V Edici IT Business
vychází |
Právě vyšlo:
IT System 12/2002
Hlavní témata
∙ Specializovaná příloha E-business
∙ Doprava
∙ Strategický marketing
∙ CRM, případové studie
∙ E-learning v praxi
∙ Organizační schéma podniku a IT
∙ Řízení projektu I.díl
∙ Marketingový controlling |
Připravujeme:
IT System 1-2/2002
Hlavní témata
∙ IS v potravinářském, napojářském průmyslu
∙ IS a zpracovatelský průmysl
∙ Sprava dokumentu a obsahu (EDM/PDM)
∙ Prehled řešení pro správu dokumentů
∙ Velký přehled řešení APS/SCM |
Objednejte si dvě aktuální čísla ZDARMA na ukázku - objednávkový
formulář ZDE! |
|
Podnikové aplikace |
Jak si objednat pivo SMS-kou
Společnost BEA
Systems oznámila, že její platforma WebLogic byla vybrána jako základ
nového objednávkového systému
Pražských
pivovarů, druhého největšího producenta piva v České republice.
Společnost se širokým portfoliem pivních značek (Staropramen, Braník,
Ostravar, Velvet a Kelt) zavedla zákaznický objednávkový systém
prostřednictvím internetu a SMS zpráv, aby tak urychlila a usnadnila
objednávky piva a minimalizovala administrativu na straně zákazníka.
Řešení je navrženo tak, aby doplňovalo klasický prodej a objednávky přes
obchodní zástupce a call centrum.
Ve výběrovém řízení zvítězilo řešení navržené společností Brain Systems,
jež poskytuje softwarová řešení založená na internetových technologiích.
Projekt založený na platformě BEA WebLogic umožňuje zákazníkům zadávat
své objednávky jak přes internet, tak i prostřednictvím SMS zpráv z
mobilních telefonů, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
"Cílem tohoto projektu nebyla pouze úspora nákladů na objednávky a
provoz call center, ale hlavně ušetřit čas našim zákazníkům při
objednávání zboží. K tomu teď stačí zaslat jednu SMSku ve správném
tvaru," řekl Martin Novák, Business Intelligent Manager, Pražské
pivovary.
Na základě dané specifikace vytvořil architekt systému kompletní
architekturu a objektový model řešení. Návrh pracoval s třívrstvou
architekturou. Aby vyvinutá aplikace splňovala náročné požadavky na
spolehlivost, stabilitu, bezpečnost, otevřenost a rozšiřitelnost, bylo
zvoleno řešení na bázi J2EE, neboli Java 2 Enterprise Edition. Jako
operační systém byl zvolen Linux. Za účelem zajištění komfortu a rychlé
práce velkému počtu uživatelů pracujících současně byl vybrán
víceprocesorový IBM eServer model 230. Zásadní význam však měla volba
vhodného aplikačního a databázového serveru. Datovou základnu tak
zajistila robustní databáze DB2 v 7.1 a jako aplikační server byl
nasazen BEA WebLogic verze 6.1, který může sjednotit, zjednodušit a
rozšířit aspekty vývoje a integrace podnikových aplikací. Kromě toho
nabízí společnou platformu pro nasazení webových služeb a jejich rychlý
vývoj.
Klíčovým problémem byla integrace s vnitřními informačními systémy
Pražských pivovarů, v tomto případě se systémy pro řízení distribuce JBA
Drinks a S21 Power. K této komunikaci byl použit prostředník - EDI
server Gentran pro příjem objednávek. Jelikož samotné řešení běží na
páteřní síti v server hosting centru, byly pro komunikaci přes internet
vyvinuty speciální replikační aplikace, které spolu komunikují
šifrovaným kanálem.
Aplikace není v žádném případě pouze obyčejný objednávkový systém.
Katalog zboží s obrázky produktů a detailními logistickými daty lze
velmi jednoduše doplňovat dalšími nekatalogovými informacemi a je
navržen tak, aby to zvládl i úplný počítačový laik. Systém umožňuje
zadávat dotazy, stížnosti, nebo se podílet na promoakcích. Řešení
samozřejmě není konečné, neustále se vyhodnocuje a pracuje se na
specifikaci dalšího vývoje.
Nahoru
Společnost
Koma si vybrala systém LCS Helios IQ
Vizovická
firma
Koma, která je dodavatelem obytných, kancelářských a stavebních
kontejnerů a prostorových modulů, se při výběru nového informačního
systému pro svoji centrálu a pobočky rozhodla pro LCS Helios IQ.
Dodavatelem informačního systému se stala společnost Gamasoft z
Prostějova, která je jedním z implementačních partnerů LCS na Moravě.
LCS Helios IQ je modulární systém pro zpracování ekonomických informací
firmy, který svým charakterem nejlépe vyhovuje potřebám řízení středních
organizací a podniků. LCS Helios IQ je založen na databázové platformě
MS SQL, nabízí moderní grafické prostředí, bezpečnost, stabilitu a
rychlý přístup k požadovaným datům. Mezi jeho výhody patří i vysoká míra
škálovatelnosti a flexibilní analytický rozsah, který optimálně odráží
potřeby uživatelů. Základní moduly systému je možno používat jednotlivě
nebo v potřebné kombinaci a navíc lze využít i řady speciálních modulů,
které rozšiřují schopnosti v jednotlivých specifických oblastech.
Společnost Koma byla založena v roce 1992. Ve výrobním závodě ve
Vizovicích navázala na tradiční výrobu maringotek a zaměřila se
především na mobilní obytné a sanitární kontejnery. Sortiment výrobků
byl během uplynulých 10 let postupně rozšiřován a společnost realizovala
i řadu zahraničních zakázek. V roce 2001 se firma Koma prosadila jako
dodavatel modulárních systémů pro síť McDonald`s v České republice i v
dalších zemích střední Evropy. Tyto modulární systémy jsou vyráběny v
nově otevřeném závodě v Lutíně.
Nahoru
Četrans sjednocuje
informační systémy
S cílem snížit
provozní náklady se český provozovatel kamionové dopravy
Četrans rozhodl
sjednotit informační systémy na platformě mySAP.com. Zavedena budou
řešení finančního účetnictví, controllingu, mezd a personalistiky,
logistiky a údržby vozového parku. Produktivní provoz řešení ekonomiky a
podpůrných systémů bude zahájen 1. ledna 2003, tedy čtyři měsíce od
podpisu smlouvy, zbývající řešení pak od 1. března 2003.
"Všechny stávající informační systémy naší firmy nahradí SAP," uvedl
Robert Baxa, IT manager holdingu Četrans. "Protože nahrazované systémy
přestávají vyhovovat potřebám rozvoje firmy, ponecháme si pouze vlastní
unikátní dopravní modul Intersped." Podle Baxy, nejde jen o vlastní
sjednocení softwarového vybavení v rámci firmy, ale zejména o přípravu
na integraci systémů Četrans do evropských struktur, kde je SAP
standardem pro podnikové informační systémy.
Akciová společnost Četrans se sídlem v Ústí nad Labem za devět let své
činnosti v oblasti dopravy, přepravy a spedice rozšířila svoji působnost
na celé území Evropy. Četrans zaměstnává téměř 1 500 osob a provozuje
670 nákladních vozidel. Dceřiné společnosti holdingu zabezpečují
přepravní potřeby zákazníků, disponují sklady a překladišti a na zakázku
plánují dopravní cesty.
Nahoru
Platební infrastruktura Srí
Lanky
Po Indii,
Filipínách a Saudské Arábii se také Srí Lanka rozhodla pro platební
infrastrukturu od společnosti Logica. Díky tomu Logica získala zakázku
za 9 milionů USD na implementaci systému pro vypořádání plateb v reálném
čase a vypořádání transakcí s cennými papíry pro centrální banku Srí
Lanky.
Nový systém umožní provádět transakce s vládními cennými papíry v
reálném čase a poskytne infrastrukturu pro realizaci bezpečných a
rychlých finančních převodů mezi komerčními bankami a dalšími finančními
institucemi.
Centrální banka Sri Lanky (CBSL)
tak chce vytvořit špičkovou platební infrastrukturu. Projekt financovaný
půjčkou od Světové banky má přispět k získání dalších zahraničních
investic, zlepšení renomé ostrova na světových trzích a zvýšení úrovně
finančních služeb poskytovaných na Srí Lance. Uzavření kontraktu
předcházelo složité výběrové řízení realizované na základě doporučení
Světové banky.
Základem nové infrastruktury, která propojí všechny banky v zemi, je
vlastní produkt firmy Logica, systém CAS (Central Accounting System),
který byl instalován již v 11 zemích. Řešení bude kompatibilní se
standardem S.W.I.F.T. Logica bude projekt realizovat společně s místní
pobočkou IBM, srílanskou IT firmou Just In Time a dalšími lokálními
partnery.
Nahoru
Logica bude
podporovat automobilku Lotus
Logica
uzavřela pětiletý kontrakt za více než 30 milionů liber s výrobcem
sportovních automobilů, firmou Lotus (http://www.lotuscars.com/). Na
základě smlouvy převezme Logica odpovědnost za IT infrastrukturu a
řízení nákupních aktivit a bude poskytovat i další konzultační podporu
pro závody Lotusu ve Velké Británii, USA i Malajsii.
Jedná se o součást programu, v jehož rámci chce Lotus upevnit svou
pozici designerské firmy zaměřené na luxusní sportovní automobily a
výrobce těchto vozů a zároveň vybudovat síť poboček v Evropě, Severní
Americe a Tichomoří. Od kontraktu s firmou Logica očekává možnost plně
se soustředit na hlavní oblast svého podnikání, snížení provozních
nákladů a zvýšení schopnosti pružně reagovat na požadavky trhu.
Nahoru
Nová verze
IXOS-eCONserver 2.0 pro MS SharePoint
Pokud máte problémy s velkým objemem dat nacházejících se na poštovním
serveru vaši firmy, mohlo by vás zajímat řešení od společnosti IXOS
Software. Ta oznámila uvedení produktu IXOS-eCONserver 2.0 s komplexní
podpoře všech Microsoft SharePoint objektů. Díky tomuto novému
IXOS-eCONserveru je nyní možná dlouhodobá archivace mnoha různých verzí
dokumentů, a to včetně elektronických diskusí týkajících se těchto
dokumentů.
IXOS-eCONserver pro MS SharePoint 2.0 je integrován v intranetovém
portálu Microsoft a umožňuje řízení kompletního životního cyklu
dokumentů. V řešení od společnosti IXOS jsou bezpečně ukládány
SharePoint dokumenty, elektronické diskuse, přidělená přístupová práva
apod. Aby bylo možné splnit legislativní požadavky, může být nastaveno
období, po které dokument nesmí být změněn či vymazán.
Pomocí rozhraní IXOS-RenditionServer mohou být veškeré dokumenty
převedeny do tzv. dlouhodobých formátů, jako jsou například TIFF a PDF.
Tento postup garantuje, že takto uložené dokumenty nemohou být nikdy
změněny. Zároveň je každý uživatel nezávislý na konkrétní verzi
používaného softwaru, protože veškeré dokumenty jsou ukládány v
SharePoint.
Pokud máte zájem se více dozvědět o tomto řešení, zajímavý článek na
toto téma vyšel v časopise
IT Office 12/2002.
Pokud o časopis IT Office máte zájem, navštivte náš web nebo nám
napište a my vám tento časopis
zašleme zdarma na vaši adresu.
Nahoru
Knihovní služby běží na Caché
Společnost
Cosmotron, která se specializuje na vývoj a aplikaci knihovnického
informačního systému Advanced Rapid Library, využívá databázového
prostředí Caché vyvíjeného a dodávaného společností InterSystems.
Advanced Rapid Library společnosti
Cosmotron je
komplexní a integrovaný informační systém určený pro správu a
administraci libovolných sbírek a katalogů v síťovém prostředí. Jedná se
o vysoce flexibilní, modulární, otevřený, lehce škálovatelný a
vícejazyčný systém využívající vícevrstevnou architekturou typu
klient-server určený pro zpracování a zpřístupňování různých typů a
forem informací.
Systém Advanced Rapid Library je výsledkem integrace nejmodernějších
informačních technologií, jako je například internet a GUI s intuitivním
ovládáním známým z prostředí MS Windows. Spolehlivost a robustnost
systému Advanced Rapid Library je garantována moderními relačními a
postrelačními databázovými platformami s objektově orientovaným
přístupem. Vlastnosti moderních databázových platforem jsou využívány
pro správu, archivaci a zpřístupňování informací zpracovávaných v MARC
formátu s ohledem na soubory Autorit. Takovým prostředím je databázová
platforma Caché, která umožňuje objektově orientovaný přístup a je
zárukou polyfunkčnosti, rychlosti a především spolehlivosti při
transakcích knihovnických operací.
"Platforma Caché je vyspělé prostředí pro tvorbu komplexních aplikací
založených na práci s persistentními (trvale dostupnými) daty. Na rozdíl
od klasických relačních i čistě objektových platforem je Caché díky své
architektuře uložení dat schopna pracovat s daty jak z pohledu
objektového, tak i relačního," hodnotí dosavadní zkušenosti s Caché paní
Andrejčíková, jednatelka společnosti Cosmotron.
Nahoru |
|
Konference, semináře,
školení |
CIO Forum 2003
Conference "CIO
Forum 2003", will be held in central Prague, Czech Republic, on 22nd
and 23rd January 2003.
Today's companies are placing increasing emphasis on developing
marketing and sales strategies that attract and retain on-line
customers. The realisation of these strategies is only possible through
developing first-class IT support where the role of the proactive CIO
develops to incorporate becoming a marketing architect.
As information technology increasingly drives all areas of the business,
CIOs are taking larger roles as full members of the executive team. The
actions and skills required to build effective partnerships at this
level and add a whole new dimension to the CIO's responsibilities. What
does it take to get there - and to excel in the role?
The current IT department is much more concentrated on the corporate
marketing strategy. Customer relationship goes on-line and the IT
structure gives the companies more space to create their sales power. In
the same time, companies have to clearly demonstrate that the customer's
data they use for the sales strategies are securely stored in the
company, protected from misusing and kept in privacy.
The role of CIO is one of the key positions in the company. This
conference aims to supply the CIO with tools to fulfill the
expectations.
Key Topics of Conference "CIO Forum 2003":
∙ Giving Customers What They Want, Where They Want and When They Want
∙ Designing Database Structure(s) to drive Revenues
∙ The Use of Customer Queries to Drive Expertise & Build Research &
Development
∙ Data Protection, Data Security, Data Privacy
∙ Legal Liability, CIO and ASP
More about conference on the
web.
Nahoru
|
Finanční monitor IT firem |
Výnosy KPMG v ČR
přesahují 1 miliardu Kč
Mezinárodní síť poradenských společností KPMG International oznámila, že
za fiskální rok končící 30. září 2002 činily její výnosy 10,72 miliardy
USD, přičemž ve srovnání s předchozím rokem se jedná o 3,9% nárůst
(vyjádřeno v amerických dolarech). Vyjádřeno v místních měnách, výnosy
KPMG vzrostly celosvětově o 3,5 %.
KPMG v České republice dosáhla ve fiskálním roce končícím 30. září 2002
výnosů přesahujících 1 miliardu korun, což představuje nárůst oproti
minulému roku 4,6 %. Tento příznivý výsledek byl dosažen díky nárůstu u
všech druhů služeb, které KPMG v ČR poskytuje.
František Dostálek, řídící partner KPMG Česká republika, řekl: "Jsme
potěšeni, že se nám díky kvalitě našich lidí podařilo udržet vysokou
reputaci na místním trhu i přes značné turbulence, kterými naše profese
v minulém období prošla. K velmi dobrým výsledkům minulého roku přispěl
růst našich služeb zahraničním investorům v oblasti due diligence a
investičních pobídek. V říjnu 2002 jsme v souladu s celosvětovou
strategií KPMG ukončili poskytování služeb v oblasti systémové
integrace, nadále však poskytujeme řadu poradenských služeb, které
pomáhají našim klientům zlepšit jejich podnikatelské výsledky a lépe
řídit podnikatelská rizika."
Celkové výnosy společností KPMG International vzrostly za fiskální rok
2002 o 400 milionů USD. Výnosy za rok 2001 byly v důsledku oddělení
zbývajících konzultantských částí revidovány z původních 11,7 miliard
USD na 10,32 miliardy USD. KPMG International zaznamenala dobré výsledky
ve všech oborech své činnosti. Výnosy z auditorských služeb dosáhly
částky 6,33 miliardy USD (nárůst o 3,4 % v USD), daňových a právních
služeb 3,04 miliardy USD (nárůst o 2,7 % v USD) a služeb finančního
poradenství 1,35 miliard USD (nárůst o 8,6 % v USD).
Nejlepší výsledky byly zaznamenány v regionu zahrnujícím Evropu, Střední
východ a Afriku s výnosy dosahujícími částky 5,46 miliard USD (nárůst
8,3 % v USD a 6,4 % v místních měnách). Tichomořské státy vykázaly
výnosy ve výši 990 milionů USD (nárůst o 1,7 % v USD a 2,5 % v místních
měnách). Výnosy v Severní a Jižní Americe vzrostly o 0,9 % v USD na
částku 4,27 miliard USD, přičemž nárůst v místních měnách činí 0,4 %.
Nahoru
|
Internet, komunikace a
sítě |
Chci jen přijít, rychle si stáhnout velké objemy dat a jít
Společnost Sun
Microsystems spolu s projektovými partnery C-Copy Centrum, Getronics a
GTS otevřela internetové pracoviště Sun@Point v budově ČTK v Opletalově
ulici v Praze.
Sun@Point je pilotní projekt jehož cílem je představit veřejnosti plně
funkční internetové pracoviště založené na systému tenkých klientů Sun
Ray 150. Další použité technologie jsou servery Sun Fire V880, V120 a
pracovní stanice Sun Blade 100 a dále pak software Sun Screen pro
realizaci firewallu. V Sun@Point centru je možné, kromě využití vysoko
rychlostního připojení k internetu také v budoucnu využít služeb
videokonference a dalších multimediálních internetových služeb.
Firma Getronics poskytla v rámci projetku Sun@Point instalaci systému a
řešení pro monitorování jednotlivých pracovišť (pokladní systém)
založené na využití technologie tenkého klienta Sun Ray 150. Výhodou
těchto zařízení je mimo jednoduché centrální administrace a prakticky
nulových nákladů na údržbu i možnost využití integrované čtečky čipových
karet.
Zájemce o služby internetu obdrží u centrálního pultu speciální čipovou
kartu, která je registrována v systému. Pomocí této karty je mu po
zasunutí do koncového terminálu umožněn přístup k vysoko rychlostnímu
internetu (2Mb/s) s možností ukládání a následného vypálení stažených
dat. Pokud chce zákazník přerušit svou práci, kartu vyjme a dále se mu
nepočítá čas strávený na internetu. Po opětovném zasunutí karty se
systém obnoví v původním nastavení. V případě, že chce ukončit svou
práci, kartu vyjme a odhlásí se prostřednictvím personálu u centrálního
pultu (čímž budou ukončeny všechny programy, které aktivoval v rámci
svého přístupu). Pokladní systém vyvinutý a dodaný firmou Getronics
přepočítá časové impulsy vázané k této kartě, provede požadavek na
vypálení CD a předá tyto údaje společně s informací o požadavku na
vypálení CD na pokladnu. Poté bude zákazníkovi vystaven obsluhou
pokladní doklad.
Předpokladem pro multimediální internetové služby poskytované podobným
pracovištěm je spolehlivé širokopásmé připojení na internet. Připojení s
kapacitou 2 Mb/s a výše bude zajišťovat společnost GTS, která v Praze
disponuje nejrozsáhlejší páteřní sítí optických kabelů.
Prostory a vybavení Sun@Point centra umožňuje také konání
videokonferencí. Software Sun Forum 3.2 poskytuje integrované řešení
přenosu videa, datových konferencí a hlasu přes internetový protokol
(VoIP). K tomuto účelu jsou vyhrazeny také dvě pracovní stanice Sun
Blade 100 s přístupem přes interface čipové karty. Instalaci a
zprovoznění systému provedla společnost Getronics.
Zákazníci pracoviště Sun@Point mají možnost využít služeb C-Copy Centra,
což jim umožňuje nejen pohodlně kopírovat donesené materiály, ale také i
tisk dokumentů, které si například upraví do finální podoby až na místě,
popřípadě stáhnou z internetu.
Nahoru
Valná hromada CZ.NIC
Na valné hromadě sdružení CZ.NIC, která proběhla 19. prosince, bylo
schváleno pořadí nabídek na dodávku systému pro Decentralizované řešení
správy domény nejvyšší úrovně .cz. Jako nejvhodnější byla vybrána
nabídka firmy PRAGONET, druhá byla nabídka od GTS Czech a třetí se
umístila nabídka PVT. Valná hromada uložila představenstvu, aby s
vítězem soutěže podepsal smlouvy a zahájil konkrétní kroky na tvorbě
projektu.
Na základě tohoto řešení bude možno zavést do provozu systém více
registrátorů. Tímto krokem sdružení CZ.NIC posunuje problematiku správy
domén směrem k otevřenosti a standardnímu konkurenčnímu prostředí, za
jehož neexistenci byla v minulosti vystavena silné kritice.
Valná hromada dále schválila Projekt variantního ověřování zadávaných
změn do databáze CZ.NIC. Dodavatel - KPNQwest Czechia - jej vypracoval
na základě objednávky sdružení a práce na něm budou probíhat v prvním
pololetí roku 2003. Valná hromada schválila také změnu stanov sdružení
CZ.NIC. Odstranila se tak neurčitost prokazování práva jednat za některé
subjekty a zpřesnila se pravidla příjímání členů. Stanovy budou
publikovány na webu (www.nic.cz).
Od 19. prosince 2002 jsou členové dozorčí rady: Ing. Michael Macek, ing.
Jiří Kysela a Michal Krsek. Staronovým předsedou dozorčí rady CZ.NIC byl
zvolen Ing. Macek.
Nahoru
Produkty APC zálohují výrobní linku Volkswagenu v Bratislavě
Společnost 3Com
oznámila nový projekt ve společnosti
Tesco. Tesco, které
je v České republice stejně jako ve státech střední Evropy dlouhodobým
zákazníkem firmy 3Com, se rozhodla ve všech nových instalacích
hypermarketu používat gigabitové technologie, založené na produktech
3Com SuperStack3 Switch 4900 a 3Com SuperStack3 Switch 4400.
3Com technologie se osvědčily v prostředí kritických aplikací prodejního
řetězce již v minulosti, proto padla volba opět na tuto značku.
Počítačové sítě hypermarketů představují velmi náročné prostředí,
především z pohledu nepřetržitého provozu sítě, 24 hodin denně a 365 dní
v roce.
Síťové přepínače řady SuperStack 3 4900 patří k nejvýkonnějším Gigabit
Ethernet produktům. Přepínače SuperStack 3 Switch 4400 jsou stohovatelné
Fast Ethernet přepínače schopné klasifikovat a prioritizovat tok dat
(Layer2 / Layer4). Uživatel má možnost definovat, která data jsou
důležitá, která jsou druhořadá a která jsou škodlivá. 3Com síť se podle
toho zachová a automaticky vyčlení maximální prostor kritickým
aplikacím, zatímco nechtěná data zablokuje (například hry nebo hudba
MP3).
Do sítě Tesco dnes patří 1 000 obchodních domů a hypermarketů, v nichž
pracuje celkem přes čtvrt miliónu zaměstnanců. Jen ve střední Evropě
existuje 147 obchodních jednotek sítě Tesco.
Malé zdroje záložního napájení v rackovém provedení do průmyslové
19palcové skříně, UPS značky APC Smart o výkonech 0,7 kVA, 1,4 kVA, 2,2
kVA a 3 kVA v celkovém počtu 150 kusů zálohují síťové komponenty a další
zdroje záložního napájení UPS ve stolním provedení o výkonu 0,7 kVA
zálohují vybrané počítače.
Původním záměrem společnosti Volkswagen (http://www.vw.sk) v roce 1991
na Slovensku bylo vybudovat kapacity na výrobu 30 000 aut, 200 000
převodovek a zaměstnat 1500 pracovníků. Výrobní program se postupně od
modelu Passat rozšířil na komplikovanější modely Golf Synchro a Synchro
Variant. Do závodu v Martině Volkswagen umístil výrobu komponent pro
nápravy, převodovky, řízení a další podvozkové skupiny.
Nahoru
Kotva s eTelem
Obchodní dům s největší tradicí a telekomunikační operátor eTel oznamují
podpis smlouvy o poskytování telekomunikačních služeb a zahájení
spolupráce v této oblasti. Obchodní dům Kotva v předvánočním čase
uskutečnil další krok dopředu k modernizaci obchodní infrastruktury.
Telekomunikační potřeby firmy
Kotva využívají kompletní hlasové služby, tj. místní, meziměstské,
mezinárodní hovorné a hovorné z pevných do mobilních sítí a využívání
informačních a operátorských služeb eTel ČR.
Další službou, kterou eTel jako dodavatel kompletních telekomunikačních
služeb poskytuje společnosti Kotva je připojení k internetu. Hlasové
služby zajišťuje pobočková ústředna Alcatel 4 400.
"Otevření trhu s telekomunikačními službami umožňilo operátorům
nabídnout cenově dostupnější kvalitní telekomunikační produkty, služby a
servis", odpovídá ing. Pauch ze společnosti Kotva nemovitosti na otázku,
co bylo hlavním důvodem rozhodnutí o připojení na síť eTel.
Obchodní dům Kotva působí na trhu od r. 1975 a spolupracuje s cca 120
maloobchodními partnery, pro které telekomunikace představují základní
pilíře podnikání. Dalším plánem obchodního domu je rozvoj v oblasti
informačních systémů, který bude sledovat třídění zákaznických linek a
nabídku a prodej prostřednictvím internetu.
Nahoru
Bezpečnost
bezdrátových podnikových sítí
Celá řada
organizací používá při svém provozu bezdrátové sítě WLAN. Tato
technologie je totiž vhodná pro připojení uživatelů jak stolních
počítačů, tak i notebooků, PDA a ostatních mobilních zařízení k
internetu i k vnitropodnikovým sítím. Přitom odpadá nutnost používat
pevné sítě. Zvýšená mobilita bezdrátových sítí však s sebou nese i
zvýšené bezpečnostní riziko. Nejsou-li totiž tyto sítě řádně
zabezpečeny, jsou veškerá v nich přenášená data snadno přístupná a mohou
být zneužita. To se týká i finančních transakcí, čísel platebních karet
a důvěrných vnitropodnikových údajů. K autentizaci v sítích WLAN se
běžně používají slabá statická hesla, která mohou být snadno rozluštěna
hackery.
Společnost RSA Security proto ohlásila novou funkci, která je dostupná v
řešení dvoufaktorové autentizace RSA SecurID. Tato nová funkce poskytuje
zvýšené zabezpečení v oblasti bezdrátových sítí LAN.
Do té doby, než nebudou zavedena odpovídající bezpečnostní opatření,
bude totiž připojování bezdrátovými prostředky i nadále zdrojem rizik a
to až do chvíle, než se objeví odolnější autentizační protokoly.
Zajištění sítí WLAN osvědčenou dvoufaktorovou autentizací však umožňuje
organizacím plně využít všech jejich výhod, včetně snižování nákladů, a
to za současného snižování rizika nepovoleného přístupu ke kritickým
datům a zdrojům.
Řešení RSA SecurID umožňuje organizacím nahradit slabá hesla silnou
dvoufaktorovou autentizací uživatelů a chránit tak svoje sítě WLAN při
používání citlivých aplikací strategického významu.
RSA Security aktivně spolupracuje s předními dodavateli, např. se
společností Funk Software (řešení Odyssey a Steel-Belted Radius) a
Proxim (řešení ORiNOCO), kteří podporují standard 802.1x. Cílem je
zajistit bezproblémovou integraci dvoufaktorové autentizace RSA SecurID
do jejich řešení sítí WLAN. Zákazníci těchto společností tak mohou
využívat funkcí RSA SecurID při ochraně svých dat, zdrojů a podnikových
aplikací. K dispozici jsou implementační manuály obsahující podrobné
pokyny k zavádění a nastavení těchto oblíbených řešení sítí WLAN
společně se softwarem RSA SecurID.
K řešení problémů s autentizací v bezdrátových sítích LAN byl navržen
standard IEEE 802.1x. Ten je sice krokem vpřed při sdílení utajovaných
informací, neřeší však závažný problém, který je důsledkem nedostatečné
autentizace na přístupových bodech a u koncových uživatelů. Tím vzniká
známé riziko útoků typu "mezičlánek" (man-in-the-middle) a přesměrování
relací. Nový protokol s názvem Protected Extensible Authentication
Protocol (PEAP) (chráněný a rozšiřitelný autentizační protokol), který
vypracovaly společnosti Cisco, Microsoft a RSA Security, řeší oba dva
zmíněné problémy. Je určen ke snadné integraci do produktů vycházejících
ze standardů 802.1x a umožňuje silnou autentizaci uživatelů i
přístupových bodů. RSA Security spolupracuje s mnoha významnými
dodavateli sítí WLAN s cílem umožnit jim používání jak tohoto, tak i
dalších protokolů (např. EAP-TTLS) tak, aby spolupracovaly s
technologiemi a produkty RSAS (včetně dvoufaktorové autentizace RSA
SecurID).
Dvoufaktorová autentizace RSA SecurID je zkonstruována tak, že před
povolením přístupu k chráněnému zdroji umožňuje rychlé, jednoduché a
spolehlivé zjišťování totožnosti uživatele. Funkce RSA SecurID se
zpravidla používala k zabezpečení přístupu k sítím, webovým stránkám,
sítím VPN a k podnikovým aplikacím provozovaným v pevných sítích. V
současnosti ji lze využít i k zabezpečení přístupu v sítích WLAN.
V provozu je již cca 13 milionů zařízení využívajících řešení RSA
SecurID. K zajištění dvoufaktorové autentizace uživatele používá
technologii se synchronizací času využívající token nebo inteligentní
kartu a tajný kód PIN. RSA Security nabízí své autentizační řešení v
různé podobě, a to včetně tří hardwarových zařízení, softwarových verzí
(pro PC, PDA a mobilní telefony) i různých druhů inteligentních karet.
Nahoru
Ochrana webového a poštovního serveru před zlomyslným kódem
Společnost Symantec ohlásila v těchto dnech AntiVirus for Microsoft
Internet Security and Acceleration (ISA) Server. Cílem tohoto produktu
je zajistit škálovatelnou a spolehlivou detekci virů v provozu HTTP, FTP
a SMTP, obsluhovaném ISA Serverem.
Protože se Symantec AntiVirus for ISA Server integruje s ISA Management
Console, umožní administrátorům nakonfigurovat výstrahy a ochranu před
zlomyslnými hrozbami ve všech významných typech souborů, včetně
komprimovaných formátů souborů. Řešení, navržené specificky k ochraně
HTTP, FTP a SMTP provozu obsluhovaného prostřednictvím ISA Serveru, bude
používat technologie Symantec, jež jsou optimalizované pro rychlost s
minimálními nároky na zdroje existujících síťových infrastruktur. Tyto
technologie umožní automatickou aktualizaci virových definic a
antivirových modulů i detekci dříve neznámých hrozeb, aby zaručily
nepřetržitou ochranu a usnadnily práci administrátorům.
Symantec AntiVirus for ISA Server nabídne IT administrátorům
škálovatelné řešení, které bude schopno zadržet zlomyslné hrozby
přenášené elektronickou poštou a šířené prostřednictvím Webu, dříve než
budou moci zasáhnout klientský počítač. Jakmile budou k dispozici
vyspělá nastavení zásad pro elektronickou poštu, Symantec AntiVirus for
ISA Server znemožní novým virovým hrozbám průnik na poštovní servery v
organizaci.
Nahoru
První certifikace
pro routing and switching
Albit
Technologies je první českou společností, která úspěšně prošla novým
certifikačním programem. Specializace Routing and Switching je tak po
Universal Dial Access a Security již třetí oblastí, pro kterou Albit
poskytuje svým zákazníkům Cisco certifikované služby. Počínaje
projekčními pracemi, přes pilotní zapojení, instalace, troubleshooting,
rychlý nonstop servis až po kompletní outsourcing sítě.
Paralelně s tím uvádí školicí centrum Albit Technologies jako první v
České republice na trh nové certifikační školení právě pro oblast
Routing and Switching specializace.
Certifikace se vztahuje na všechny Cisco produkty a služby pro oblast
páteřních a campus sítí včetně vzdáleného přístupu do nich. Zahrnuje i
související technologie, zejména pak multilayer switching s využitím
řady Cisco Catalyst.
Albit Technologies poskytuje kompletní technické služby orientované na
datové komunikace. Součástí společnosti je i vzdělávací středisko s
vlastními školicími programy i přípravami na Cisco certifikace
jednotlivců a celých společností.
Nahoru
Intel investuje do
dvou Wi-Fi společností
Společnost
Intel oznámila, že její investiční fond Intel Communications Fund
investoval do dvou společností zabývajících se technologií Wi-Fi.
Společnost zajistila následné financování společnosti
STSN, která
se zabývá přístupem na návštěvnickou síť ("visitor-based network
access") a financování softwarové firmy TeleSym, která působí na poli IP
telefonie.
Fond od října, kdy Intel oznámil své plány investovat 150 milionů USD do
Wi-Fi firem, realizoval celkem již tři investice. První investicí byla
společnost Cometa Networks, která ohlásila své první kolo financování 5.
prosince.
Tyto investice jsou součástí úsilí společnosti Intel urychlit zavádění
širokopásmových bezdrátových sítí. Řešení firem STSN a Telesym by mohlo
doplňovat příští generaci mobilních technologií společnosti Intel
vyvíjených pod kódovým jménem Banias, která bude představena v prvním
pololetí roku 2003. Uživatelé mobilních počítačů tak budou moci
například získat z hotelových pokojů a sálů vybavených technologií STSN
bezdrátový přístup na internet v reálném čase a se softwarem TeleSym
budou moci využívat notebooku jako mobilního telefonu.
Nahoru |
|
Informační společnost |
President a Ceo maxtoru
odchází
Výrobce diskových jednotek - společnost Maxtor - sděluje, že Mike Cannon
(50), president a CEO společnosti, rezignoval na své funkce, aby mohl do
stejných pozic nastoupit do společnosti Solectron, poskytovatele
elektronických výrobních systémů a dodavatele síťových služeb.
Zastupujícím presidentem a novým CEO byl jmenován Paul Tufano (49),
dosavadní COO a CFO. Mike Cannon bude nadále členem správní rady
Maxtoru. Společnost znovu potvrzuje nedávno oznámené finanční výsledky
za čtvrté čtvrtletí, ukončené 28. prosince 2002, včetně pro forma
čistého zisku mezi 25 a 25 miliony USD (10 až 14 centů na akcii).
"Správní rada je potěšena, že mohla zvolit Paula Tufana zastupujícím
presidentem a CEO Maxtoru," řekl Dr. C.S. Park, předseda správní rady.
"Paul nastoupil do Maxtoru v roce 1996, jako finanční ředitel a velice
úzce pracoval s výkonným týmem na formulaci strategie a vizí
společnosti. Od roku 2001 se stal také provozním ředitelem a úspěšně
řídi mezinárodní operace, včetně výroby," pokračoval. Rada bude tvrdě
pracovat na tom, aby v co nejkratším možném termínu, oznámila jméno
stálého presidenta a CEO společnosti.
Nahoru
Dohoda o spojení firem Logica a CMG vstoupila v platnost
Dne 30.
prosince 2002 byly na londýnskou a amsterdamskou burzu uvedeny akcie
nové společnosti LogicaCMG. Byla tak realizována již dříve oznámená fúze
firem Logica a CMG.
Byl tak vytvořen celek s více než 24 tisíci zaměstnanci a spojeným
obratem přes miliardy liber. Dosavadní akcionáři firmy Logica získali 60
% Logica CMG, dosavadní akcionáři CMG 40 %. Centrála společnosti
LogicaCMG je v Londýně. Očekává se, že fúze přinese snížení provozních
nákladů o asi 60 milionů liber ročně. Tato úspora má být poprvé dosažena
v kalendářním roce 2004. V roce 2003 by měla úspora činit přibližně 30
milionů liber. Mezi přínosy fúze bude také zlepšení schopnosti
poskytovat služby nadnárodním společnostem a posílení pozic na některých
klíčových trzích (Velká Británie, Benelux, Německo, Francie,
jihovýchodní Asie a Tichomoří).
LogicaCMG CEE s centrálou v Praze a pobočkami v Bratislavě, Brně, Plzni
a Budapešti zaměstnává více než 500 lidí, kteří realizují projekty pro
velké společnosti a organizace v České republice, na Slovensku a dalších
zemích střední Evropy a vyvíjejí softwarové systémy pro telekomunikační
trhy.
Čestný předseda představenstva společnosti LogicaCMG Cor Stutterheim
prohlásil: "Jsme rádi, že se fúzi podařilo uskutečnit podle sjednaného
časového harmonogramu, takže do roku 2003 můžeme vstoupit jako jedna
společnost. V posledních týdnech před koncem roku jsme také zvládli
připravit plány potřebné k tomu, abychom mohli obě společnosti rychle a
hladce integrovat a co nejdříve dosáhnout přínosů, které fúze nabízí
zákazníkům a zaměstnancům."
Generální ředitel Martin Read doplnil: "Máme to potěšení oznámit vznik
společnosti LogicaCMG - jednu z nejvýznamnějších světových skupin
zaměřených na poskytování IT služeb. Těším se na spolupráci s novými
kolegy při naplňování této ambiciózní vize."
Nahoru
J. S.
Brown členem správní rady společnosti Systinet
Společnost
Systinet, poskytovatel softwarové infrastruktury pro webové služby,
oznámila, že Dr. John Seely Brown, vědecký pracovník a bývalý ředitel
výzkumného střediska PARC (Xerox Palo Alto Research Center), se stal
členem správní rady společnosti.
Dr. Brown bude hrát hlavní roli při tvorbě dlouhodobé technologické
strategie společnosti a bude se podílet na tvorbě nových produktů.
Dr. Brown byl v letech 1990 až 2002 ředitelem výzkumného střediska Xerox
PARC. V roce 1992 také působil jak Chief Scientist ve společnosti Xerox,
kde byl zodpovědný za tvorbu dlouhodobé strategie výzkumného střediska
PARC a za soulad mezi strategií společnosti a výzkumem. Dr. Brown je
také autorem celé řady článků a publikací. Z poslední doby je to např.
kniha "The
Social Life of Information", jejímž spoluautorem je Paul Duguid.
Je také autorem úvodu a předmluvy nedávno vyšlé publikace "Out of the
Box: Strategies for Achieving Profits Today & Growth Tomorrow Through
Web Services", kterou napsal John Hagel III. Dr. Brown a Hagel
spolupracovali také na studii "Your Next IT Strategy", která byla
zveřejněna v říjnu 2001 v Harvard Business Review. Dr. Brown je jedním
ze zakladatelů Institute for Research and Learning a členem National
Association of Education a American Association for Artificial
Intelligence.
Nahoru
Společnost Corpus
Solutions slaví 10. výročí
Společnost Corpus Solutions, poskytovatel služeb a nástrojů v oblasti
aplikačního vývoje a informační integrace a komunikační bezpečnosti,
vstupuje do 11. roku svého úspěšného působení na trhu informačních
technologií v České republice.
Corpus Solutions, je přímým následníkem společnosti Corpus, která byla
založena 30. prosince 1992 a uzavírá tak desetiletí své existence. Počet
zaměstnanců se během tohoto období rozrostl z původních dvou na
současných více než čtyřicet; roční obrat již loni přesáhl 100 milionů
korun, přičemž přibližně třetinu tvoří obrat v oblasti služeb.
Corpus Solutions si během uplynulých let vybudovala stabilní pozici v
oblasti aplikací pro e-business, stejně tak jako renomé dodavatele
bezpečnostních řešení. Mezi zákazníky společnosti je řada významných
firem, jako jsou například
Cetelem,
Čechofracht, MUZO, eBanka nebo Ministerstvo spravedlnosti ČR.
Nahoru
UNISYS slaví 10. let v
České republice
Společnost
Unisys oslavila k 23. prosinci 2002 10. let svého působení v České
republice. Ke svému desetiletému výročí připravila společnost slavnostní
večer v prostorách Veletržního paláce jehož součástí byla i prohlídka
první reprospektivní výstavy Josefa Koudelky. Jeho dílo bylo v této šíři
představeno poprvé, a to nejen české, ale i evropské veřejnosti. Unisys
je rovněž sponzorem této výstavy.
Unisys působí v oblastech systémové integrace, outsourcingu,
infrastruktury, technologie serverů a poradenství. Působí na trzích
finančních služeb, v oblasti telekomunikací a vydavatelství, v sektoru
veřejné správy či dopravy.
Mezi její zákazníky patří 80 největších světových bank, 12 pojišťoven,
většina největších telekomunikačních společností, 200 leteckých
společností, 200 vydavatelů novin v 17 zemích a přibližně 1 500 vládních
úřadů a státních institucí po celém světě.
Mezi nejvýznamnější dodávky společnosti Unisys v České republice patří
clearingové centrum pro ČNB,
které pracuje od roku 1992 a stále se rozšiřuje. Dalšími uživateli
řešení společnosti jsou vydavatelská společnost MAFRA (redakční systém
pro přípravu deníku MF Dnes), GTS (páteřní a přístupové sítě,
bezpečnost), ČSOB (agenda vkladních knížek Poštovní spořitelny),
Živnostenská banka (instalace a podpora Storage EMC) či Česká správa
letišť.
Nahoru |
|
System
NEWS zasílá redakce edice IT Business
* Vydavatelství CCB s.r.o., Okružní 17, Brno 638 00 *Tel/Fax.:
+420/ 545 222 779 System NEWS je vám pravidelně zasílán na základě vaši registrace. Pokud si již dále nepřejete, abychom vám
System NEWS zasílali,
kontaktujte nás prosím.
Náměty a připomínky k obsahu zasílejte na adresu odpovědného redaktora
Pavla Boucníka,
|
|