- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Informační systém Dialog 3000Skyla podporuje řízení výroby metodou KANBAN
Co je vlastně KANBAN? S metodou řízení KANBAN kdysi přišel pan Óno a byl to systém vyvinutý pro Toyotu. Pravý KANBAN je založen na kartičkách, které se předávají napříč výrobním a logistickým procesem a tím se získávají informace pro započetí výroby daného kusu nebo jeho dodávku odběrateli.
V dnešní době už však ve firmách takovéto kartičky pochopitelně neuvidíme a KANBAN je realizován v prostředí moderních informačních systémů, jako je Dialog 3000Skyla. Jak tedy systém KANBAN funguje dnes?
Do dneška se z KANBANu zachovala především myšlenka a princip řízení štíhlé výroby, chcete-li řízení výroby tahem. Proces tahu se projevuje také v jednotlivých úrovních a fázích samotné výroby tak, aby docházelo k minimalizaci zásob. Jedná se o jakousi kombinaci řízení výroby pomocí metody KANBAN a tzv. dodávek Just in time.
V dnešní době se však od této varianty spíše upouští a využívají se moderní technologie a informace se předávají pomocí informačního (ERP) systému a KANBAN je spíše pomůckou. Kartičky nahradily čtečky a čárové kódy nebo QR kódy. V současném pojetí se dá říci, že má KANBAN jakési dvě roviny – materiálovou a kooperační.
Potřeba položek se jednak dopočítává z pojistné zásoby (minimální zásoby) a taky se dopočítává z potřeb plánování výroby, z položek, které již čekají na zpracování, a podle výpočtu kapacit se také určuje, kdy bude daná položka na výrobním pracovišti potřeba, aby mohl být finální produkt dodán zákazníkovi včas.
Kooperační rovina – dodavatel si zobrazí denní plán práce, který se na něj hrne a který bude v nejbližší době na něj objednáván – může si přes rozhraní mimo jiné také stáhnout potřebnou výkresovou dokumentaci.
A jak to funguje v praxi?
Ukážeme si to na příkladu podniku, který sériově vyrábí výrobek X, na který je potřeba určité množství materiálu. Tato položka má vybraného jediného dodavatele.
V této firmě se vyrábí daný výrobek, vyskladňuje se požadované množství materiálu, a to i za pomoci čteček, klesají materiálové zásoby. Pokles stavu zásob je v dalších krocích podložen čipováním hotových výrobků. Všechny tyto informace jsou ukládány do informačního systému firmy.
Nejsnazším způsobem předávání těchto informací je B2B portál mezi dodavatelem a odběratelem. Dodavateli jsou po předchozí dohodě přiděleny položky, které pravidelně dodává. Získává tak exkluzivitu u zákazníka v tom, že jen on nyní tyto položky dodává. V B2B může vidět aktuální stav zásob, všechny požadavky na zásoby ať už z výroby, nebo vnitropodnikových požadavků a podle barevného odlišení vidí, kdy budou dané položky chybět. V momentě, kdy materiál překročí kritickou hranici, kdy již nebude možné potřeby vykrýt z vlastních zásob, systém zahlásí dodavateli, že existuje tzv. kritický termín položky a je potřeba jej objednat. Dodavatel pak dle svých zásob a možností může okamžitě zahlásit, že danou položku v konkrétní den dodá, případně dává ihned zpětnou informaci o tom, kdy bude moci nejdřív dodat. Systém následně zareaguje, přepočítá požadavky s ohledem na nově vzniklou objednávku a označí položku již jako splněnou. V průběhu celého dne může kontrolovat položky a následně se večer objednávání uzavře a opis toho, co všechno objednal, mu buď přijde textovým opisem, nebo PDF sestavou.
Takto moderně pojatý KANBAN lze využít nejen při sériové výrobě, dobře slouží i v zakázkové.
Autorka článku působí ve společnosti Control, spol. s r. o.
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |