- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (30)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (53)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
O dírách a vrtačkách a dvojznačnosti umělé inteligence pro výrobní podniky
Harvardský profesor Theodore Levitt shrnul ve svém známém citátu jednu z dlouhodobě platných marketingových filozofií: „Prodejte zákazníkovi díru, nikoliv vrtačku.“ Pointou je zde to, že pro spotřebitele je cílem výsledek, tedy vyvrtaná díra. Pokud svého cíle dosáhne bez problémů nebo nákladů spojených s vlastnictvím a údržbou vrtačky, jedná se z jeho pohledu často o ideální výsledek.
Pokud budeme hovořit o současném stavu umělé inteligence ve výrobě, bude řeč o „díře“, nebo o „vrtačce“? Pokud ChatGPT požádáte o potvrzení kterékoliv z těchto dvou možností, předloží vám velice ochotně argumenty pro obě z nich. Nejasnosti, které v oblasti využití umělé inteligence ve výrobě panují, jsou nejasné dokonce i pro umělou inteligenci samotnou.
Současný stav umělé inteligence v oblasti výroby
Výrobní podniky jsou v současné době zahrnovány záplavou propagandy, která jim vysvětluje, že jedinou cestou ke konkurenceschopnosti je využití umělé inteligence. Buď se umělou inteligenci naučíte využívat, nebo se z vás stanou IT dinosauři, kteří zůstali uvězněni v dobách dávno minulých. Rozruch, který v oblasti umělé inteligence panuje, je zcela jednoznačně mnohem viditelnější než samotné využití umělé inteligence jako každodenního výrobního nástroje. Chce si opravdu výrobní společnost pořídit umělou inteligenci? Anebo bychom se měli ptát spíš na to, zda si chce výrobní společnost pořídit umělou inteligenci právě nyní?
Ti, kteří chtějí prostě jen „vyvrtat díru“, rozhodně přistupují k široké škále nabídek v oblasti umělé inteligence podstatně pragmatičtěji. Výrobci se musejí zaměřit na výsledky, které jim zajistí úspěch. Existuje stále celá řada dlouhodobých problémů, které se výrobním společnostem zatím nepodařilo uspokojivě vyřešit. V řadě případů pokusů o řešení takových problémů investice do automatizace nebo technologií neobstály po stránce své návratnosti. Pokud umělá inteligence nezajistí dosažení jednoznačně lepších výsledků, než jaké nabízí zaběhnutý postup, hrozí riziko, že se pro vlastníka stane ekvivalentem pořízení velice nákladné vrtačky.
Jestliže umělá inteligence nedokáže vyřešit problém, který zkrátka nebylo možné vyřešit jakýmkoliv jiným způsobem, pak se řešení, které nabízí, zařadí do kategorie „zajímavé, ale nepraktické“. Platformy umělé inteligence v současnosti nabízí celá řada softwarových společností, které slibují, že jejich řešení zaručí přeměnu dat na hodnoty. Příliš velké množství těchto nabídek se však zaměřuje na potenciál namísto konkrétních možností, které by byly schopny zajistit konkrétní výsledky. Ano, umělá inteligence dokáže vyhodnocovat data způsobem, který dokáže odhalit dříve nezaznamenatelné poznatky. Počáteční přínosy využití umělé inteligence vycházejí z možnosti analýzy dat se zaměřením na očekávaná zlepšení nebo výsledky. Umělá inteligence není ve své současné podobě všeobecně využitelným konzultantem, který by dokázal vyhodnotit fungování výrobního podniku a vytvořit soubor všeobecných doporučení.
Pragmatický přístup k umělé inteligenci
Výrobní podniky budou k technologiím umělé inteligence přistupovat vstřícně v případě, že budou její výhody definovány pragmaticky a jednoznačně. Schopní softwaroví vývojáři se spokojí s tím, že mají ve svých rukách onu pomyslnou vrtačku, zatímco svým klientům nabídnou nejrůznější reálné výsledky, od efektivity v oblasti správy závazků, optimalizace parametrů dodavatelského řetězce nebo zajištění většího vlivu pracovníků údržby přímo na výrobní lince.
Znamená to tedy, že o umělou inteligenci jako „vrtačku“ nemají výrobní podniky zájem? Ne nevyhnutelně. Umělá inteligence představuje nástroj s dosud nebývalou schopností řešení problémů. Na rozdíl od tradičních nástrojů, které mají konkrétní využití, umožňuje přizpůsobivost a všestrannost umělé inteligence řešení celé řady nejrůznějších problémů, což z ní činí ve své podstatě také řešení. Výrobní podniky začínají investovat do zdrojů, které jsou nutné ke zjištění možností skutečného využití tohoto nástroje.
Pro malé a střední výrobní podniky je však stále obtížné si takovou úroveň investic odůvodnit. Pokud středně velkou výrobní společnost požádáte, aby identifikovala a uvedla své datové odborníky, až příliš často se setkáte s velice rozpačitou reakcí. Pokud takového datového odborníka daná společnost vůbec má, velice často pracuje ve finanční oblasti a nepodílí se na provozní části výroby.
Většina výrobních podniků touží po možnosti stát se součástí aktuálně rostoucího rozvoje umělé inteligence, ať už po stránce intelektuální, či emocionální. Pragmatické zapojení v oblasti řešení umělé inteligence se specifickými výsledky může představovat nejsmysluplnější cestu k zajištění vyšší úrovně využití umělé inteligence. Výrobní podniky by proto měly v nejbližší době navázat spolupráci s dodavateli softwaru nebo se softwarovými konzultanty, kteří jim budou schopni umělou inteligenci prezentovat jakožto onu požadovanou „díru“, která bude řešením pro jejich konkrétní problémy. Je pravděpodobné, že výsledkem těchto zkušeností bude nejen výměna znalostí v oblasti těchto technologií, ale také dosažení sebejistoty nutné k širšímu nasazení „vrtačky“ umělé inteligence.
Jak mohou výrobní podniky začít využívat řešení umělé inteligence?
Nejednoznačná obhajoba umělé inteligence nástrojem ChatGPT jakožto „díry“ i „vrtačky“ může ve skutečnosti představovat dvojznačnost, které by výrobní podniky mohly využít. Umělá inteligence ve svém současném pokročilém stavu může být, a dokonce by měla být považována za obojí.
Naše společnost aktivně spolupracuje s globálními výrobními podniky na pragmatických řešeních na bázi umělé inteligence s ověřenými výsledky. Nabízí je ve formě nástroje QAD Process Intelligence, který představuje umělou inteligenci jakožto „vrtačku“ pro dolování dat a jejich analýzu, kterou lze přizpůsobit potřebám řešení konkrétních problémů.
Glenn Graney Autor článku je marketingový ředitel pro oblast strojírenství a high-tech ve společnosti QAD. |
listopad - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
4.12. | Arrow ISV Konference 2024 |
11.12. | Webinář: Dodržování směrnic, compliance, QMS |