- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Když končí podpora:
EOL ani EOS neznamená stopku
Při plánování životního cyklu své IT infrastruktury podniky pochopitelně přihlížejí k tomu, jaký vztah má k zařízení jeho výrobce. Prodává ho ještě, nebo se již soustředil na nové modely a stanovil termín konce podpory, případně toto datum již nastalo?
Pro podniky, které řeší výdaje na údržbu a obnovu hardwaru, je důležité vědět, že v této souvislosti často používané termíny EOL, EOSL a EOS nejsou synonyma. A za druhé, vůbec neznamenají, že zařízení nutně dosloužilo a je třeba ho ihned nahrazovat novým.
Rozdíly v pojmech
Ačkoliv v detailech se přesný význam pojmů může u různých výrobců lišit, EOL (End of Life) znamená, že původní dodavatel končí s výrobou příslušného zařízení a po tomto datu ho již přestane prodávat. Omezí se vydávání softwarových aktualizací, včetně vývoje firmwaru nebo bezpečnostních záplat. Pozáruční údržba hardwaru bývá ještě několik let k dispozici, ale obvykle zdraží. EOS (End of Sale) může podobně jako v předcházejícím případě znamenat ukončení prodeje, ale i ještě větší omezení podpory.
Naopak EOSL (End of Service Life, resp. End of Support Life) odpovídá datu, kdy původní dodavatel ukončuje veškerou podporu. Znamená to, že smlouvy o údržbě příslušných zařízení (servery, úložiště, síťové prvky, případně další části infrastruktury podnikového IT) již nebudou obnovovány.
Z pohledu původního výrobce hardwaru je logické, že ukončuje podporu svých starších produktů. Koneckonců obchodní modely jsou založené na tom, že si zákazníci kupují stále nové modely. Zveřejnění EOL, EOSL a EOS přináší podnikům růst nákladů na údržbu a postupně i další komplikace. Firmám se nabízí několik možností, jak s takovou situací naložit. V případě dostatečného personálního obsazení si mohou provoz a údržbu zařízení dále zajišťovat sami nebo prostřednictvím třetích stran. Nebo mohou nakoupit nové produkty, nová zařízení. Obě tyto varianty ale s sebou přináší zvýšení výdajů na IT infrastrukturu. Dalším možným řešením je pořízení repasovaných zařízení od nezávislých poskytovatelů, jako je například společnost Ynvolve. Jednou z výhod takového řešení je možnost uzavřít všechny smlouvy, včetně smlouvy o údržbě, s jediným subjektem, který poskytne nejen samotná zařízení, ale postará se také o jejich podporu včetně těch zařízení, kterým skončila oficiální podpora ze strany výrobce. Ynvolve například nabízí k prodaným zařízením prodlouženou tříletou záruku, kterou je dále ještě možné prodloužit. Další významnou předností takového nákupu je úspora finančních prostředků a podpora cílů udržitelnosti.
Zařízení nemusí ani zpomalit
Konec podpory zařízení totiž vůbec nemusí znamenat, že příslušný hardware dosáhl mezí své životnosti. Skutečnou životnost zařízení lze dopředu jen těžko předpovědět a není toho schopen ani jeho výrobce. Dokládá to i doba, po kterou může sloužit renovovaný hardware. Ačkoliv nové generace produktů se běžně vydávají za 2 až 3 roky a životní cyklus podnikového IT mívá v průměru 4–6 let, systémy mohou fungovat často i 10 let nebo více, někdy dokonce i 10 let po skončení oficiální podpory ze strany původního výrobce.
„Data EOL/EOSL vůbec neznamenají, že by zařízení mělo přestat fungovat. Nemusí ani zpomalit,“ uvádí Julie Fritscherová, Business Development Manager Ynvolve pro ČR. „Pokud zařízení funguje dobře, bude tak pravděpodobně fungovat i nadále, bez ohledu na omezení nebo ukončení podpory ze strany původního dodavatele.“ Společnost Ynvolve jako dodavatel repasovaného hardwaru, systémový integrátor a poskytovatel související podpory a dalších služeb může přitom firmám pomoci nejen snížit náklady na IT, ale také přispět k plnění jejich cílů v oblasti udržitelnosti.
Údržbu zajistí třetí strana
Chtějí-li podniky starší zařízení používat dále, vhodným řešením pro ně může být volba externího poskytovatele údržby (TPM – Third Party Maintenance). Ti přitom dokážou spravovat zařízení více dodavatelů po datech EOL či EOSL, takže podniku mnohdy stačí jediná smlouva a jednoduché účtování na jediné faktuře. Takto poskytovaná podpora může být navíc až o 80 % levnější ve srovnání s původním výrobcem. Poskytovatelé typu TMP mívají také k dispozici i náhradní díly a disponují certifikacemi, které dokládají vysokou odbornost jejich specialistů ve vztahu k příslušným technologiím.
A co dělat, pokud si podnik není jistý, jak by měl v souvislosti s daty EOL, EOS a EOSL se zařízením naložit? Někteří poskytovatelé údržby, jako např. právě společnost Ynvolve, mohou rovněž pomoci posoudit konkrétní situaci s přihlédnutím k výkonu a bezpečnosti daného zařízení. Při rozhodování se dále zohlední související nákladové faktory a požadavky provozovaných aplikací.
Delší doba používání hardwaru obvykle znamená nižší produkci odpadu i snížení uhlíkové stopy provázející výrobu stále nových zařízení. Lze proto i doufat, že tlak na udržitelnost časem přiměje k přechodům na delší životní cyklus IT i samotné výrobce.
Jan Střelec Autor článku je obchodní zástupce společnosti Ynvolve pro region CEE. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |