facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika, řízení skladů, WMS

Jen rychlost nestačí

Pád Quick Commerce naznačuje, kudy vede cesta k udržitelné logistice

Peter Menky


DODOProstředí e-commerce je nesmír­ně konkurenční, což s sebou nese celou řadu doprovodných jevů včetně tlaku na neustálé posouvání zákaznické zkušenosti. Dobrým příkladem je i nepřetržité zrychlování doručení zboží, jehož extrémní formu dobře reprezentují zástupci tzv. „Quick Commerce“. Vzestup a pád tohoto segmentu ale dobře demonstruje, že pouhá rychlost nestačí a že posouvat zákaznickou zkušenost je potřeba v mantinelech ekonomické i technologické reality.


Honba za bleskovým doručením potravin, ale i dalších druhů „supermarketového“ zboží se stala velkým hitem okolo roku 2020. Z tzv. Quick Commerce se stalo jedno z nejostřeji sledovaných odvětví, do kterého VC investoři nalévali miliony a miliony dolarů. Myšlenka světa, ve kterém může mít zákazník do pár minut dovozené prakticky vše, na co si vzpomene, a ještě s dopravou skoro zadarmo, uchvátila investory i byznysové novináře. Hráči v rámci tohoto nově vznikajícího odvětví rychle zamířili k závratným valuacím. Jak to ale někdy bývá, lákává myšlenka začala rychle narážet na limity ekonomické reality – firmy které vsadili čistě na super-rychlé doručení nejsou profitabilní a utápějí v neudržitelném obchodním modelu miliardy eur. Jak a proč k tomu došlo?

Vzestup a pád služeb Gorillas a Getir

Covidová pandemie světovou ekonomikou řádně zacloumala a kromě mnohých pádů přinesla také řadu nečekaných vzestupů. Covid se stal podhoubím i právě pro raketový růst služeb bleskového do­ru­če­ní. Postupem času se ale ukazuje se, že ekonomická realita normálu přeci jen není taková, jakou si ji někteří během pandemie vysnili.

Dobrým příkladem tohoto vývoje je například společnost Gorillas, která se musela stáhnout z většiny trhů a před insolvencí ji zachránil turecký Getir. A byl to právě Getir, kterého potkal krátce po odkupu Gorillas stejný osud. Firma, která poměrně rychle po svém založení nabrala od investorů závratných 2,3 miliardy dolarů, se stahuje z Evropy pouhý rok po tom, co za 1,2 miliardy dolarů pohltila zmíněnou německou konkurenci Gorillas. Přestože lákavá nabídka ultrarychlého doručení do 10-30 minut mohla zpočátku upoutat pozornost, aktuální otřesy na trhu odhalují, na jak křehkých základech Quick Commerce stála.

Rychlost musí být v rovnováze s udržitelností a efektivitou.

Trasa s jednou objednávkou neobstojí

Problémy hlavních Quick Commerce hráčů, jako je zmíněný Getir, vrhá novou perspektivu na základní chyby celého modelu. V plné nahotě se ukazuje, že ekonomika doručování jedné objednávky na jednu trasu s jedním kurýrem, často jen s jedním nebo dvěma kusy zboží, jednoduše neumožňuje dlouhodobý úspěch. Veškeré náklady na službu jsou často spojeny právě s jednou objednávkou, což činí obchodní model neefektivním a neudržitelným.

Tento přístup může uspokojit okamžité požadavky spotřebitelů na rychlost, ale v konečném důsledku vede k nemožnosti tento druh podnikání dlouhodobě ufinancovat. V DODO se také zabýváme rychlým a přesným doručováním v den objednání zboží. Chápeme ale, že rychlost musí být v rovnováze s udržitelností a efektivitou.

Jedním z klíčových faktorů provozování služby, která přináší co možná nejvyšší standard pro zákazníky, ale zároveň s sebou nese dlouhodobou udržitelnost, je plánování a optimalizace tras tak, aby byly náklady na doručení objednávky rozloženy mezi celý řetěz zákazníků. Je potřeba maximalizovat počet objednávek doručených v rámci jedné, dobře naplánované trasy. Takový přístup umožňuje srazit cenu doručení na pro zákazníka přijatelnou úroveň, a to při zachování funkční provozní ekonomiky.

Aby celý sytém fungoval, je při plánování rozvozových tras nutné kalkulovat s tisíci historickými i aktuálními datovými vstupy. V potaz je potřeba brát nejen aktuální dopravní situací ve městě či čas přejezdů, ale také např. kapacitní limity vozidel nebo dobu nakládky a vykládky vozidel. Díky rychlému rozmachu AI a machine-learningu nyní dokážeme zpracovávat čím dál větší objem dat v čím dál kratším čase. To nám umožňuje efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i budoucím vývojem. Výsledkem toho všeho je pak systém doručování, v rámci kterého je možné doručit zákazníkům objednávku ještě v den nákupu a v přesnou hodinu, kterou si sám vybral.

Slotové doručování jako nový normál

Standard rychlého a přesného doručení do časových oken, který nastolili online prodejci potravin, se rychle rozšiřuje do ostatních segmentů e-commerce. Na první pohled se může zdát, že možnost nechat si doručit nákup přesně na vybranou hodinu, a to ještě jen jednotky hodin po objednání, je právě onou bezhlavou snahou za každou cenu posouvat služby zákazníkům až na hranici možného – bez ohledu na udržitelnost provozu. Opak je ale pravdou. Právě slotové doručování s sebou totiž nese onu potřebnou efektivitu, která Quick Commerce chybí.

Doručování v časových slotech s sebou nese nejen komfort pro zákazníka, ale také možnost pro logistickou službu, aby rozvozové trasy efektivně plánovala s ohledem na vlastní možnosti i kapacity daného obchodníka, který musí objednávku připravit a vyskladnit. Díky slotovému doručování totiž zákazník získá možnost vybrat si z časových oken nastavených dle reálných možností dopravce. Každé časové okno má svou jasně danou kapacitu a pokud je slot „vyprodán“, dalšímu zákazníkovi již jednoduše není nabídnut. Časové sloty s sebou navíc nesou možnost využívat různé regulační mechanismy, jak s poptávkou pracovat a provoz dále zefektivňovat.

Slotové doručování přináší potřebnou efektivitu, která Quick Commerce chybí.

Chytrá práce s poptávkou

V rámci efektivity logistického provozu je důležité rozložit poptávku do celého dne a eliminovat nadměrný nápor v podobě rozvozových špiček. Díky pokročilým technologiím naštěstí lze s poptávkou do určité míry aktivně pracovat a využívat různé formy dynamického či diverzifikovaného nacenění jednotlivých slotů.

Pracujeme proto na vývoji a implementaci dalších nástrojů, jak s poptávkou chytře pracovat a motivovat zákazníky k volbě méně frekventovaných časových slotů, a to například nabízením atraktivnějších cen za doručení. Tím budeme schopni snižovat riziko přehlcení logistického systému v určité části dne. Vyrovnávání poptávky pak samozřejmě vede také k optimalizaci využití kapacit kurýrů, a tedy i provozních nákladů.

Oním nástrojem pro rozložení poptávky ale nemusí být jen cena. V rámci spolupráce s online supermarketem Košík.cz například využíváme princip tzv. „ekoslotů“. Časová okna, u kterých již víme, že kurýr bude danou lokalitou tak jako tak projíždět, jsme schopni daný slot označit a zákazník tak ví, že pokud si jej vybere, přispěje ochraně životního prostředí, protože svou objednávkou negeneruje žádné kilometry navíc.

Více informací, větší šance na doručení

Efektivita je pak v neposlední řadě dána také schopností doručit pokud možno všechny zásilky – napoprvé a bez zdržení. První podmínkou pro úspěšné zastižení adresáta zásilky je schopnost mu ji doručit v čas, který si sám vybral a počítá s ním. Druhou podmínkou je pak informovat jej o průběhu doručení. Moderní logistická společnost by tak měla být schopna poskytnout zákazníkům v kombinaci se slotovým doručením také jednoduchý a přesný systém trackingu zásilky a notifikace o průběhu doručení.

Tím, že zákazníkům nabídneme možnost zvolit si preferované časové okno doručení a poskytneme jim přesné informace o stavu zásilky a poloze kurýra, výrazně snižujeme pravděpodobnost neúspěšného doručení. To znamená nejen značnou úsporu nákladů pro prodejce a zvýšení celkové spokojenosti zákazníků, ale také zkrácení doby če­ká­ní kurýrů, čímž se zvyšuje efektivita celého doručovacího procesu.

Hodnotná je inovace, která přetrvá

Cílem moderní městské logistiky by mělo být uspokojit potřeby zákazníků, ale zároveň rozvíjet životaschopný ekonomický model. Doručování do časových oken se v horizontu příštích dvou let rozšíří prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem. Společnosti, které zaspí a nepodaří se jim držet tempo s požadavky zákazníků, mohou velmi brzy ztratit konkurenceschopnost a přijít o své místo na trhu. I při následování požadavků zákazníků je ale vždy potřeba mít na paměti dlouhodobou udržitelnost a vyvíjet smysluplné služby, které nebudou jen sezónním výstřelkem.

Peter Menky Peter Menky
Autor článku je komerčním ředitelem DODO Group.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.