- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Řízení životního cyklu ERP systému
Aby komplexní podnikové aplikace typu ERP přinášely společnosti největší možnou přidanou hodnotu, je třeba řídit všechny fáze jejich životního cyklu. Analytici společnosti Gartner jich definují pět: strategie a plánování, návrh, výběr, nasazení a řízení a rozvoj. V následujícím textu se zaměříme na to, jaké výzvy jsou podle analytiků Gartneru s jednotlivými fázemi spojeny.
Strategie a plánování
V této fázi životního cyklu ERP zakládáme ERP projekt a stanovujeme základní mantinely pro následující etapy. Obvykle zde definujeme procesy, jejichž rozsah by měl ERP pokrývat, slaďujeme potřeby s obchodními a IT strategiemi, vytváříme základní dokumenty projektu, určujeme důležitost jednotlivých kroků, tvoříme plány a rozpočet, vybíráme členy projektového týmu a řídicí a kontrolní systémy.
Návrh
Tato fáze staví na práci provedené v rámci strategie a plánování, zpřesňuje ji a doplňuje o detaily. Právě v této fázi životního cyklu jsou strategie a vize spojené s ERP systémem transformovány do konkrétních plánů a návrhů. Pro fázi návrhu je typické:
- definování architektury, technologie a standardů projektu,
- určení zdrojů a způsobu jejich získání,
- modelování požadavků ze strany byznysu, detailní specifikace požadovaných parametrů řešení,
- definování detailů procesů a výkonnostních měřítek,
- vytvoření podrobnějšího obchodního případu,
- vytvoření a schválení plánu řízení změn v organizaci včetně její struktury po nasazení řešení.
Výběr
Fáze návrhu se soustředí především na vnitřní prostředí. Ve fázi výběru se naopak snažíme získat informace z okolí firmy. Využíváme přitom již připravený plán a návrh a snažíme se najít jejich odraz v tom, co nabízí trh. Cílem této fáze je vybrat řešení, které bude vhodné právě pro náš podnik. Než k tomu ale dojde, je třeba provést celou řadu kroků:
- finalizovat požadavky na řešení,
- vytvořit go-to-market strategii,
- rozšířit projektový tým o byznys uživatele,
- stanovit kritéria a metodologii hodnocení,
- sesbírat informace z různých zdrojů a analyzovat je,
- vytvořit zadávací dokument,
- vyhodnotit odpovědi dodavatelů a poskytovatelů služeb,
- zvolit technologii a dodavatele či poskytovatele služeb,
- doplnit obchodní případ a projektový plán na základě odpovědi zvoleného dodavatele,
- vyjednat SLA a smlouvu.
Nasazení
Jakmile je ukončen proces výběru, dochází k implementaci řešení a vize se pomalu stává realitou. Fáze nasazení se přitom může skládat z řady dílčích kroků, například pokud se jedná o implementaci v mezinárodní společnosti s řadou organizačních jednotek. V této etapě určujeme, kdo bude systém implementovat a kdo bude tuto činnost řídit. Je třeba kontrolovat dodržování projektu, harmonogramu a rozpočtu, monitorovat a minimalizovat rizika. Je také vhodné neustále sledovat rozdíl mezi našimi potřebami a tím, co můžeme reálně dostat například pomocí gap analýzy. A samozřejmě konfigurujeme, integrujeme, testujeme a zaškolujeme klíčové uživatele. Výstupem této fáze životního cyklu ERP by mělo být rozhodnutí, zda řešení posunout ze stavu projektu do produkčního prostředí.
Rozvíjet a řídit
V této fázi se často ptáme, jak organizace ERP systém používá a jakým způsobem jej bude třeba přizpůsobit, aby dobře podporoval její neustále se měnící požadavky. Je přitom třeba provést nejen postimplementační analýzu, řídit a monitorovat činnost ERP, sledovat jeho využívání a měřit výkonnost, ale také získávat zpětnou vazbu, sledovat rizika a měnící se požadavky ze strany byznysu, a v důsledku pak zlepšovat vlastní procesy, dovednosti, metody a nástroje. Důležité je také znovu projít původní obchodní případ a určit konkrétní přínosy, které ERP společnosti přineslo. V této fázi bychom také měli podporovat spolupráci IT a obchodu, orientaci na uživatele a samozřejmě sledovat a hodnotit příležitosti pro inovace a transformace vlastního byznysu.
-ld-
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |