- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Vývoj materiálů otevírá nové možnosti využití 3D tisku
Aditivní technologie se prosazují v železničním průmyslu
Nejen průmyslová výroba prochází díky aditivním technologiím dynamickou proměnou. Jsou to například i železniční společnosti, které potřebují držet krok s dobou, a stále více tak sahají po 3D tisku. To, co z bezpečnostních a legislativních důvodů nebylo ještě před pár lety možné, se stává běžnou praxí. Vývoj nových materiálů, které splňují přísné požadavky na certifikaci, umožňuje v železniční přepravě široké spektrum nových aplikací.
Stejně jako zástupcům jiných průmyslových odvětví, také výrobcům kolejových vozidel a zabezpečovacích zařízení na železnici vyhovuje rychlost, přesnost a opakovatelnost aditivní výroby. Zejména při výměnách opotřebovaných dílů je možné s 3D technologiemi zkrátit tradičně dlouhé dodací lhůty typické pro konvenční výrobu a snížit výrobní náklady. Ukazují to i pozitivní zkušenosti nadnárodního koncernu Alstom nebo britské Great Western Railway.
Nové díly bez čekání a levně
Alstom patří k největším a nejznámějším výrobcům vlakových souprav na světě. Vedle toho vyvíjí i železniční zabezpečovací zařízení. 3D tisk využívají inženýři Alstomu při výměně zastaralých dílů, konkrétně kabelových průchodek ve vlacích a izolačních desek v železničních elektrických zařízeních. V obou případech bylo nutné zvolit odolný materiál splňující potřebné normy pro požární bezpečnost na železnici.
Alstom proto oslovil společnost Stratasys, jejíž zakladatel vyvinul a nechal si patentovat technologii FDM (Fused Deposition Modeling). Stratasys pro spolupráci s Alstomem zvolil termoplastový filament Kimya PC-FR s nehořlavými vlastnostmi. Jedná se o certifikovaný materiál na bázi polykarbonátu se zpomalovačem hoření, který je stejně pevný a odolný jako standardní polykarbonát, má dobrou rozměrovou stabilitu a disponuje vysokou teplotou skelného přechodu.
Výsledné produkty jsou v naprostém souladu s bezpečnostními předpisy uplatňovanými na evropských tratích. Je možné je vyrábět v menších sériích, což je ideální řešení pro výměnu zastaralých či opotřebovaných dílů, a díky 3D tisku není potřeba zabývat se dlouhými dodacími lhůtami nebo dostupností materiálu. To přináší efektivitu v podobě časových i nákladových úspor. Nezanedbatelnou výhodou 3D tisku je zároveň jeho designová flexibilita.
Udržitelně díky aditivní výrobě
Zajímavým způsobem akcelerovala technologie 3D tisku proměnu britské železnice. Po nemalé části ostrovních kolejí musejí kvůli chybějícímu nadzemnímu vedení jezdit dieselové lokomotivy. Jejich provoz je ale drahý a svou daň si vybírá i životní prostředí. Společnost Great Western Railway (GWR), která provozuje spoje na jihozápadě Velké Británie, proto přišla s nápadem a ze železničních vozů určených původně k sešrotování postavila moderní jednotku, kterou pohánějí dobíjecí baterie. Důmyslná technologie pro pohon baterie, která se ve stanici nabíjí přes vodivé kolejnice, však vyžadovala i bezpečnou vnější ochranu. Pomocí 3D tiskárny od Stratasysu si GWR nechala zhotovit kryty celého zařízení. Technici přitom museli podobně jako jejich kolegové z Alstomu brát ohledy na kvalitativní a technické nároky na použitý materiál, ale také na prostorová omezení pod vlakem.
Kryty jsou proto vytištěny z materiálu ULTEM 9085 s velmi dobrými protipožárními vlastnostmi. GWR ho podrobila rozsáhlému testování a obdržela tak požadované certifikace pro široké teplotní rozpětí od –54 °C do 149 °C. Jedná se o další důkaz toho, jak 3D tisk může přispět k adaptaci průmyslu na jeho novou, emisemi zbytečně nezatěžovanou éru.
Přehodit pomyslnou výhybku je vzhledem k současným možnostem aditivní výroby a jejím prokazatelným benefitům jednodušší, než by se mohlo zdát. Špičkové materiály vyhovující přísné evropské legislativě umožňují používat aditivní technologie i na kolejích.
Daniel Adam Autor článku je spoluzakladatel a CEO společnosti 3Dees Industries. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |