- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Sledování a vyhodnocování výroby s chutí
Nasazení výrobního informačního systému MES Merz ve společnosti Vitana, a. s.
Specializuje se především na dehydratované a předpřipravené potraviny, koření a kořenící směsi a ochucovadla. Většina lidí má však tuto oblíbenou značku spojenou především s polévkami. Současné portfolio je však mnohem širší a zahrnuje hlavně výrobky, které pomáhají nejen s vařením, ale i s pečením.
Měření, měření, měření
Sledování a vyhodnocování výroby u tak rozsáhlého portfolia produktů představují časově velice náročné činnosti v případě, že by je měli provádět zaměstnanci společnosti manuálně. A právě takto fungovala Vitana před zavedením výrobního informačního systému MES Merz. Pracovníci většinu potřebných údajů zapisovali ručně s využitím celé řady formulářů. Následně byla data z těchto formulářů zpracovávána v Excelu. Kvůli přepisování často docházelo k chybám, data byla neaktuální, protože byla dostupná až s odstupem po jejich zpracování.
V rámci této manuální éry byly na třech vybraných místech zkušebně sledovány prostoje. Sběr dat byl ale časové náročný se značnou mírou nepřesnosti a osobní chybovosti, proto se prováděl pouze lokálně. Přesto výsledky těchto provizorních měření vedly k zajímavým zjištěním a motivovaly představitele společnosti investovat do výrobního informačního systému s cílem monitorování prostojů jednotlivých výrobních linek (včetně možnosti sledování důvodů prostojů) a získání okamžitého přehledu o stavu výroby a potřebných reportů.
Správný recept na sledování výroby
Sledování otáček, času zahájení a ukončení prostoje stroje s možností manuálního záznamu důvodu prostoje bylo součástí první etapy spolupráce mezi společnostmi Vitana a Merz. Stále však přetrvávalo manuální vyhodnocování OEE v Excelu. Změnu přinesl rok 2012, kdy proběhl rozsáhlý upgrade, který zahrnul nové funkcionality jako je přihlašování a odhlašování osádky u stroje, zahájení práce na procesní zakázce i její ukončení nezávisle na směnovém kalendáři stroje a reportní systém, který umožňuje sledovat další výrobní parametry.Především šlo o získání dat pro výpočet OEE (dostupnost, výkon, kvalita) přičemž se musel zohlednit zakázkový charakter výroby (tj. požadavek zahájit/ukončit výrobu na kterémkoliv stroji kdykoliv podle potřeby) jak při výpočtu OEE, tak i v případě reportingu. Dále došlo k rozšíření ve smyslu kompletního nahrazení záznamu manuálních reportů elektronickými formuláři a byl vytvořen systém elektronických záznamů pro potřeby a sledování údržby.
V současné době MES Merz zajišťuje automatický sběr dat s propracovaným systémem reportingu. Pro potřeby sledování a vyhodnocování efektivity výroby jsou automaticky sbírány údaje o stavu stroje (chod/klid) i jeho otáčky (aktuální a průměrný takt). Terminály u strojů slouží obsluze k výběru procesní zakázky z aktuálního plánu, k zadávání důvodů i komentářů k prostojům a odvádění výroby. Z jednoho terminálu je možné obsluhovat několik strojů.
Pro všechny uživatele pak systém poskytuje zobrazení aktuální výkonnosti stroje a dalších požadovaných údajů. Díky tomu má Vitana k dispozici online informace o stavu jednotlivých zakázek. Pro tento účel byl také nadefinován směnový kalendář výroby, který umožňuje výpočet OEE a jeho vyhodnocování po směnách. Výrobní reporty jsou dostupné v podnikové síti prostřednictvím webového prohlížeče, ze kterého je možné provádět export do jiných formátů, např. xls, pdf, cvs.
Dnes je systém MES Merz nasazen ve všech třech českých výrobních závodech. Celkově zahrnuje na 40 balicích strojů a linek, tedy přibližně 90 % veškerého strojního vybavení společnosti Vitana (stroje výrobců BTH, HDG, ROVEMA, Mašek, Famo, Heller, Velteko, Laudenberg, Corazzo) v rámci balicího procesu. Stroje jsou osazeny PLC Fatek. Ve výrobě jsou instalovány terminály (PC MerzBox II) včetně RFID čteček pro identifikaci pracovníka (obsluha stroje, seřizovač, údržbář) a data se prostřednictvím interface odvádějí do ERP SAP.
Reálný návrat investic
K největším přínosům řešení MES Merz patří okamžitý přehled o stavu pracoviště včetně vzdáleného přístupu a možnosti okamžitých zásahů. Zvýšila se průměrná dostupnost stroje o 3,5procentního bodu od upgrade systému v roce 2012. Systém generuje pravidelnou roční úsporu nákladů ve výši téměř 400 tisíc Kč s trvalou vizualizací potenciálu pro další zlepšování a zvyšování úspor. Nesmíme zapomenout ani na výrazné snížení administrativy a chybovosti při vykazování odvedené výroby. Nasazení výrobního informačního systému MES Merz ovlivnilo i oblast kvality produktů.
Zajímavosti a příklady fungování
Součástí systému MES Merz nasazeného ve společnosti Vitana je také elektronická dokumentace k zakázce. Tedy kompletní záznamy o kontrole hygienických parametrů, záznamy k procesní zakázce a regulační karta (záznamy o vážení – metrologie). Systém v předem definovaných intervalech vyzve obsluhu stroje k doplnění požadovaných údajů, které následně vyhodnocuje. Na základě požadavku zákazníka byl MES MERZ doplněn o systém monitorování práce údržby, který zahrnuje elektronické vykazování práce údržbářů včetně zobrazení ve formě Ganttova diagramu.
Kromě MES systému pro balicí linky byl pro společnost Vitana vytvořen systém monitorování technologických parametrů (teploty a vlhkosti) skladovacích buněk sil. Základem systému je SCADA Aspic MP poskytující grafické výstupy znázorňující průběhy měřených hodnot, systém měřená data archivuje a také automaticky hlídá mezní teploty. V případě jejich překročení podává akustické upozornění. Přivedením dat na dispečerské pracoviště pak zajišťuje kvalitní dohled nad technologií objektu sila. Díky implementaci došlo ke snížení ztrát na skladovaných materiálech a zvýšení přehledu o stavu zásob.
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |