- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (89)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (65)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Praktické zkušenosti s budováním systémů řízených skladů
Systémy řízených skladů nepatří mezi široce používané IS/ICT. Nacházejí uplatnění především u těch organizací, které potřebují znát přesnou dispozici svých zásob a efektivněji nakládat s jejich zpracováním a distribucí. Jaký je rozdíl mezi systémem řízených skladů a běžnou správou skladového hospodářství, tak jak ji obvykle poskytují ERP systémy? Jaké přínosy můžeme od těchto řešení očekávat? Tyto a další otázky zodpověděl v exkluzivním rozhovoru pro časopis IT Systems Petr Kuželík, dlouholetý specialista společnosti Aimtec na oblast logistiky a skladového hospodářství.


Většině pracovníků, kteří pro svou organizaci vybírají nový ERP systém, není jasné, jaké rozdíly jsou mezi obvyklou funkcionalitou pro správu skladového hospodářství a systémem řízených skladů (warehouse management system). Můžete vysvětlit hlavní odlišnosti?
Pod pojmem skladové hospodářství v ERP systémech hledejte účetní a množstevní evidenci skladovaného materiálu. Víte, s čím disponujete a v jakých hodnotách. Co již ale nevidíte v systému, je například to, která část zásoby vám byla doručena v určitý den, z jakých komponent a polotovarů výrobek vznikl, kde a jak byl uložen, jak byl expedován apod.
Systém řízených skladů naopak umožňuje detailnější členění skladového hospodářství. Poskytuje velmi podrobnou evidenci jednotlivých položek na úrovni balení, kusů, šarží apod. a skladových pozic. Jeho uživatel pak může zjistit, kde přesně se nachází konkrétní balení zboží a kolik obsahuje kusů. Manipulační obsluha má k dispozici údaje o vazbě na příjmový a výdajový doklad, časech manipulací, příslušnosti k zakázkám, pracovištím výroby, stavech balení (např. zablokováno kvalitou) apod. Systém řízených skladů dále nabízí řadu funkcí umožňujících zjišťovat aktuální stav skladových položek a všech souvisejících atributů.
Můžete uvést několik typických příkladů z praxe, kdy požadavky na řízení logistických operací v rámci skladového hospodářství firmu natolik zatíží, že se její management rozhodne pro pořízení systému řízených skladů?
Prvním impulzem pro rozhodnutí o pořízení systému řízených skladů je potřeba informací o tom, kde a jaký artikl se přesně nachází. Je obtížné dohledávat konkrétní balení ve vícepatrovém regálu s cílem vybrat právě to, které aktuálně potřebujeme zpracovat ve výrobě, při respektování různých metodik pohybu zásob tak, aby byla zajištěna plynulá obrátka zásob.
K dalším velmi důležitým důvodům pořízení systému řízených skladů patří zvýšení využitelnosti skladové kapacity, zajištění zpětné sledovatelnosti, snížení a zpřesnění stavu zásob, zefektivnění práce skladové obsluhy, snížení počtu reklamací a zrychlení inventurních prací.
Které vlastnosti WMS jsou hlavním zdrojem konkurenční výhody pro jeho uživatelskou organizaci?
WMS musí být schopen uřídit všechny skladové procesy, od příjmu materiálu, zaskladnění, výdeje do výroby až po expedici, kontrolu a inventuru. Dále musí umět zjištěné informace o procesech při řízení skladu přenést do ostatních částí informačních systémů společnosti a oboustranně s nimi komunikovat, například prostřednictvím EDI. V neposlední řadě musí systém řízených skladů umět zvládnout specifické požadavky zákazníka plynoucí z jeho oborového zaměření a velikosti.
V současné době je samozřejmostí podpora pokročilých technologií, jako jsou RFID, pick by light (vychystávání pomocí světla), pick by voice (vychystávání pomocí hlasu) nebo automatické zakládací systémy.
Již jste se zmínil o přínosech v oblasti práce skladové obsluhy. Jaké další přínosy lze od WMS očekávat?
Především jde o zvýšení průchodnosti skladu. S WMS se celkově zrychlují logistické procesy. Dále mohu uvést sledovatelnost a dohledatelnost veškerého materiálu, polotovarů či hotových výrobků a sledování pohybu obalů.
Další přínosy úzce souvisejí se zefektivněním práce skladové obsluhy, o níž jsem již hovořil. Jde především o nulovou chybovost při manipulaci (zejména v expedici) a úsporu času. Systém přesně navádí skladníky ke konkrétnímu artiklu, takže při výdeji nemusí nic hledat a přemýšlet nad tím, zda je požadovaná distribuce materiálu či výrobku správná.
WMS je často považován za standardizované procesní řešení. Které z jeho funkčností lze považovat za standard použitelný napříč většinou odvětví?
Standardizované WMS řešení umožňuje práci se skladovými pozicemi, jednoúrovňovým i víceúrovňovým balením a dovoluje sledovat jednotlivé skladové pohyby. WMS se ale velice často pohybuje právě na rozhraní mezi standardizovaným a specializovaným řešením.
Existují typy společností nebo obory podnikání, jimž postačí pouze standardizované WMS řešení?
Zde si troufám říci, že standard WMS postačí společnostem v interní logistice, tzn. pro evidenci pohybů zásob ve vlastním skladu či výrobě s obvyklým příjmem a běžnou expedicí. Ale právě expedicí je specifická pro většinu oborů právě kvůli různým variantám v závislosti na artiklech, velikosti dodávek, způsobech přepravy a dalších okolnostech. Typické je to u obchodních společností, kde se výrazně liší expedice v distribuci léčiv, v potravinářství nebo v expedici společností s prodejem přes e-shopy. Standardizované řešení pak všem oborům podnikání musí poskytnout výše zmiňované vlastnosti pro zajištění sledovatelnosti zásob, přesné evidence a plynulého toku s důrazem na rychlost a jednoduchost.
Jaké znalosti a zkušenosti, kromě těch, které jsou obvyklé pro zavádění ERP systémů, by měl mít dodavatel WMS, aby byl schopen jeho implementaci správně provést?
Dodavateli WMS nesmí chybět hlavně praktická zkušenost z reálného života. Při implementaci je nejdůležitější dohoda se zákazníkem a rozdělení rolí na jeho straně. Nejde tedy jen o to, nasadit systém pro řízení skladových pozic a balení, ale je nutné umět všechny procesy a funkcionality provázat na fyzické role jednotlivých uživatelů a postihnout tak všechny reálné situace v „životě“ řízeného skladu. Přenos know-how a nejlepších praktik z dodavatele na zákazníka je hlavním předpokladem optimální volby a efektivnosti řešení WMS.
Lze počítat s tím, že řešení WMS, o němž zákazník uvažuje, bude široce a jednoduše konfigurovatelné, anebo bude spíše nositelem množství zakázkových úprav? Jaké jsou v této oblasti vaše praktické zkušenosti?
Aby řešení WMS neobsahovalo množství zakázkových úprav, je potřeba získané praktické zkušenosti z reálných projektů vracet zpět do vývoje a inovací systémů. Mohu říci, že to se nám ve společnosti Aimtec daří. Nabízíme dva systémy řízených skladů. SappyWMS založené na platformě SAP Business All-in-One a DCIx, které je našim vlastním produktem. Obě řešení jsou postavena na široké a jednoduché konfigurovatelnosti. Lze říci, že z osmdesáti procent představují standard, který lze uplatnit u pestré škály společností. Zbývajících dvacet procent je obvykle věnováno na speciální úpravy dle požadavků zákazníka. Díky v praxi nabytému know-how a zapracování požadavků do našich WMS řešení jsou jejich customizace a konfigurovatelnost jednoduché a rychlé.
Jaký je rozdíl mezi skladovým hospodářstvím, jímž disponuje ve standardu SAP Business All-in-One, a řízeným skladem v řešení SappyWMS?
Rozdíl spočívá především v úrovni automatizace jednotlivých funkcí a transakcí. Zatímco ve standardní funkcionalitě SAP Business All-in-One by uživatel musel určitou operaci provádět natřikrát, nebo by se na ni muselo podílet více pracovníků, v řešení SappyWMS je tato operace zakomponována do jedné funkce a lze ji tak provést téměř „na jedno kliknutí“. Skladové pohyby jsou přímo vázány na účetní závislosti, nákupní objednávky, ceny, výdeje do kontrolní dávky, uvolňování kontrolních dávek apod. Se skladovým pohybem probíhá zároveň i účetní pohyb. Proto je pro organizace užívající standardní SAP Business All-in-One výhodné pořídit si právě SappyWMS.
Petr Sodomka, Hana Klčová
Petr Kuželík je produktovým manažerem a konzultantem systému SAP Business All-in-One v akciové společnosti Aimtec. Specializuje se na oblast logistiky a systémy řízených skladů.


25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
23.4. | Digital Transformation Summit 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
14.5. | Virtuální konference Kyberbezpečnost pro průmysl, výrobce... |
Formulář pro přidání akce
26.3. | ICT snídaně: Efektivní procesování faktur |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |