facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Trendy ICT , Trendy ICT

Redefinujme pojem „systémy nové generace“

Trendy v podnikovém IT na příštích pět let

Michal Říha


AIV příštích pěti letech můžeme díky umělé inteligenci čekat vývoj oblasti podnikových systémů, který bude měřitelný s pokroky, které jsme do­sáhli za posledních dvacet let. Není tedy divu, že lidé mluví o revoluci. Obzvláště generativní AI a velké jazykové modely nutí lídry nejen v byznysu a technologiích přehodnotit své plány do budoucna. Už dnes je ale zřejmé, že tyto trendy výrazně zvýší poptávku po cloudových řešeních.


S postupným odklonem od udržování stávajících proprietárně provozovaných podnikových systémů, které společnosti nasazovaly v posledních dekádách, půjde ruku v ruce i rostoucí význam zabezpečení těchto systémů. Klíčová pak bude schopnost pravidelně přinášet inovace, aby mohly společnosti reagovat na aktuální obchodní trendy. Právě tento přínos mají zákazníci zajištěný v cloudových řešeních.

Žádná technologie není samospásná

Kromě dostupnosti přinese AI i demokratizaci trhu. Ačkoliv některé organizace dosud nebyly schopny rychle implementovat moderní technologie kvůli omezeným rozpočtům a zdrojům, rozvoj a rozšíření cloudových podnikových systémů díky AI jim umožní inovovat, škálovat a zefektivnit svůj provoz. Řada dodavatelů robustních IT systémů už nabízí řešení pro střední firmy, které jim umožňují využívat stejných výhod komplexních ERP systémů jako lídři na trhu.

Stejně jako jakákoli jiná technologie ani AI není samospásná. Pouze v kombinaci s cloudovými technologiemi dokáže nabídnout firmám a organizacím vyšší úrovně integrace, škálovatelnosti, efektivity, úspor a bezpečnosti. Díky využití automatizačních funkcí umělé inteligence společně s kapacitou a flexibilitou cloudu budou organizace moci vytvářet přesnější predikce provozu a využívat AI v takové míře, aby byla škálovatelná podle potřeb podniku v daném čase.

Podnikové systémy budou přinášet inovace i pro svůj vlastní provoz. Bude tak snazší sledovat a udržovat využití podnikových aplikací a služeb včetně jejich výkonu, což pomůže vyhnout se případným výpadkům. S nárůstem cloudových podnikových systémů bude docházet díky AI také ke zdokonalování prevence krizových situací. Bezpečnostní hrozby budou detekovány a vyřešeny rychleji než kdykoli předtím.

Úloha chytrých asistentů

Často skloňovanou otázkou zůstává, jaké bude mít dopady masivněji se rozvíjející využívání umělé inteligence na využívání podnikových systémů. Dá se předpokládat, že integrací AI technologií dojde ke změnám v oblasti uživatelského přístupu k práci s podnikovými systémy.

Integrací asistentů s generativní AI dojde k zefektivnění procesů zejména v oblasti vytěžení specifických business dat uložených v privátním cloudu. V kombinaci se vstupy z veřejně dostupných dat pak dokážou tito asistenti navrhnout optimální řešení a předvídat budoucí vývoj.

Role AI asistentů se také rozšíří do oblasti udržitelného rozvoje. S pomocí AI budou firmy optimalizovat dodavatelské řetězce, předví­dat a redukovat spotřebu v provozu a výrobě, zlepšovat logistické procesy nebo zvýšit využívání ekologicky šetrných postupů.

Synergie s SaaS

Lídři v oblasti podnikových systémů postavených na modelu software jako služba (SaaS) již uvedli na trh nebo oznámili záměr integrovat AI asistenty do jejich systémů. Můžeme tak očekávat jejich masivní rozvoj do budoucna, stejně jako jsme nyní mohli sledovat dění v oblasti velkých jazykových modelů (LLM).

Kromě optimalizace uživatelského prostředí však generativní AI s sebou přinese další dopady na provoz podnikových systémů. Díky efektivnímu využívání integrovaných best practices v cloudových podnikových systémech na bázi SaaS a jejich propojením s generativní AI, dojde k dramatické změně v oblasti implementace podnikových systémů.

Generativní AI a její synergie s integrovanými best practices v SaaS cloudových podnikových systémech nejen optimalizují uživatelské prostředí, ale také radikálně transformují procesy implementace těchto systémů.

Experti nové generace

Na trhu se nachází celá řada významných globálních či lokálních společností zaměřených na business consulting a ICT služby, jejichž hlavní příjmy jsou vázány na služby implementace a podpory provozu podnikových systémů. Můžeme prakticky mluvit o celém odvětví.

Nová generace cloudových podnikových systémů s sebou přináší nové možnosti. Přijde nová generace odborníků, kteří budou hrát klíčovou roli v pomoci podnikům při implementaci nových systémů. S trochou nadsázky by se dalo říct, že v našem oboru často skloňovaný termín „systémy nové generace“ dostává další význam.

Tito experti se budou zaměřovat na co nejefektivnější využití inovací a technologií AI a budou postupně získávat velmi vysokou hodnotu na trhu práce. A to i přes nástup umělé inteligence, se kterou je spojená otázka narušení celkového rozložení pracovních sil.

Odpověď je ale nasnadě – noví specialisté se budou méně zaměřovat na tradiční IT úlohy a programování specifických částí podnikových systémů. Místo toho se stanou konzultanty, kteří pomocí inovativních technologií a generativní AI pomohou podnikům rychle implementovat nové podnikové systémy a efektivně využívat všechny funkcionality. Otevírá se tak příležitost pro dané firmy zvýšit svou konkurenceschopnost a dosáhnout svých cílů v oblasti dlouhodobě udržitelného podnikání s nižšími náklady na implementaci.

Relevance, spolehlivost a zodpovědnost

Sektor informačních a komunikačních technologií je na prahu zásad­ních změn, jež zasáhnou nejen technologickou sféru, ale i pracovní trh. Stěžejní dovedností, kterou budou vyhledávat odborníci na trhu práce, se stane schopnost využívat nástroje pro zefektivnění práce. Dojde k situaci, kdy hypotetické stroje (v podobně AI) budou nahrazovat náročnou a ve výsledku málo efektivní lidskou práci, stejně jako tomu bylo v období průmyslové revoluce.

Na poli běžného života přinese demokratizace umělé inteligence rovnější podmínky tím, že poskytne všem s internetovým připojením stejný přístup k nástrojům a informacím. V následujících letech budou tak lidé z různých prostředí a z různých koutů světa moci využívat umělou inteligenci ve svůj prospěch, od zlepšení pracovní efektivity až po zvýšení kvalifikace či další možnosti vzdělání.

Umělá inteligence, jakožto rychle se rozvíjející technologie s omeze­nou regulací, může přinést různé negativní dopady. Mnohem více ale vidíme její potenciál ke zlepšení života všech lidí na planetě. Pokud se zaměříme na to, aby se AI věnovala relevantním úkolům, byla spolehlivá a budeme ji využívat zodpovědně, věřím, že se nám to podaří.

Michal Říha Michal Říha
Autor článku působí na pozici Head of Customer Advisory CZ&SK ve společnosti SAP ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.