facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 2. 9. 2014

Gartner publikoval zprávu o vyspělosti technologií pro rok 2014

Společnost Gartner publikovala další ze svých každoročních zpráv, které hodnotí vyspělost rodících se technologií. Jejím středobodem je tzv. hype křivka, které letos vládne fenomén digitálního byznysu a role technologií při digitální transformaci, kterou podle analytiků většina společností prochází.



Gartnerovské hype křivky už dvacet let komentují aktuální stav a směřování vyspělých i nových technologií a slouží jako podklad pro strategická rozhodnutí a plánování. Letošní zpráva „2014 Hype Cycle Special Report“ hodnotí zralost více jak dvou tisíc různých technologií sdružených do téměř dvou set oblastí. Jednou z jejích částí je také samostatný report 2014 Hype Cycle for Emerging Technologies. „Hype křivka rodících se technologií je nejširším gartnerovským agregátem. Obsahuje jak oblasti, kterým by společnosti měly již dnes věnovat velkou pozornost, tak i ty, které podle nás mají potenciál mít výrazný dopad v budoucnu,“ řekla Jackie Fenn, viceprezidentka společnosti Gartner.

 

Hlavním tématem zprávy je letos digitální byznys, který je podle Gartneru čtvrtým z celkem šesti vývojových stupňů, kterými společnosti prochází. Analytici uvádí, že v době, kdy se většina organizací vydává na cestu digitálního byznysu, bude zásadní výběr a nasazení správných technologií. „Podniky se pustily na cestu transformace do digitálního světa. Na ní budou nasazovat technologie, které jsou dnes na počátku svého vývojového cyklu. Porozumění tomu, kde se vaše organizace na této cestě nachází a kam by měla směřovat, bude ovlivňovat, jaké kombinace technologií budou podporovat váš vývoj v budoucnu,“ uvedl Hung LeHong z Gartneru. Podle analytiků jsou s touto fází vývoje spojeny technologie jako internet věcí a koncept smývání hranic mezi fyzickým a virtuálním světem, kdy se fyzická aktiva digitalizují a plnohodnotně se zapojují do hodnototvorného řetězce vedle původem digitálních entit, jako jsou systémy a aplikace. Svoji roli v tom hraje 3D tisk, M2M komunikace, technologie pro chytrá pracoviště, kryptoměny a další oblasti.

 

Hype křivka rodících se technologií pro rok 2014
Hype křivka rodících se technologií pro rok 2014

 

Gartnerovská hype křivka rozděluje životní cyklus sledovaných technologií do pěti fází: spuštění, vrchol (přemrštěných) očekávání, deziluze, obnovení zájmu a osvěta a produktivní stadium, kdy je technologie plně přijata. Na vrcholu očekávání se podle hype křivky momentálně nachází například oblasti internet věcí, nositelná elektronika nebo domácí 3D tisk. Kolem těchto pojmů je podle analytiků dnes největší „humbuk“, těší se pozornosti médií a očekávání od nich jsou velmi vysoká. V následujících letech budou procházet fází deziluze, která je obvykle spojena s poznáním, že daná technologie nemůže naplnit všechna očekávání a s hledáním jejích skutečných přínosů. V té se momentálně nachází například in-memory databáze, hybridní cloud computing nebo analýza obsahu. Ty by se měly dostat do produktivní fáze během dvou až pěti let. Těsně před produktivní fází se nachází například in-memory analytika nebo 3D tisk ve firmách. Tyto technologie se začínají plně prosazovat a brzy budou podle Gartneru patřit k mainstreamovým záležitostem. A jaké technologie můžeme očekávat ve vzdálenější budoucnosti? Podle analytiků jsou na počátku svého vývojového cyklu například holografické displeje, rozhraní mezi mozkem a počítačem nebo tzv. 3D bioprinting, tedy 3D tisk z organických materiálů.

 

Lukáš Dolníček


 
  

- PR -

Otevřený ERP systém:

Klíč k flexibilitě a efektivitě podnikání


Měnící se podmínky trhu, ro­s­tou­cí požadavky zákazníků a zvý­še­ný tlak na efektivitu jsou ně­kte­ré z problémů, se kterými se dnes potý­ká snad každá firma. Flexibilita a schopnost využít změnu ke svému prospěchu jsou klíčové vlastnosti pro stabilitu a růst. Otevřenost se proto stává vítaným benefitem u moderního ERP systému – a to jak z hlediska technologického, tak i z pohledu přizpůsobení individuálním potřebám firem. Vision ERP patří k nejotevřenějším systémům na našem trhu a proto stojí za pozornost.

  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy.