facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Tasha pomáhá s plánováním rozvozových tras nejen firmám zasaženým pandemií koronaviru

-PR-

SolverTechKaždá firma, která řeší rozvoz zboží k zákazníkům nebo na pobočky, nutně řeší základní otázky dopravy. Jak vše naplánovat, jak nejlépe vytížit auta a řidiče tak, aby náklady na dopravu byly minimální a přitom zboží bylo vždy přemístěno na dané místo včas.


Tedy jinak řečeno, jak dosáhnout vyšší kvality služeb bez zvýšení nákladů? Člověk všechny parametry a podmínky uhlídá jen velmi těžko, ale může mu s tím pomoci chytrý software, jako je Tasha od společnosti SolverTech. Systém Tasha usnadní plánování rozvozu zboží a pomůže snížit náklady na dopravu.

Akce COVID-19

Situace s COVID -19 ukázala, že se nyní řada firem bez přímého prodeje a logistického řešení neobejde. Impro­vi­zo­va­ných rozvozů přibývá a stoupá tak i počet firem, které se spoléhají na aplikace SolverTechu. Firmám, které se kvůli pandemii dostaly do situace, kdy musely akutně řešit zcela nové problémy a výzvy v rozvozu zboží, nabídla firma SolverTech plánování rozvozových tras zdarma. Poskytla jak jejich hlavní produkt Tasha, vhodný pro běžný dispečink, tak i plně automatizovaný systém Hermes pro tvorbu dynamických tras v same-day delivery scénářích. Funkční software je však jen podmínka nutná, a proto firma nabídla zdarma i práci svých konzultantů a pomohla tak i firmám, které třeba nikdy dříve žádný rozvoz neplánovaly a bez pomoci by nevěděly, jak na to. Ve většině firem tak byli schopni aplikaci zavést do druhého dne, hlavně díky obětavému nasazení implementace a podpory. Implementace, které dříve běžně trvaly týdny až měsíce, se nyní v krizi dějí v řádu dnů – kde je vůle, tam je cesta.

Když matematika šetří peníze

Optimalizace tras se dá provádět mnoha způsoby a volba správné cesty je jen začátek. Také Tasha s tímto argumentem začíná, vyhodnocuje trasy a počítá i s uzavírkami a dopravními informacemi. Mapy má denně aktualizované, takže se neplete. Dalším důležitým faktorem, s nímž Tasha počítá, jsou vlastnosti vozidel. Zváží tonáž a rozměry jednotlivých vozů, rychlostní omezení, mýtné. Náklad jednotlivým autům přiřadí tak, aby všechna byla naplno využita. A pokud kromě rozvozu realizujete rovněž svoz (třeba obaly, bedničky a palety), dokáže naplánovat rozvozový plán tak, aby bylo auto naložené po celé trase.

Tasha řeší dopravu opravdu od A až po Z. Začíná u základní otázky, zda se vůbec vyplatí zavážet všechno všem, nebo by bylo výhodnější dopravu kombinovat s přepravní službu. Do aplikace je proto možné zavést ceník různých dopravců, porovnat jejich ceny a srovnat je také s náklady na vlastní dopravu.

Úkolem Tashy je rovněž dlouhodobě sledovat vozidla a učit se z minulých rozvozů. Díky tomu dokáže vypočítat další úspory vhodné pro konkrétní případ.

Pro Tashu nehraje roli, jestli plánuje rozvozy třemi, nebo třemi sty dodávkami. Narozdíl od člověka. „Dejme tomu, že máte jedno auto, jednu trasu a tři zakázky. Těch možností, v jakém pořadí trasu projet, je pár a dispečer si to spočítá na papíře. Když máte zakázek třicet, tak i když budete chtít každou kombinaci projít na počítači, nemáte sami šanci,“ vysvětluje Radek Veřmiřovský, jeden ze zakladatelů SolverTechu a šéf vývoje. Při dvaatřiceti zakázkách se dostáváme k počtu možností, jakými může být poskládaný celý balíček pokerových karet! „Dovedete si představit, že u stovky aut a tisíce zakázek se ani nedopočítáte.“

Od počtu aut, pro která se vypočítávají trasy, se odvíjí konečná cena služby. A dál je to na zvážení. „Pokud někoho baví kreslit si v mapě, tak my mu nemáme čím pomoct. Ale potom jsou firmy, které nějaký takový software mít prostě musí,“ vysvětluje Tomáš Pajonk, jednatel a ředitel SolverTechu.

Takové společnosti reprezentuje třeba online supermarket Rohlík, který na systém od SolverTechu přešel v době, kdy odbavoval tři tisíce zakázek za den. „Dnes jsme zhruba na třínásobku. Pořád bychom to asi mohli dělat ručně, ale bylo by to velmi náročné, s nižší kvalitou a ne tak spolehlivé. Automatizace je rozhodně potřeba,“ říká ředitel strategických projektů Rohlíku Martin Dítě.

Rohlík nepoužívá přímo Tashu, ale její modifikaci zvanou Hermes, která více vyhovuje jeho povaze byznysu. „Není to stabilní balík zakázek, který se někam pošle a zoptimalizuje, ale je to takový velký rybník, do kterého na jedné straně pořád něco přitéká a na druhé straně pořád něco odtéká,“ vysvětluje Dítě. „Je to hlavně z toho důvodu, že naše doručení je výrazně rychlejší. Zákazníci si objednávají nákup s doručením už za dvě hodiny. Jenže část aut je v terénu a do těch dvou hodin se nestihnou vrátit, takže je to trochu komplikovanější úloha.“

Dosud byla řeč hlavně o klasickém rozvozu objednávek auty, ale Tasha se úspěšně popasuje i s dalšími obory. Využívá ji třeba Mediaservis na distribuci letáků či novin a časopisů. „Nám je v podstatě jedno, který problém řešíme. Může to být pohyb po jednom skladu tak, aby jeho zaměstnanec nebo třeba i robot nachodil co nejméně kilometrů. Nebo jak má přelétávat helikoptéra mezi ropnými plošinami, aby na ně vysadila servisního technika. Jen vyměníte definici ‚vozidlaʻ,“ říká Veřmiřovský.

No a samozřejmě lze optimalizovat i opačný proces, tedy nikoliv rozvoz, ale svoz – mléka z farem ke zpracování, spotřebovaných olejů z restaurací k likvidaci nebo ostatně i motorových olejů, které vyčerpají v servisech z aut. „Konkrétně Tashu na svoz mléka jsme implementovali v Kanadě a v Austrálii,“ vyjmenovává Pajonk.

Tasha eliminuje lidský faktor

Kromě úspory nákladů je podstatným přínosem automatizace od SolverTechu fakt, že zbaví firmu závislosti na chybujícím lidském faktoru. Často se stává, že poměrně klíčovou část dennodenního provozu má v hlavě jeden člověk. Obtížně, nebo úplně neza­stu­pi­telný. „My pro to máme takový interní termín – Karel ví!“ přibližuje Kotouček. „V jedné firmě fungovalo skladové hospodářství následovně. Palety navezli doprostřed skladu a tři ‚Karlovéʻ věděli, co kam patří. Bohužel všichni tři jezdili společně na oběd, takže když se něco stalo, kolem poledne to nešlo vyřešit.“ Pokud je tedy Karel nemocný, na obědě, nebo dal výpověď a nestihl svého nástupce zaučit, je velký problém. To Tasha naštěstí odbourává.

Co ještě umí systém Tasha?

Skoro neuvěřitelný je způsob, jakým se Tasha vypořádává se špatně nebo nekompletně vyplněnou adresou, noční můrou každého provozovatele e-shopu a pro dopravce také často nepřekonatelnou překážkou. Něco systém doplní sám, v pochybnostech na to alespoň upozorní a řidiči, který to nakonec musí sám vyřešit, v nutném případě vygeneruje přímo GPS souřadnice pro jeho navigaci.

„Geniální funkcí jsou zvláštní značky,“ říká David Špeta z Mallu, který rovněž patří mezi uživatele řešení od SolverTechu. „Značku lze přidělit každému vozidlu a propojit to tak s objednávkami, které pak může obsloužit jen to konkrétní auto.“ A k čemu je to dobré? „Těch důvodů je spousta. Těžší věci musím směřovat na auto, kde je dvoučlenná posádka. Nebo chci nějaké auto poslat jen do konkrétní oblasti a podobně.“

Možností, jak s Tashou pracovat, je řada. „Čím víc parametrů zadám, tím líp pracuje. Ale je skvělé, že Tashu nemusím vodit za ručičku. Svatým grálem je pro ni cena. Jakmile spočítá variantu o dvě koruny levnější, tak to tak udělá. Nicméně samozřejmě můžete zjistit, že vám vyhovují jiné trasy, tak je dle potřeby změníte. Bez toho systému bych nad plánováním rozvozů seděl hrozně dlouho,“ říká Špeta. „A celé je to neskutečně blbuvzdorné. I když o progra­mo­vá­ní a databázích nevíte vůbec nic, můžete si s tím hrát, jak potřebujete. Jakmile jsem se vším spokojený, jedním klikem to odešlu. Všechny údaje se vytisknou na štítky a můžeme expedovat,“ popisuje Špeta.

Měsíc zdarma na vyzkoušení

SolverTech nabízí firmám svůj systém Tasha velmi přesvědčivým způsobem: „Dostaneme od nich data, jako je vozový park, zakázky, které museli rozvézt, a konkrétní trasy, jež si ten který den naplánovali. Vytvoříme přesnou rekonstrukci. A se stejnými vstupy na to pustíme náš výpočet. Takže pak můžeme říct – kdybyste použili Tashu, ušetřili byste deset tisíc korun.“ vysvětluje Bohdan Kotouček, jeden z konzultantů SolverTechu.

Je nasnadě, že důvěra je tu základem všeho. „I proto je náš obchodní model od začátku nastavený tak, že pokud má firma zájem, zavedeme u nich Tashu, kterou si můžou na měsíc vyzkoušet zdarma. Pokud jim bude vyhovovat, začnou platit. Pokud ne, zase se rozloučíme,“ říká Tomáš Pajonk.

„Někdy je přínos optimalizace tak velký, že firma ušetří celé jedno auto. Což ovšem může přidělat vrásky šéfovi skladu, který musí někomu z řidičů oznámit, že nepojede. Management firmy to ale samozřejmě potěší,“ říká Radek Veřmiřovský, jeden ze dvou zakladatelů společnosti. „My jim umožníme strávit méně času na cestách, protože trasy naplánujeme lépe. Sami se už potom musí rozhodnout, jak s ušetřeným časem naloží,“ dodává Pajonk.

Kromě toho, že cena za Tashu je odstupňovaná podle počtu vozů a každý zájemce si ji může přímo na webu SolverTechu předem naklikat, také firma garantuje, že bude konečná. „Naši klienti se na začátku často bojí skrytých nákladů a toho, co je to celkově bude stát. My však jdeme od počátku otevřenou cestou, v 98 % procentech je celá implementace systému zdarma. Pokud ne, vše se předem domluví a nacení. Ale to se jedná jen o velmi složité případy,“ vysvětluje obchodní zástupce Tomáš Kachel. „Systém ovšem nelze v provozu správně otestovat, pokud se neseznámíme s tím, co daná společnost a její dopravní logistika vyžaduje. Kolegové tedy často investují několik hodin práce, aby získali potřebné informace a následně podle nich systém nastavili, ale i tato služba je zdarma. Prostě sobě i Tashi natolik věříme a víme, že ta investice se nám v čase vrátí. Jediné, co účtujeme, jsou cestovních náklady, kdy jedeme zaškolit nového dispečera nebo je potřeba osobní asistence kolegů při implementaci.“ dodává Kachel.

„Naše filosofie je – pojďme mít radši víc zákazníků, kteří jsou s naší službou spokojení a budou ji používat dlouho, než jednoho velkého,“ dodává Tomáš Pajonk. A potenciál do budoucna rozhodně vidí. „Málokomu dochází, jaké obrovské úspory se v logistice můžou udělat.“