- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (65)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Klíčové trendy v oblasti ERP systémů
Svět ERP systémů se odjakživa snažil odrážet aktuální potřeby firem, jejichž chod má podnikový systém řídit. V souvislosti s nedávnou krizí se však změnil způsob fungování firem, a díky tomu se výrazně proměnily tyto systémy.


Jeden systém na všechno, včetně BI
Už delší dobu existuje jasný trend sdružování všech informací do jediného informačního systému. Doby, kdy firmy používaly třeba i pět různých specializovaných systémů, které pak náročně a nákladně integrovaly, jsou již pryč. Doba dokonce pokročila ještě o jednu úroveň dál – nejde již jen o to, aby všechna data byla v jednom systému, ale o to, aby se u každé entity – zákazníka, dodavatele, produktu, závodu – dalo z jediného pohledu zjistit vše potřebné. V informačních systémech dneška se tak integrují i stále pokročilejší business intelligence nástroje. Kupříkladu nový Microsoft Dynamics AX 2012 přímo nabízí 35 předpřipravených uživatelských rolí (finanční ředitel, vedoucí skladu) s již hotovými business intelligence výstupy. Najdete zde šestnáct předpřipravených analytických kostek a přes osm set reportů. Pokud jsou potřeba nějaké další, je možné si je připravit individuálně v Excelu 2013. Ten díky integrovaným nástrojům PowerPivot a Power View umí interaktivně pracovat přímo s databází Dynamics AX 2012.
Data z ERP systému se používají i v dalších systémech firmy
To, že má ERP systém všechna data pohromadě a umí nabízet různé komplexní pohledy, začaly firmy využívat i jinde. Dnes je již běžné, že data z ERP systému jsou dostupná zaměstnancům, dodavatelům a mnohdy i zákazníkům. Kupříkladu Datart má svůj podnikový systém propojen se službou Můj Datart, kde si zákazníci mohou například nechat evidovat všechny produkty zakoupené v těchto prodejnách a následně je reklamovat i bez účtenky či záručního listu. To vše díky přímému provázání s podnikovým informačním systémem. Zcela běžné je dnes také sledování zásilek či stavu objednávek, kdy se zákazníci dívají na data z ERP systému v reálném čase.
Od maximální individualizace po důsledné následování best practices
Zajímavým trendem na trhu je čím dál tím větší důraz na maximální flexibilitu ERP systému. Firmy chtějí mít možnost maximální individualizace celého systému a zároveň využít vestavěné best practices. Někdy je přitom možné se setkat v rámci jedné firmy a jednoho systému s aplikací obou přístupů najednou. Oba dva totiž mají své jasné benefity. Úprava na míru přináší možnost pokrytí unikátních procesů, které firmu odlišují od konkurence. Druhý přístup pak dává možnost upravit vlastní procesy podle celosvětových best practices, tedy podle toho, jak to dělají v daném oboru ti nejlepší na světě. Čím dál tím více českých firem tak volí zlatou střední cestu, kdy provádí individuální úpravy ERP systému jen tam, kde je unikátnost daného procesu pro firmu skutečně přínosná, a zbylé procesy naopak aktualizuje podle best practices. Z implementace ERP systému se tak často stává impulz pro iniciaci strategických změn ve firmě.
ERP systém musí umět podpořit i zcela nové aktivity firmy
S tím souvisí i další současný trend. ERP systém musí umět pokrývat i zcela nové aktivity firmy. Ty se objeví buď právě v souvislosti s celkovou revizí fungování firmy, anebo – což je v současnosti v ČR poměrně časté – v souvislosti s akvizicí nějaké jiné firmy. ERP systém současnosti tak musí být univerzálně použitelný, ale zároveň by měl nabízet ony potřebné best practices umožňující rychlou implementaci a případnou restrukturalizaci nově akvírované firmy. Moderní ERP systémy tuto otázku řeší tak, že kromě standardních oblastí jako HR, finance, sklad apod. v sobě zahrnují i řadu předpřipravených specializovaných modulů pro řízení procesní výroby, štíhlou výrobu, retailový prodej, distribuci atd. Firma tak získává jistotu, že když se bude chtít v budoucnu pustit do zcela nové a třeba i náročné oblasti podnikání, její stávající systém ji v tom maximálně podpoří.
Milan Cvrkal
Autor je produktovým manažerem divize podnikových řešení Microsoft Dynamics ve společnosti Microsoft.


25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
23.4. | Digital Transformation Summit 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
14.5. | Virtuální konference Kyberbezpečnost pro průmysl, výrobce... |
Formulář pro přidání akce
26.3. | ICT snídaně: Efektivní procesování faktur |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |