facebook LinkedIN LinkedIN - follow
CAD II , CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk

HTC VIVE Focus Vision:

Evoluce profesionálního XR headsetu

Jan Frič


HTC VIVE Focus VisionZatímco mnoho výrobců se soustřeďuje na spotřebitelský trh, HTC vytrvale buduje svou pozici lídra v segmentu profesionálních XR řešení. I proto jsme ocenili, když nás výrobce pozval na předběžné představení nového headsetu HTC VIVE Focus Vision ještě před jeho oficiálním představením. Tchaj­wan­ské­mu výrobci nelze upřít, že jeho zkušenosti s profesionálním segmentem jsou neocenitelné. Nový HTC VIVE Focus Vision, který se zrodil z úspěšného VIVE Focus 3, totiž sice nenabídne nejvyšší rozlišení na trhu, ale na požadavky profesionálního sektoru odpovídá způsobem, který dává smysl.


Předchůdce nového modelu jménem HTC VIVE Focus 3 asi není třeba dlouze představovat. Je totiž perfektním příkladem tohoto přístupu. Když jsem ho poprvé vyzkoušel, okamžitě jsem pochopil, že jde o zařízení navržené s ohledem na potřeby firemních zákazníků. Modu­lár­ní design, vyměnitelná baterie i robustní a zároveň pohodlná kon­struk­ce jsou vlastnosti, které ocení nezávislý architekt i společnost, která potřebuje nasadit desítky headsetů v rámci bezpečnostních školení. A software? Ten si většina firem vyvine vlastní přesně na míru. Většinou ale ocení možnosti jeho hromadné instalace a správy headsetů, které HTC nabízí v rámci business balíčku.

V jedné oblasti ale HTC VIVE Focus 3 už lehce zaostával. A to je absence smíšené reality (MR), která nabídne skrze průhledové kamery pohled do reálného světa. To se ale teď mění.


Obr. 1: Vive Focus Vision posouvá nejoblíbenější profesionální VR headset do éry XR.

Přichází VIVE Focus Vision

Původní Vive Focus 3 byl přeborníkem v oblasti virtuální reality. Ale tím to haslo. Pro smíšenou realitu, která využívá průhled do reálného světa skrze kamery jako pozadí pro virtuální objekty, museli zákazníci sáhnout po spotřebitelském HTC VIVE XR Elite, nebo hledat u konkurence. Ten ale ani zdaleka nesplnil vysoké standardy z hlediska odolnosti, které jsou pro průmyslové nasazení poměrně podstatné. A i když i HTC VIVE XR Elite nabízí solidní parametry obrazu, tak kvality 90Hz obrazovek s kombinovaným 5K rozlišením a 120° zorným úhlem headsetu HTC VIVE Focus 3 nemá. Uživatelé si tak vždy museli vybrat, zda dají přednost XR řešení, které hraničilo se spotřebitelským produktem, nebo špičkovému VR řešení, které ale moderní XR funkce vůbec nenabízí.

VIVE Focus Vision ale konečně spojuje přednosti obou firemních řešení a posouvá celý koncept o významný krok dál. To nejpodstatnější je plnohodnotná implementace smíšené reality (MR). Nejen že novinka nabídne barevný průhled do reálného světa s vysokým rozlišením a špičkové vlastnosti svého předchůdce. Tentokrát HTC dobíhá Apple a nabízí stereoskopické kamery. Spojení virtuálního a reálného světa by tak mělo být zcela přirozené. A to otevírá zcela nové možnosti využití.


Obr. 2: HTC Vive Focus Vision nabídne 3D pohled nejen na virtuální objekty, ale i na reálný svět.

Vyšší bezpečnost a věrnější instruktáž

Představte si inženýra, který pracuje na údržbě složitého stroje. S VIVE XR Elite mohl vidět 3D model součástky na pozadí reality, ale ta byla plochá. Kvůli jediné kameře jednoduše jakékoli informace o reálném prostoru chyběly. Pro základní orientaci to jistě stačilo, ale pustit se do skutečné manipulace s reálnými objekty tak nebylo komfortní a přiznejme si, že ani zcela bezpečné. Se stereoskopií je ale vše jinak.

Nový headset nabízí přirozený pohled do okolního světa, který k uži­va­te­li dostane reálnou představu o prostoru, ve kterém se pohybuje. Ten tak snadno může servisovat stroje, nebo dokonce celé továrny, aniž by musel headset sejmout z hlavy. Spolu s implementací digi­tál­ních dvojčat se tak otevírá cesta k tomu, co už nějakou dobu zkouší Microsoft a Siemens s brýlemi Hololens – totiž vizualizaci provozních dat přímo v prostoru výroby. Tentokrát ovšem s plnohodnotným vykreslením informací v celém 120° zorném poli, které Hololens nenabízí, a navíc i v plnobarevném dobře čitelném provedení.

Nekompromisní PCVR

Příjemnou zprávou je i fakt, že headset nenabízí pouze nezávislé fungování. Zastane i roli PCVR headsetu, který dokáže vytěžit maximum z výkonné grafické karty. Hodí se tak i do náročných architektonických studií a designérských ateliérů. Výrobce totiž integroval do jeho USB-C konektoru i plnohodnotné Display Port připojení. Jeho prostřednictvím umožní uživatelům přímé nekomprimované spojení s grafickou kartou počítače. Ti pak nemusí dělat kompromisy z hlediska obrazové kvality a mohou pracovat i s těmi nejjemnějšími detaily, pro které by dříve museli sáhnout po dedikovaném řešení, jako je HTC VIVE Pro 2 nebo Valve Index.


Obr. 3: Boční USB-C konektor ukrývá i nekomprimované Display Port připojení pro nekompromisní PCVR.

Tuto vlastnost samozřejmě ocení i společnosti, které se zabývají špičkovými simulacemi, jako jsou například autoškoly. Ostatně i čes­ký Movitren stále v zájmu maximální realističnosti simulace využívá headsety HTC VIVE Pro 2, který může být v mobilním nasazení poměrně komplikovaný kvůli nutnosti využití základnových stanic. S novým HTC VIVE Vision Pro jejich potřeba odpadá, ale vizuální kvalita zůstává, včetně vysoké obnovovací frekvence 120 Hz.

Sledování pohybu očí i automatické IPD

Další novinkou, kterou už jsme viděli u konkurence od Apple, je sledování pohybu očí a s ním i automatické motorizované nastavení IPD (vzdálenosti mezi očima). Díky němu lze HTC VIVE Focus Vision rychle předávat mezi uživateli bez jakýchkoli dodatečných zásahů. Headset vše nastaví tak, aby měl uživatel perfektní obraz, a sledování pohybu očí umožní i FOVeované vykreslování obsahu. Tehdy lze využít výkon HW na maximum díky omezení úrovně detailů na periférii zorného pole (kde oko vidí neostře) a soustředit se na jeho střed, kde zrak funguje perfektně.


Obr. 4: Novince nechybí ani funkce rozpoznávání pohybu rukou, které napomáhá senzor hloubky i IR přísvit.

Funkce sledování pohybu očí má ale i další využití, o kterých jsme psali například ve článku o využití virtuální reality v retailu. Díky integraci technologie sledující pohyb očí lze snadno vytvořit mapu distribuce pozornosti uživatele. Není tak problém rozeznat, která místa v regálech prodejní uličky jsou nejatraktivnější, nebo vyhodnotit, který z designových prvků obalu či reklamy přitahuje nejvíce pozornosti. Úprava prostředí, které testovanému jedinci ukážeme, je přitom dílem okamžiku. Není třeba vytvářet nová videa, měnit seskupení produktů ve fyzických regálech testovacích prostor ani vytvářet univerzální simulaci pro veškeré prodejny. Ve virtuální realitě není problém replikovat vždy tu skutečnou.

A pak je tu komunikace v rámci virtuálních světů a vzdálené spolupráce. Při té uživatelé ocení sledování pohybu očí a jeho přenos na avatara, často aniž by si to uvědomili. Jedná se totiž o přirozený nonverbální prostředek, který spolupracovníkům sděluje, čemu zrovna věnujeme pozornost, a často nahrazuje i méně přirozené vědomé ukazování směru, kterým se mají podívat. A to je při práci ve 3D prostoru k nezaplacení.

Bohatý existující ekosystém

Co mě osobně těší, je to, že HTC nezapomnělo na bohatý ekosystém příslušenství a uživatele staršího modelu. VIVE Focus Vision si totiž zachovává plnou kompatibilitu s existujícími doplňky. Firmy, které už investovaly do ekosystému HTC, tak mohou pokračovat v jeho postupném vylepšování. Budou fungovat starší baterie, pohybové snímače HTC VIVE Ultimate Tracker i snímač spodní poloviny tváře HTC VIVE Focus Facial tracker, díky kterým lze do virtuálních světů přenášet i pohyb celého těla a mimiku tváře. Komunikace je tak ještě přirozenější a průzkumy zákaznického chování důslednější.

Zároveň lze díky těmto doplňkům headset bez omezení využívat i ke studiím ergonomie výrobních kapacit, tak jak to například Siemens už roky dělá s pomocí standardních VIVE Trackerů pro systémy založené na Steam VR trackingu. Tentokrát ale zcela bez základnových stanic.

Nasazení v provozech s velkým obratem uživatelů

Jednou z klíčových výhod headsetu HTC VIVE Focus 3 byla vždy výměnná baterie a magnetické stélky, které i v době pandemie umožnily střídání velkého počtu uživatelů bez kompromisů v hygieně. Obojí si nový headset samozřejmě zachoval. I tady ale dochází k dalšímu posunu. I když headset HTC VIVE Focus 3 umožňoval nasazení nové baterie pro každého hráče a byl připravený do akce v řádu minut, bylo při její výměně vždy nutné headset vypnout a znovu zapnout. Nyní je tato komplikace minulostí.

Výrobce totiž headset vybavil sekundárním akumulátorem, který za hlavní baterii zaskočí až na 20 minut. Obsluha na školení nebo v LBE herně tak snadno vymění baterii i bez restartu headsetu, a dokonce nemusí ukončit ani běžící aplikaci. Headset tak může sloužit svému účelu i 24 hodin denně naprosto bez výpadku. A to je něco, co aktuálně nenabízí na trhu s virtuální a rozšířenou realitou nikdo.


Obr. 5: Herny a vzdělávací instituce ocení konstrukční vlastnosti zajišťující bezproblémový provoz s mnoha uživateli a bez přerušení.

Cena a dostupnost

Podstatná otázka je tedy cena nového přístroje. A i v této oblasti zřejmě většinu zájemců potěšíme. Nový model jde totiž do prodeje za cenu 30 499 Kč pro soukromé uživatele a 37 990 Kč pro profesionály, kteří využijí B2B balíček VIVE Business+. Ten obsahuje například vzdálenou správu flotily headsetů, hromadné instalace aplikací, nebo prodlouženou záruku na dva roky či režim kiosek, díky kterému není problém ponechat headset uživateli s vědomím, že se bude pohybovat pouze v rámci předem spuštěné aplikace.

Jan Frič
Kulturolog, PR manager a nadšenec pro virtuální realitu (email@fricjan.cz)
V článku jsou použity informace a grafika z tiskové zprávy společnosti HTC.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.