facebook LinkedIN LinkedIN - follow
CAD II , EAM/CMMS - Správa majetku a údržby , Stavebnictví - BIM, CAFM

Přínosy digitalizace ve správě budov

Inteligentní budovy si samy řeknou o pomoc a upozorní na plýtvání



Inte­li­gent­ní budovy v oblasti komer­čních nemo­vi­tos­tí umož­ňu­jí rychlé hlášení poruch a detekci závad a havárií. Tyto moderní stavby upo­zor­ňu­jí nejen na servisní události, ale také odhalují plýtvání energií a nehos­po­dár­né chování zaměstnanců. Digitalizace údržby umožňuje jednoduché odesílání hlášení závady nebo poruchy pomocí QR kódu přes mobilní zařízení. Senzory a měřicí čidla (IoT) zaznamenávají provoz budov a komunikují s virtuálním modelem vytvořeným v rámci technologie BIM (Building Information Management). Pojďme se společně podívat, jak to může vypadat v praxi.


V dohledovém centru GLP Parku v Chrášťanech u Prahy pracovník údržby pravidelně prochází a analyzuje servisní hlášení, které mu nahlásil facility management (FM) software pro správu budovy. Zaznamenané události jsou propojeny s tzv. digitálním dvojčetem budovy, takže pracovník se rychle zorientuje. Toto digitální dvojče, respektive digitální kopie stavby, je navíc propojeno s celým chrášťanským areálem pomocí stovek senzorů, jejichž měření lze využít pro diagnostiku problému.


Pracovník správy budov analyzuje servisní hlášení odeslaná prostřednictvím FM softwaru

Prostřednictvím aplikace obdrží správa budovy od nájemce například hlášení o nefunkční klimatizaci. „Uživatel klimatizace nám problém nahlásil do FM systému pomocí mobilního telefonu, stačilo mu jen naskenovat QR kód místnosti. Máme tak okamžitou informaci, kde se dané zařízení nachází, včetně přístupu ke všem dokumentům, a můžeme se problému neprodleně věnovat. Virtuální model budovy nám přesně ukazuje její umístění a informuje nás o historii oprav této jednotky,“ komentuje servisní hlášení Marek Staško, manažer správy budov společnosti GLP, která chrášťanský areál postavila a zároveň jej provozuje.


Pracovníci údržby mohou nahlášený problém analyzovat ve virtuálním modelu budovy a vybavit se pro servisní zásah

Dalším ze systémů, které pomáhají optimalizovat a sledovat náklady klientů, je systém vzdáleného měření odběru elektřiny a médií, tedy například vody a plynu. Ten upozorní uživatele na nestandardní spotřebu: „Třeba na podezřele vysoký odběr vody u klienta, u kterého obratem ověříme, jestli je reálný. Pokud není, začneme prověřovat, zda není prasklé potrubí, abychom předešli dalším škodám. Ukáže-li se, že vysoký odběr vody byl způsoben zaměstnancem nájemce, který zapomněl zavřít kohout, můžeme klientovi ušetřit nemalé peníze,“ vysvětluje způsob práce s elektronickými systémy Marek Staško.

Marek Staško
Marek Staško manažer správy budov společnosti GLP

Hlavním přínosem inteligentních budov, tedy staveb, které je možné digitálně monitorovat a řídit, je vyšší komfort nájemníků. „Umožňuje jim snadné hlášení servisních zásahů, zkrácení času reakce a následných oprav, čímž nám pomáhá předejít vážnějším poruchám. Kromě toho mohou klienti využívat data k optimalizaci svých provozů a podnikání,“ říká Marek Staško.


Pracovníci údržby mohou nahlášený problém analyzovat ve virtuálním modelu budovy

„Mohou tak například lépe řídit spotřebu tepla, otevírání bran nebo využití osvětlení. Vidí také nežádoucí kombinace, například zapnuté topení v kancelářích současně s otevřenými okny. Mohou si všimnout nadměrného odběru tepla, energie nebo vody a zabránit tak zbytečnému plýtvání,“ vyjmenovává benefity využívání digitálního dvojčete Marek Staško a dodává: „Sběrem dat a následnou optimalizací provozu mohou nájemci v průmyslových areálech snížit náklady na energie až o 20 %. Navíc tím snižují i uhlíkovou stopu.“

Článek vznikl na základě materiálů společnosti GLP Czech Republic.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.