facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2024 , Plánování a řízení výroby

Umělá inteligence radikálně zrychluje tvorbu cenových nabídek



Tvorba cenových nabídek je u některých typů zakázkové výroby kom­pli­ko­va­ným a časově náročným pro­ce­sem. Přitom do značné míry rozhoduje o spo­ko­je­nos­ti zákazníků a zis­ko­vos­ti firmy. Digi­ta­li­za­ce a využití pokročilých technologií umělé inteligence dokáže i tento proces výrazně zrychlit. Příkladem je společnost THIMM, český výrobce obalů z vlnité lepenky, která se ve spolupráci s firmou Gauss Algorithmic pustila do digitalizace tvorby cenových nabídek. Co dříve zabralo několik dní a vyžadovalo zapojení tří různých oddělení, nyní trvá jen několik sekund a s vysokou přesnosti.


„V obalovém průmyslu je klíčové reagovat rychle na poptávku zákazníků a současně udržovat vysokou přesnost a flexibilitu. Naši zákazníci očekávají, že své nabídky dostanou obratem, bez zbytečného zdržování. Díky implementaci AI modelu jsme schopni výrazně zkrátit celý proces tvorby cenových nabídek, což přináší zásadní zvýšení efektivity a rychlosti. Celý proces nyní trvá pouhých 5 sekund, přičemž přesnost modelu dosahuje 96 %,“ vysvětluje Martin Hejl, jednatel společnosti THIMM.

Martin Hejl
Martin Hejl

O poptávku v THIMMu nouzi nemají, ovšem problémem byla donedávna délka zpracování personalizovaných cenových nabídek klientům. Celý proces byl zdlouhavý a zahrnoval analýzu požadavků zákazníka, propojení s výrobním oddělením a kalkulaci nákladů na materiály a také dopravu. Byla tak zapotřebí koordinace mezi třemi odděleními, což často vedlo k několikadennímu zpoždění, zvyšovalo administrativní zátěž a potenciál pro míru chybovosti. Vytvořit cenovou nabídku tak společnosti trvalo několik dní. Podobně proces tvorby cenových nabídek probíhá v mnoha výrobních firmách.

Ve spolupráci s firmou Gauss Algorithmic se proto THIMM rozhodl pro digitalizaci procesu a využití technologií umělé inteligence, které dokážou automaticky zpracovat klíčová data, vyhodnotit parametry a navrhnout optimální cenovou nabídku během několika sekund. Systém totiž využívá strojové učení k analýze velkého množství dat a při tvorbě nabídky zohledňuje historická data, aktuální ceny materiálů, výrobní kapacity a specifické požadavky zákazníků. Díky tomu je nejen rychlejší, ale také přesnější než ručně zpracovávané nabídky. Výsledkem není jen úspora času a zdrojů, ale především schopnost rychle a přesně reagovat na potřeby zákazníků, což firmě dává výrazný konkurenční náskok.

Pro takto úspěšné využití umělé inteligence ovšem bylo zapotřebí detailní pochopení daného procesu a pečlivá analýza dat.

Proces tvorby cenových nabídek není první aplikací umělé inteligence ve firmě TRIMM. Umělou inteligenci firma využívá i přímo ve výrobě a některé stroje díky tomu fungují prakticky zcela autonomně. Do budoucna plánuje společnost rozšířit využití AI i do dalších procesů, například pro optimalizaci logistiky nebo predikci poptávky.

Foto: archiv THIMM

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI má revoluční potenciál, ale zatím přináší řadu otázek

IT Systems 12/2024Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems více zahledíme do budoucnosti a mapujeme předpokládaný vývoj v nejbližších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT, ve které letos pochopitelně dominuje téma využití umělé inteligence v podnikové praxi.