facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Když končí podpora:

EOL ani EOS neznamená stopku

-PR-

Při plánování životního cyklu své IT infrastruktury podniky pochopitelně přihlížejí k tomu, jaký vztah má k zařízení jeho výrobce. Prodává ho ještě, nebo se již soustředil na nové modely a stanovil termín konce podpory, případně toto datum již nastalo?


Pro podniky, které řeší výdaje na údržbu a obnovu hardwaru, je důležité vědět, že v této souvislosti často používané termíny EOL, EOSL a EOS nejsou synonyma. A za druhé, vůbec neznamenají, že zařízení nutně dosloužilo a je třeba ho ihned nahrazovat novým.

Rozdíly v pojmech

Ačkoliv v detailech se přesný význam pojmů může u různých výrobců lišit, EOL (End of Life) znamená, že původní dodavatel končí s výrobou příslušného zařízení a po tomto datu ho již přestane prodávat. Omezí se vydávání softwarových aktualizací, včetně vývoje firmwaru nebo bezpečnostních záplat. Pozáruční údržba hardwaru bývá ještě několik let k dispozici, ale obvykle zdraží. EOS (End of Sale) může podobně jako v předcházejícím případě znamenat ukončení prodeje, ale i ještě větší omezení podpory.

Naopak EOSL (End of Service Life, resp. End of Support Life) odpovídá datu, kdy původní dodavatel ukončuje veškerou podporu. Znamená to, že smlouvy o údržbě příslušných zařízení (servery, úložiště, síťové prvky, případně další části infrastruktury podnikového IT) již nebudou obnovovány.

Z pohledu původního výrobce hardwaru je logické, že ukončuje podporu svých starších produktů. Koneckonců obchodní modely jsou založené na tom, že si zákazníci kupují stále nové modely. Zveřej­ně­ní EOL, EOSL a EOS přináší podnikům růst nákladů na údržbu a postupně i další komplikace. Firmám se nabízí několik možností, jak s takovou situací naložit. V případě dostatečného personálního obsazení si mohou provoz a údržbu zařízení dále zajišťovat sami nebo prostřednictvím třetích stran. Nebo mohou nakoupit nové produkty, nová zařízení. Obě tyto varianty ale s sebou přináší zvýšení výdajů na IT infrastrukturu. Dalším možným řešením je pořízení repasovaných zařízení od nezávislých poskytovatelů, jako je například společnost Ynvolve. Jednou z výhod takového řešení je možnost uzavřít všechny smlouvy, včetně smlouvy o údržbě, s jediným subjektem, který poskytne nejen samotná zařízení, ale postará se také o jejich podporu včetně těch zařízení, kterým skončila oficiální podpora ze strany výrobce. Ynvolve například nabízí k prodaným zařízením prodlouženou tříletou záruku, kterou je dále ještě možné prodloužit. Další významnou předností takového nákupu je úspora finančních prostředků a podpora cílů udržitelnosti.

Zařízení nemusí ani zpomalit

Konec podpory zařízení totiž vůbec nemusí znamenat, že příslušný hardware dosáhl mezí své životnosti. Skutečnou životnost zařízení lze dopředu jen těžko předpovědět a není toho schopen ani jeho výrobce. Dokládá to i doba, po kterou může sloužit renovovaný hardware. Ačkoliv nové generace produktů se běžně vydávají za 2 až 3 roky a životní cyklus podnikového IT mívá v průměru 4–6 let, systémy mohou fungovat často i 10 let nebo více, někdy dokonce i 10 let po skončení oficiální podpory ze strany původního výrobce.

„Data EOL/EOSL vůbec neznamenají, že by zařízení mělo přestat fungovat. Nemusí ani zpomalit,“ uvádí Julie Fritscherová, Business Development Manager Ynvolve pro ČR. „Pokud zařízení funguje dobře, bude tak pravděpodobně fungovat i nadále, bez ohledu na omezení nebo ukončení podpory ze strany původního dodavatele.“ Společnost Ynvolve jako dodavatel repasovaného hardwaru, systémový integrátor a poskytovatel související podpory a dalších služeb může přitom firmám pomoci nejen snížit náklady na IT, ale také přispět k plnění jejich cílů v oblasti udržitelnosti.

Údržbu zajistí třetí strana

Chtějí-li podniky starší zařízení používat dále, vhodným řešením pro ně může být volba externího poskytovatele údržby (TPM – Third Party Maintenance). Ti přitom dokážou spravovat zařízení více dodavatelů po datech EOL či EOSL, takže podniku mnohdy stačí jediná smlouva a jednoduché účtování na jediné faktuře. Takto po­sky­to­va­ná podpora může být navíc až o 80 % levnější ve srovnání s původním výrobcem. Poskytovatelé typu TMP mívají také k dispo­zi­ci i náhradní díly a disponují certifikacemi, které dokládají vysokou odbornost jejich specialistů ve vztahu k příslušným technologiím.

A co dělat, pokud si podnik není jistý, jak by měl v souvislosti s daty EOL, EOS a EOSL se zařízením naložit? Někteří poskytovatelé údržby, jako např. právě společnost Ynvolve, mohou rovněž pomoci posoudit konkrétní situaci s přihlédnutím k výkonu a bezpečnosti daného zařízení. Při rozhodování se dále zohlední související nákladové faktory a požadavky provozovaných aplikací.

Delší doba používání hardwaru obvykle znamená nižší produkci odpadu i snížení uhlíkové stopy provázející výrobu stále nových zařízení. Lze proto i doufat, že tlak na udržitelnost časem přiměje k přechodům na delší životní cyklus IT i samotné výrobce.

Jan Střelec Jan Střelec
Autor článku je obchodní zástupce společnosti Ynvolve pro region CEE.