- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (30)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (53)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Moderní facility management je plný technologií
Prim hraje IoT a robotizace
Když se dnes řekne výraz moderní facility management, každý si může představit mnoho různých věcí. Někteří si představí i poměrně ne příliš „sexy“ obor, který se stará o budovy, areály a zabezpečení. V moderním facility managementu, ale v posledních letech právě o dost „sexy“ obor jde z pohledu nových technologií. Rozkvět IoT a robotiky, veškeré technologické novinky, které tu v některých případech sice již byly, ale zejména s energetickou krizí začaly dávat ještě větší smysl, tomu dává za pravdu.
Technologie mohou nejen ušetřit, ale slouží jako skvělý nástroj v rozhodovacím procesu vedení firem. Mít jasný přehled co se děje v jakémkoli momentu na jednotlivých místech, budovách, či areálech a mít tak možnost rozhodnout na základě relevantních dat co se má dít, je to nejlepší, co může management firem požadovat. Mít přehled a možnost ovlivnit aktivně efektivitu jednotlivých pracovišť, je mnohdy k nezaplacení.
Systémy, čidla či senzory propojené v systému IoT jsou velmi nápomocné jak v úsporách, tak v efektivitě. Nemusíte posílat pracovníky, dělat odečty a mít data jen jednou za měsíc nebo rok. S IoT a dálkovými odečty máte data v reálném čase a můžete mít jasný trend i v časech, kdy by jinak odečet neproběhl. Takto jsme u některých klientů odhalili např. chod zařízení v produkci i tehdy, kdy se nevyrábělo. Samozřejmě s úpravami a v některých případech i automatizací procesů se pak dá dělat mnohé, co ušetří jak peníze, tak i čas. V některých případech třeba systém upozorní na zvýšenou hodnotu a pracovník se sám rozhodne co bude dál. Jindy lze systém nastavit na automatizaci a pokud bude některá hodnota překročena, generuje se zpráva (alarm), nebo rovnou nastane předem nastavená automatizace.
Výhodu, kterou máme, je vlastní systém, který jsme schopni napojit i na systém klienta, takže odpadá nutnost dokoupení systému pro klientskou stranu. Co je ale největší výhodou systému, je to, že propojí různé druhy senzorů a čidel do jednoho systému. Normálně mají čidla a senzory své vlastní aplikace a ty většinou nejdou propojit dohromady. To v tomto případě odpadá.
Využití IoT v praxi může dokumentovat následující business case z prostředí retailu. Zákazník spravuje rozsáhlou síť poboček a hledal efektivní a komplexní řešení pro dohled a kontrolu nad svými provozy. Hlavními výzvami bylo monitorování kvality skladování zboží, sledování spotřeby energií v jednotlivých pobočkách, měření teplot v prostoru s cílem optimalizace vytápění/snížení nákladů a centralizované řízení světelné reklamy pro eliminaci zbytečného plýtvání současně se zvýšením uživatelského komfortu. Cílem je zajistit, aby veškeré pobočky byly spravovány centrálně a v reálném čase, což vede k lepší kontrole nad provozy, úsporám nákladů a zvýšení celkové efektivity.
Naše společnost se svými partnery dodala klientovi kompletní řešení. Od počáteční analýzy a mapování stavu poboček, přes vhodný hardware pro osazení stávajících měřidel energií, teplotních senzorů do chladniček a prodejen a zařízení pro zapínání a vypínaní světelné reklamy, po jeho fyzickou instalaci na místě. Tato zařízení jsou provozována na bateriový provoz s víceletou životností i díky pokročilým LP WAN sítím, jako je například LoRaWAN od ČRA.
Mozkem celého řešení je vlastní cloudová platforma SARAhub, která sbírá data ze všech zařízení a senzorů, zobrazuje detailní informace, historii, trendy, a především umožňuje včas a automatizovaně reagovat na nastalé situace pomocí uživatelsky definovaných scénářů. Výhodou je kombinace různých agend v jednom prostředí a další možnosti rozšiřování.
Jako další logický krok se nabízí využití nasbíraných dat pro ESG reporting, rozšíření funkcionality o počítání osob v prodejně, footfall analýzu, případně monitoring zaplnění odpadových nádob na vybraných lokalitách pro optimalizaci svozu odpadů.
Nástup robotů
Není to ale jen efektivita energetická, ale třeba právě i úklidová, kde do procesu úklidu dnes vstupují roboti. Někdy se jim může také říká coboti, jelikož potřebují ještě stále jakousi kooperaci s lidmi. Ale i ty se dnes mohou postarat o mnohem efektivnější úklid. Právě tím, že vydrží uklízet mnoho hodin se stejnou kvalitou bez únavy. Stejně tak, jako třeba úklid ve skladových prostorech a halách, kde nepotřebují ani teplo, ani světlo. Tam dochází k dalšímu zefektivnění právě i úsporou energií, světla by jinak byla zapnutá celou noc v době úklidu. Nejefektivnější kombinace pracovní a nabíjecí doby, vhodně vybraného robota, pro specifické prostředí a povrch, to není jen o výběru značky robota, ale o skutečné znalosti jak technologií a jejich možností (každý výrobce a model to má jinak), tak procesu úklidu na specifických provozech klientů.
Dnešní roboti se umí učit, neustále se vylepšuje jejich software a jejich flexibilita pro ještě více dokonalý úklid a výpomoc. Neumí sice ještě vše, ale umí již hodně. Stejně tak pak mohou lidské síly (na kterých facility management stojí) trávit více času na pracích, které jsou komplikovanější a roboti je zatím neumějí dělat.
Technologie jsou významným pomocníkem v našem oboru a nejen v něm. Jde jen o to, jak je nejlépe využít a zefektivnit celý proces tak, aby skutečně efektivitu přinášel a tím se dalo servisovat více míst najednou a s významnějším využitím lidské síly a dovednosti, protože s tím ostatním pomohou technologie.
Tomáš Polák Autor článku je Strategic Business Director CEE ve společnosti OKIN FACILITY. |
listopad - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
4.12. | Arrow ISV Konference 2024 |
11.12. | Webinář: Dodržování směrnic, compliance, QMS |