- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Jak opět oživit automotive?
Jsme svědky toho, že odvětví automotive se mění od základů. Je to především důsledkem přechodu na elektromobilitu a s tím spojené změny konkurenčního prostředí, protože na trh vstupují nová jména, která zpochybňují status quo zavedených značek. Zatímco značky jako Tesla, BYD, Cupra a Polestar jsou na vzestupu, největší evropské automobilky VW a Stellantis se snaží udržet si podíl na trhu. To citelně dopadá i na výrobce automobilů a jejich subdodavatele v České republice, potažmo ve střední a východní Evropě.
Poptávka po řadě komponent a služeb oslabí
Elektromobily (EV) se téměř ze tří čtvrtin liší od vozidel se spalovacím pohonem (ICE).
Zvenčí je jediným znatelným rozdílem mezi elektrickým a klasickým vozidlem absence koncovky výfukového potrubí. Technologie je však radikálně odlišná. Elektromobily nejsou jen další modelovou řadou, ale zcela novým typem vozidla, přičemž elektromobil má zhruba 70 % dílů odlišných od tradičního vozidla. A dokonce i komponenty, které jsou si podobné, se využívají jinak, jako například brzdy, jež díky rekuperaci v EV nemají tolik práce jako v ICE.
Elektrické vozy jsou mnohem jednodušší. Nemají již žádné převodové systémy, chlazení a mazání motoru, žádné zapalovací svíčky, žádné vstřikování či karburátor a žádné katalyzátory. Transformace tak snižuje velikost trhu s hardwarovými komponentami, včetně dodávek dílů, oprav a klasických poprodejních služeb. Elektromobil může stále potřebovat pravidelnou kontrolu brzdové kapaliny, ale stabilní zdroje tradičních příjmů pro servisy, jako je kontrola a výměna oleje, se budou zmenšovat. Největší otazník pro OEM výrobce a subdodavatele visí nad rychlostí tohoto přechodu. Budou ICE již za 10 let mimo trh, nebo budou muset po uplynutí této doby podporovat dvě velmi odlišné výrobní linky?
Přechod na softwarově orientované služby
V oblasti automobilového hardwaru se objevují nové produkty, služby, zdroje příjmů a procesy specifické pro elektromobily a hybridy. Patří mezi ně například akumulátory, systémy tepelného řízení, elektromotory, pokročilé elektrické systémy, měniče, střídače, vysokonapěťové rozvody a elektronické ovládací prvky. To však nevyváží ztrátu klasických trhů pro více než 20 000 dílů, často speciálně konstruovaných, zabudovaných i do toho nejjednoduššího klasického automobilu se spalovacím motorem.
Nové vozy jsou obvykle vybaveny platformou infotainmentu napojenou na centrální IT infrastrukturu, která poskytuje digitální služby. Ta se stává novým místem konkurenčního boje a generátorem nových zdrojů příjmů pro automobilový průmysl. Trh s elektromobily má i jiné výzvy. Je zapotřebí přizpůsobit výrobní procesy, aby bylo možné splnit rozdílné požadavky na montáž EV a ICE, často ve stejném závodě, či dokonce montáž obou typů vozidel na stejné lince.
Vzniká rozšířený ekosystém složený z nových hráčů se zkušenostmi s automobily i bez nich. Mezi ně mohou patřit společnosti, které se specializují na nabíjecí zařízení, výrobci a recyklátoři baterií, hardwarové a softwarové společnosti, které poskytují funkce podporované technologiemi ve vozidle, a telekomunikační společnosti, které poskytují konektivitu. V rámci tohoto rozvíjejícího se trhu mohou expandovat také poskytovatelé služeb třetích stran, kteří se zaměřují na periferní oblasti, jako je navigace, kybernetická bezpečnost, asistenční služby a služby na cestách, retail, stravování a zábava.
Cloudová flexibilita potřebná k rychlejší reakci
Není jisté, jak se bude výroba elektromobilů vyvíjet, ale již nelze pochybovat o tom, že zaujímá významný podíl na trhu. Automobilový průmysl se nachází v bodě zlomu, kdy každá organizace musí strategicky přemýšlet o svém produktovém mixu, aby získala část trhu s EV.
Co jisté ale je, že výrobci musí zvýšit svou celkovou flexibilitu, aby se mohli přizpůsobit změnám. Dodavatelé elektromobilů a výrobci automobilů budou muset vyvinout agilnější, přizpůsobivější a udržitelnější procesy a technologie. Klíčovým krokem je přechod od monolitických, oddělených a transakčních informačních systémů ke cloudově nativnějším, integrovaným technologiím založeným na chytrých platformách, které umožňují spolupráci více podniků v reálném čase a které jsou v úzkém souladu s obchodními strategiemi a cíli.
Digitální, inteligentní a propojené platformy budou mít zásadní význam pro podporu agility a adaptability, které jsou nezbytné pro úspěch na novém automobilovém trhu. Změna zákaznických konfigurací, rozšíření výrobků a dodávek za pochodu, v kterémkoli bodě výrobního procesu, se stane klíčovou výhodou pro flexibilní a konkurenceschopnou výrobu elektromobilů.
Klíčovým prvkem k vykročení správným směrem je moderní systém ERP. Cloudové multitenantní platformy podporují inovace a spolupráci v reálném čase a také pomáhají předvídat poptávku pomocí analytiky pro řízení predikcí. Větší transparentnost dat prospívá také složitým vztahům mezi více úrovněmi subdodavatelů a výrobců OEM. Je však důležité vzít v úvahu, že řešení ERP nejsou všechna stejná. Konkurenční výhodu poskytnou odvětvově-specifická řešení s funkcemi ušitými na míru automobilovému průmyslu, které významně redukují potřebu customizace a zkracují dobu návratnosti.
Dalšími jsou řešení PLM, jež pomáhají automobilovým společnostem a subdodavatelům zaměřeným na elektromobilitu řídit návrh, konstrukci, výrobu a uvedení těchto rychle se vyvíjejících produktů na trh či systémy MES pro řízení výrobních operací na linkách. Systémy Assembly Sequence Control pak nabízejí řízení výroby na úrovni montážních sekvencí umožňující vysoce flexibilní průběžnou výrobu a sekvencování každé linky a dodavatele v rámci závodu i mimo něj. A nakonec globální nástroje pro sledování a dohledatelnost pomáhají řídit kontrolu kvality a umožňují efektivní EDI komunikaci s automotive subdodavateli.
Pět parametrů, které je třeba hledat v systému ERP pro automotive.
- Komplexní platforma specifická pro automobilový průmysl – ERP systém s klíčovými funkcemi pro automobilový průmysl, jako je řízení montážních sekvencí, integrovaná síť obchodních partnerů, spolupráce s dodavateli, nástroje pro komunikaci EDI a analytika specifická pro dané odvětví, zajišťuje rychlé nasazení a komplexní přehled.
- Cloudové multitenantní řešení – Pro dosažení škálovatelnosti a agility, která umožňuje rychlé přizpůsobení se změnám v odvětví, inovace a udržení kroku s poptávkou po nejnovějších funkcích a technologických trendech.
- Flexibilita pro integraci řešení třetích stran a stávajících řešení – Umožňující integrovat existující řešení, která budou i nadále součástí podnikového IT ekosystému.
- Rychlé nasazení a snadné používání – Rychlé zprovoznění je důležité právě pro automotive firmy, které potřebují rychle využít nové příležitosti. Ideální je systém, který má intuitivní rozhraní a implementační akcelerátory s vestavěnými nástroji pro zkrácení doby k dosažení plné výkonnosti.
- Komplexní funkčnost – Ucelená sada integrovaných funkčností pro řízení životního cyklu produktu, skladových operací, výrobních operací, pokročilou analytiku a řízení dodavatelského řetězce.
Čas vypršel
Vzhledem k tomu, že prodeje elektromobilů by mohly během příštího desetiletí překonat prodej automobilů se spalovacími motory, zbývá jen málo času na identifikaci příležitostí růstu na trhu elektromobilů a zároveň na zachování dobré marže na tradičních ICE trzích před jejich poklesem.
Transformace v odvětví vyžaduje rychlý, akceschopný plán s krátkodobým i dlouhodobým výhledem. Nejisté prognózování a nízká transparentnost dodavatelského řetězce v důsledku zastaralých IT systémů bude organizacím bránit v predikování toho, kde a jak konkurovat na novém automobilovém trhu. Investice do moderních řešení ERP, která mohou poskytnout základní digitální platformu pro inovace, jsou nezbytné a jen díky investicím do tohoto druhu moderních digitálních řešení mohou společnosti v nové éře uspět.
David Zeman Autor je obchodním ředitelem společnosti Infor pro střední a východní Evropu (CEE). |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |