- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (30)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Prediktivní údržba je důležitým prvkem v konkurenčním boji
Aby firmy zůstaly konkurenceschopné, stále víc digitalizují výrobní procesy. Při přechodu na nové technologie ale často opomíjí modernizaci údržby výrobních zdrojů a dalšího majetku. Přitom zejména prediktivní údržba může firmě ušetřit nemalé peníze a zajistit jí konkurenční výhodu. Využívají se při ní automaticky posbíraná data ze strojů a speciální software v podobě údržbového modulu, který rozšiřuje funkčnost ERP systému.
Náklady spojené s údržbou technologií patří k těm, které firemní rozpočet zatěžují úplně nejvíc. Proto je důležitá každá ušetřená koruna za servis – ať už jde o výrobní zdroje, bezpečnostní zařízení nebo třeba vozový park. Proč stroje při poruše na několik dní odstavovat z výroby, když závadu můžete předpovědět a dopředu naplánovat jejich servis tak, aby to neovlivnilo efektivitu výroby? Právě v tom je kouzlo prediktivní údržby.
Když s vámi stroje mluví
Pryč jsou doby, kdy podniky čekaly, až stroje vypoví službu, a teprve při poruše zkoušely prodloužit jejich životnost. Postupem času firmy zjistily, že mnohem efektivnější je k servisu přistupovat proaktivně, a to nejen pomocí preventivní, ale hlavně prediktivní údržby.
Zatímco preventivní údržba spočívá v plánované kontrole zařízení bez ohledu na jeho aktuální stav, prediktivní sleduje stav stroje v reálném čase. Na základě analýzy vibrací, tepelného zobrazování a dalších dat předvídá, kdy a k jaké závadě dojde. Velkou výhodou je, že kvůli prediktivní údržbě není potřeba zařízení odstavovat z provozu – vše probíhá bez jakýchkoliv omezení během jeho používání.
Jakmile ze získaných dat vyjde najevo, že se blíží porucha, servisní tým tuto skutečnost okamžitě zjistí pomocí servisního modulu zabudovaného v ERP systému. Ihned tak může začít plánovat opravu. Při prediktivní údržbě stroje vlastně „mluví“ s lidmi, protože jim s dostatečným předstihem sdělují, co potřebují a co bude následovat, když technici nezasáhnou.
Posbíraná data míří do ERP systému
Jak si ve zkratce představit proces prediktivní údržby? Vše začíná tím, že stroje shromažďují obrovské množství dat o svém stavu. Tato data následně putují do ERP systému, kde dochází k jejich analýze a vyhodnocení. Pokud ERP systém (respektive jeho servisní modul) zjistí, že něco není v pořádku, okamžitě tuto skutečnost zaznamená a upozorní na ni osoby pověřené údržbou.
Prediktivní údržba se primárně využívá u výrobních zdrojů, ale výborně slouží i v rámci servisu vozového parku, pracovních nástrojů nebo elektrické sítě.
Špičkový údržbový modul je základ
Jak už nejspíš tušíte, klíčovým prvkem prediktivní údržby je kvalitní software (modul), který dokáže automaticky a bezchybně sbírat data nejen z výrobních strojů. Právě díky němu se dozvíte, v jakém stavu zařízení je a jestli už se hlásí o údržbu. Není potřeba, aby pověřený pracovník dění v softwaru neustále sledoval, protože na jakoukoliv událost jej aplikace sama upozorní.
Servisní software toho navíc běžně umí mnohem víc než jen sbírat a vyhodnocovat data. Firmám slouží k řízení veškerých aktivit interní údržby zdrojů, například pomáhá plánovat preventivní údržbu a efektivně řídit její proces. Dále umí rychle přenášet informace o incidentech nebo zobrazovat přehlednou databázi, ve které je uvedena mimo jiné historie oprav. Vše probíhá v bezpapírové podobě, takže si technik nemusí dělat chaotické poznámky na papír ani volat kolegům na druhou stranu výrobní haly.
Modul na servis a údržbu je samozřejmě pouze jedním z mnoha nástrojů, které by firmy měly v rámci komplexního ERP systému využívat.
Investice do prediktivní údržby se vyplatí
Přestože prediktivní údržba vyžaduje zprovoznění nových technologií a pokročilejší znalosti servisních pracovníků, její zavedení nejen do výroby se rozhodně vyplatí. Dokáže zvýšit efektivitu průtoku výroby při zachování stejné kapacity výrobních zdrojů, zvyšuje spolehlivost dodávek (díky eliminaci výpadků strojů) a výrazně šetří náklady.
Petr Prokop Autor článku je ředitelem implementace a členem představenstva společnosti ITeuro, která se specializuje na informační řešení pro výrobní firmy a je Gold Channel Partnerem mezinárodní firmy Infor. |
listopad - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
4.12. | Arrow ISV Konference 2024 |
11.12. | Webinář: Dodržování směrnic, compliance, QMS |