facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2024 , Trendy ICT

Umělá inteligence není univerzální řešení

říká Jacob Ringler, manažer českého zastoupení a vývojového centra Vendavo



Jacob RinglerSpolečnost Vendavo, která vyvíjí řešení pro správu a optimalizaci cen, jmenovala zhruba před rokem Jacoba Ringlera globálním šéfem vývoje a zároveň ředitelem svého českého zastoupení se sídlem v Praze. Jacob je tak zodpovědný za řízení vývojových týmů, které sídlí také ve Švédsku, Velké Británii, Indii a v Americe, kde je v Denveru hlavní sídlo Vendavo. Když se nám naskytla příležitost položit mu několik otázek, zajímalo nás, jak řídí a koordinuje práci jednotlivých vývojových týmů, ale probrali jsme i další témata.


Pojďme na úvod blíže představit Vendavo. Vyvíjíte řešení pro správu a optimalizaci cen. Co si pod tím máme představit? Co takové řešení podnikům přináší a jaké typy firem ho využívají?

Řekl bych, že v první řadě jsme takoví kouzelníci s cenami. Nabízíme řešení pro správu a optimalizaci cen, jinými slovy, pomáháme firmám zjistit, jaké ceny je nejlepší účtovat za jejich produkty nebo služby. To jim následně pomáhá zvýšit jejich příjmy, zajistit lepší ziskové marže a efektivnější provoz.

Naše řešení využívají firmy z nejrůznějších odvětví, od maloobchodu přes výrobu až po technologie. Naši zákazníci jsou přitom společnosti všech velikostí, od malých či střední firem až po nadnárodní giganty. V podstatě můžeme říct, že z kouzel společnosti Vendavo může těžit každý, kdo prodává zboží nebo služby.

Můžete uvést i nějaké konkrétní příklady firem, které váš software využívají?

Samozřejmě. Například společnost Molson Coors používá software Vendavo ke snížení rizika chyb a nekonzistencí v cenách, což vede ke zvýšení spokojenosti zákazníků a vylepšuje pověst značky; také díky tomu roste přesnost, efektivita a pružnost při reakci na měnící se požadavky trhu. Dalším dobrým příkladem může být společnost TruckPro, kde využívají software Vendavo k získání poznatků z minulosti. To znamená, že nestanovují ceny na zelené louce, ale vycházejí přitom z historických dat. A do třetice bych zmínil společnost Dell. Ta používá software Vendavo, aby zvýšila rychlost tvorby cenových nabídek. Díky tomu dosahují mnohem vyšší efektivity prodeje. Obecně statistiky našich klientů obvykle ukazují, že každé 1% vylepšení ceny přináší 10 % a více zisku. A kdybych měl být úplně konkrétní, tak například řešení Sales Optimizer pomohlo jednomu velkému distributorovi získat 3,7 milionu dolarů v příjmech z křížového prodeje již 4 měsíce po uvedení do provozu.

Nahlédl jsem do vaší výroční zprávy, ve které uvádíte za loňský rok dvojciferný růst příjmů, přestože rok 2023 byl celosvětově obdobím ekonomické nejistoty a řada odvětví se potýkala s problémy. Je možné tyto pozitivní výsledky chápat jako signál, že podniky vnímají vyspělá softwarová řešení jako prostředek, který jim pomáhá čelit složité situaci na trhu?

Přesně tak. Společnosti se právě v době ekonomické nejistoty obra­ce­jí na pokročilá softwarová řešení. Naše pozitivní finanční výsledky lze brát právě jako takový signál. Víme, že když jsou podmínky na trhu těžké, podniky často hledají způsoby, jak optimalizovat svůj provoz. V tomto ohledu je bezpochyby zajímavé, že naše produkty a služby umožnily zákazníkům v roce 2023 zvýšit marže o 1,5 %. Průměrně dosáhli zákazníci zvýšení zisku o 27 milionů dolarů.

Jaký je nyní hlavní směr vývoje řešení Vendavo? Na jakých vlastnostech a funkcích teď nejvíce pracujete?

Hlavní směr vývoje Vendavo se v současné době zaměřuje na zdokonalování řešení pro tvorbu cen poskytovaných jako SaaS (tedy v podobě služby) a řešení CPQ (software pro konfiguraci, cenu a cenovou nabídku) s podporou umělé inteligence. Pracujeme na rozšiřování vývoje produktů, abychom uspokojili poptávku klientů po inovativních řešeních pro B2B, na financování budoucích strategií uvádění produktů na trh a na urychlení příležitostí pro partnerství a fúze a akvizice. Co se týče konkrétních vlastností a funkcí, pracujeme na zdokonalování našich možností optimalizace cen, automatizace a řízení pomocí AI/ML. Zaměřujeme se také na zdokonalování našich řešení pro správu slev a kanálů.

Umělá inteligence je dnes asi nejčastěji skloňovaným pojmem nejen ve světě IT. Dokáže ale podle vás naplnit velká očekávání, která jsou s ní spojována?

Umělá inteligence je rozhodně módním slovem století, všichni o ní mluví a je v nabídce každé firmy. Z mého pohledu nabízí podnikům řadu reálných výhod. Může zvýšit efektivitu, zlepšit rozhodování i zákaznickou zkušenost. Na druhou stranu je třeba mít k AI také zdravý vztah, protože nenabídne odpověď na všechny problémy podnikání.

Umělá inteligence není univerzální řešení. Jedná se o nástroj, který při rozumném využití může podnikům pomoci zefektivnit provoz, přijímat lepší rozhodnutí a zlepšit zkušenosti zákazníků. Není to však zázračný nástroj a podniky si musí být vědomy možných rizik a omezení.

V našem případě neslouží AI jen pro efekt a jako módní věc, představuje jádro mnoha našich produktů, které se vyvíjejí již řadu let. Vytváříme pro zákazníky řešení tak, aby oni sami mohli využívat AI a strojové učení k dosažení viditelných výsledků.

Řídíte vývoj softwaru Vendavo napříč zeměkoulí. Jaký je váš recept na to, aby lidé v rámci týmů i jednotlivé týmy mezi sebou při vývoji softwaru optimálně spolupracovali a byli efektivní? Záleží podle vás více na výběru vhodných talentů pro jednotlivé role v týmu, nebo na způsobu jejich řízení?

Dobře, pokusím se tedy budování a řízení globálních týmů softwarových inženýrů popsat, jako by šlo o kuchařský recept:

  1. Najměte ty správné lidi. Stejně jako u dobrého receptu je prvním krokem výběr správných ingrediencí, pro mě je to vždy nalezení správného souboru zkušeností, osobností, roz­ma­ni­tos­ti, znalostí a samozřejmě potřebné shody se zbytkem týmu.
  2. Jakmile máte ingredience, je čas je dobře promíchat. To znamená podporovat pracovní prostředí založené na spolupráci a inkluzi, kde se každý cítí být oceněn za svou práci a ví, že se mu naslouchá. Podporujte otevřenou komunikaci, sdílení nápadů a vzájemný respekt mezi členy týmu. V mých týmech nejsou žádné otázky hloupé ani žádné nápady příliš bláznivé. Opravdu tlačím na lidi v týmech k tomu, aby byli kreativní a přemýšleli nestandardně. To je totiž to, co pomáhá utvářet perfektní zákaznickou zkušenost.
  3. Podle chuti přidejte trochu koření. Což znamená, že trocha humoru vždy dokáže zpříjemnit pracovní prostředí. Vždy doporučuji týmovým vedoucím, aby do procesu vnesli trochu zábavy a udržovali motivaci lidí. Může jít o jednoduché věci, jako je nabídka sladké svačiny nebo o vytvoření nějaké laboratoře, kde si lidé mohou hrát s 3D tiskárnami nebo virtuální realitou.
  4. Vařte při správné teplotě. Stanovte týmu jasné cíle a očekávání a poskytněte mu potřebné zdroje a podporu, abyste mu pomohli těchto cílů dosáhnout. To zahrnuje pravidelné poskytování zpětné vazby, řešení jakýchkoli problémů nebo obav a ocenění průběžně dosahovaných úspěchů. Jsem příznivcem toho, aby se hodnocení úspěchů a cílů dělalo v krátkých časových intervalech, ne jednou ročně.
  5. Servírujte stylově. Neboli nezapomeňte nakonec svou práci stylově odprezentovat. Zákazník by měl vědět, že dodáváte vysoce kvalitní software, který splňuje nebo překonává očekávání zákazníků, a neustále jej zlepšujete a inovujete, abyste si udrželi náskok před konkurencí. Jsem velkým příznivcem end to end týmů, které zodpovídají za celý proces nebo projekt od začátku do konce. „You build it, you run it“ je mantra, která zde rezonuje. A to je celé 🙂

Je práce s vývojáři v různých zemích, kde Vendavo působí, v něčem specifická?

Řekl bych, že v porovnání s jinými společnostmi, ve kterých jsem pracoval a kde jsem vedl globální týmy softwarových inženýrů, nic zvlášť specifického nevidím. Po celou svou kariéru se řídím několika základními zásadami. V prvé řadě jde o podporu diverzity myšlení – to, že máme vývojáře z různých zemí, znamená, že můžeme získat širokou škálu pohledů a nápadů. Pozornost věnuji i místním kultuře – práce s vývojáři z různých zemí mi opravdu pomohla získat cenné poznatky o místních trzích a potřebách zákazníků. Zdůrazňuji důležitost komunikace – koordinace v různých časových pásmech a jazycích může být složitá, takže své týmy vždy nabádám k maximální komunikaci. V mezinárodním prostředí by to také nešlo bez vnímání kulturních rozdílů – co je v jedné zemi považováno za zdvořilý způsob poskytování zpětné vazby, může být v jiné zemi považováno za nezdvořilé. Já například pocházím z kanadského Vancouveru, takže vždycky rád dostávám informace i s nějakým tlacháním o jiných nesouvisejících tématech. V České republice tohle zvykem není. A co nesmíme opomenout, je dodržování právních předpisů a nařízení – různé země mají různé zákony a předpisy, což může proces vývoje ještě více zkomplikovat. Vždy mějte k dispozici silný právní tým, věnujte pozornost věcem, jako je bezpečnost, compliance a tak dále.

V Praze, ale také například v Brně a dalších městech ČR sídlí vývojová centra řady globálních technologických firem. Ostatně, vy sám jste několik z nich řídil. Čím je podle vás Česko pro technologické, a zejména softwarové firmy atraktivní?

Hned několika věcmi. V první řadě je to poloha. Česká republika se nachází přesně uprostřed Evropy, což z ní činí skvělou základnu pro společnosti, které chtějí rozšířit svou působnost po celém kontinentu. V zemi se nachází řada skvělých univerzit, které chrlí kvalifikované absolventy technických oborů. To znamená, že firmy mají stálý přísun čerstvých talentů. V porovnání s ostatními technologickými centry v západní Evropě také Česká republika stále nabízí nákladově efektivnější prostředí.

A nakonec kvalita zdejšího života, bohatá kultura a krásná krajina. Můžete se tady stejnou měrou tvrdě pracovat i se bavit. Podívejte se na mě, poprvé jsem do Prahy přišel v polovině roku 2000 a jsem tu dodnes. Navíc má země dobrou infrastrukturu, což podnikům usnadňuje založení jejich byznysu a zahájení činnosti.

Jakou roli má české zastoupení a vývojové centrum v rámci globálních aktivit Vendavo? Kolik lidí se zde na vývoji softwaru podílí?

Role našich českých poboček a vývojových center v celosvětových aktivitách společnosti Vendavo je poměrně významná. Co se týče počtu zaměstnanců v České republice, máme jich již více než 240. Naše místní pobočky jsou centrem spolupráce a inovací a naši zaměstnanci spadají jak do oddělení vývoje, tak i do oddělení služeb, zákaznického provozu, lidských zdrojů, IT i financí.

Plánujete do budoucna rozšiřování českého zastoupení, ať už z hlediska vývoje, nebo i obchodních aktivit?

V tuto chvíli nemáme v České republice žádné zákazníky. Náš obchodní tým pro region EMEA se však rychle rozšiřuje a v budoucnu bychom rádi nabídli naše produkty i českým společnostem. Již nyní působíme v mnoha zemích EMEA, například v Německu, severských zemích a v Nizozemí. Co se týče vývoje, v České republice budeme nadále růst, nabírat nové zaměstnance a rozšiřovat naše vývojové aktivity.

Jaké je to pracovat pro Vendavo? Dokázal byste ve zkratce shrnout, jaké uchazeče o práci hledáte a co jim nabízíte?

Práce ve společnosti Vendavo je skvělá! Baví mě být součástí společnosti, která je zaměřená na lidi a cení si spolupráce, inovací a růstu. Hledáme talentované lidi, kteří jsou zapálení pro svou práci, daří se jim v dynamickém prostředí a zaměřují se na dosahování výsledků. Nabízíme řadu výhod, včetně možností profesního růstu, flexibilní pracovní doby a týmově orientované firemní kultury. Poskytujeme také moderní technologie a konkurenceschopný balíček odměn.

Na závěr mi prosím dovolte trochu osobní otázku. Jak už jsem zmínil, v minulosti jste řídil i další vývojová centra, která pod vaším vedením úspěšně rostla, ale pak jste odešel a přijal novou výzvu. Dá se na základě toho říct, že se nejlépe cítíte ve fázi rozvoje týmu a po dosažení určité úrovně hledáte novou výzvu?

Ano, v minulosti jsem řídil vývojová a inženýrská centra po celém světě. Vždycky to bylo docela dobrodružství! Opravdu mě baví budovat a rozvíjet týmy a podnikání. Nicméně bylo by poněkud zjednodušující říct, že se nejlépe cítím pouze ve fázi vývoje a růstu týmu a po dosažení určité úrovně pak hledám nové výzvy. Jistě, miluji vzrušení z přijímání nových výzev a posouvání hranic, ale také si cením vztahů, které se svými týmy buduji, a uspokojení z toho, že vidím dobře namazaný stroj, který funguje. Pro mě je to vždy o cestě, kamarádství a společném pocitu úspěchu.

Před pár týdny se v Praze konalo hokejové mistrovství světa. Vy pocházíte z Kanady, kolébky ledního hokeje, a tak předpokládám, že vás také zasáhla atmosféra šampionátu ve sportu, který je u nás velmi populární. Měl jste příležitost navštívit nějaké utkání?

Rozhodně! Mistrovství světa v ledním hokeji v Praze bylo velkolepou podívanou. Vždycky mi to připomene časy, kdy jsem vyrůstal a hrál juniorský hokej v Kanadě. Atmosféra v Praze je při tomto turnaji vždy elektrizující a podle kamarádů, kteří žijí v Ostravě, to stálo za to i tam. Zápasy se mi podařilo vidět pouze v televizi, což bylo dáno mým časovým rozvrhem a také dostupností vstupenek. Nicméně jednou z výhod života v České republice je i to, že když se hraje hokej, člověk se skvěle baví už jen tím, že se sejde s kamarády v místní hospodě a oslavuje.

Rozhovor připravili Lukáš Grásgruber a Marta Lipovská.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.