová vyšetření nebo o vyšetření u odborníka, případně potřebují lékařskou dokumentaci svého pacienta, který tam byl hospitalizovaný. Nemocniční holdingy by tedy měly být připraveny zapojit se do této elektronické komunikace a adekvátním způsobem poskytovat své služby, protože potom i díky tomu mohou zvýšit své výnosy.

Petr Šuráň, CompuGroup Medical Česká republika Petr Šuráň
Autor článku je ředitel divize nemocničních informačních systémů CompuGroup Medical Česká republika
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.