- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Jak na robotizaci skladu?
Náš fulfillment rychle roste a loni jsme se museli zamyslet nad zvýšením kapacity skladu. Možnosti jsou v zásadě dvě – nastěhovat se do většího skladu nebo optimalizovat využití toho starého. My jsme se rozhodli pro tu druhou variantu se zapojením robotizace. V posledním půlroce jsme si tak prošli náročným procesem, který začíná vrcholit instalací během letošního léta. A o nabyté zkušenosti bychom se nyní chtěli podělit se všemi, kteří nad tímto procesem též uvažují. Takže, roboti!
Proč chcete roboty?
Automatizované systémy pro manipulaci se skladovými položkami a jejich vyhledávání (ASRS) pracují s různými úrovněmi automatizace, mechanizace a robotizace. Patří sem technicky jednodušší řešení jako robotické jeřáby, které skladníkům podávají položky ze vzdálených pozic, nebo automatizované vertikální věžové sklady. Vyspělejší ASRS už typicky zahrnují speciální systém regálů s bednami pro uložení skladových položek, tým autonomních robotů schopný položky vychystávat (pickovat) a samozřejmě software, který celý proces skladových operací v reálném čase řídí a optimalizuje. Takové systémy dokáží výrazně zvýšit efektivitu celého skladu, jak ale vybrat ten správný?
Nejprve musíte vědět, jaký problém chcete automatizací vyřešit. Nejčastěji se bude jednat o nedostatek skladníků a prostoru, pomalé vychystávání zboží nebo chcete prostě jen zajistit efektivní růst pro svůj sklad. Je důležité si také uvědomit, že roboti nejsou vždy tou nejlepší volbou, jelikož za nimi stojí velké náklady. Malému e-shopu se vždy více vyplatí pár skladníků a základní software pro řízení skladu (WMS). V některých případech by skladu pomohla nějaká míra automatizace, ale robotizace je přestřel. V tu chvíli dává smysl automatizovat jednotlivé dílčí úkony, jako je například třídění zboží nebo podávání zásilek z vyšších regálů.
Když máte dobrý důvod, klíčovým faktorem pro výběr správného přístupu k automatizaci jsou také parametry zboží na skladu. Musíte zvážit velikost a tvar zásilek – jsou velikosti konstantní, nebo jsou různé a často se mění? Pracujete s potravinami, zejména chlazenými? Máte velké rozdíly v obrátkovosti jednotlivých druhů zboží? To všechno hraje roli ve výběru toho správného řešení.
České sklady dobývají Norové
V poslední době se hojně instaluje ASRS od norské firmy AutoStore. Najdete ho například u Alzy nebo Rohlíku. Zjednodušeně se jedná o (velkou) hliníkovou mřížku, pod kterou jsou v patrech naskládané bedny s uskladněným obsahem. Na vrchu této konstrukce pracují roboti – v podstatě pojízdné krabice na kolečkách – kteří pomocí senzorů najdou konkrétní bednu, vytáhnou ji z hlubin a přivezou k dopravníkům, po kterých putuje bedna ke skladníkům, kteří zkompletují objednávku k expedici.
Výhodou systému je vysoká denzita skladování, je ideální pro sklady s omezeným prostorem. Zároveň jsou díky kratším cestám po mřížce roboti velmi rychlí. Zpomalí je však těžší přístup k bednám uloženým hlouběji, protože robot napřed musí vytáhnout všechny bedny nad nimi, systém proto není tolik vhodný pro sklady s nekonstantní obrátkovostí, tedy když se často mění úroveň poptávky po daném zboží. Zároveň má striktně nastavené rozměry robotů a krabic. Využití tak najde ve skladech se spíše menším zbožím s rovnoměrně rozloženou poptávkou. Určité riziko pak může představovat požární bezpečnost v případě požáru hluboko mezi krabicemi, která aktuálně není nikterak podchycena.
Systém AutoStore ve skladu firmy Bergfreunde, která nabízí oděvy, obuv, outdoorové vybavení, horolezeckou výstroj a další speciální vybavení. Zdroj: Element Logic
Robotizované regály
Alternativou k AutoStoru jsou systémy, které se více podobají klasickému skladu. Příkladem může být systém RoboShuttle od společnosti Geekplus. Ten podobně jako AutoStore funguje na principu TTP (Tote-to-Person), kdy bedny jezdí ke skladníkovi. Platforma se zakládá na spolupráci dvou druhů robotů. Vysoký robot se pohybuje v uličkách mezi regály, které mohou být dvakrát hlubší než v klasických skladech. Bedny se zbožím určeným k přepravě dává na spodní regály, pod které zajíždějí menší roboti, kteří si je převezmou a dovezou skladníkům ke kompletaci a expedici.
Software RoboShuttle systému se stará o to, aby časté položky byly připraveny na spodních regálech a co nejblíže k pickovacím stanicím. Některé zboží tak může být na spodní pozici permanentně, pokud je vysokoobrátkové. Zároveň systém zvládá i poměrně rychle vychystat méně obrátkové kusy zboží. Kromě toho je systém flexibilnější i co do rozměrů zboží, jednodušší na implementaci a náklady bývají v porovnání s AutoStorem menší. Nadto je velmi jednoduché systém škálovat podle potřeby. Nicméně u vysokoobrátkového zboží je mírně pomalejší.
Srovnání systémů
Systém RoboShuttle není tak citlivý na rozdíly mezi A,B,C zbožím – jinými slovy funguje lépe i pro nízkoobrátkové zboží, které bude stále rychle dostupné. To je například pro nás důležité, protože máme ve fulfillmentu spoustu menších zákazníků vedle několika větších. Málo používané bedny jsou v našem systému sice v horních pozicích, jejich zpřístupnění je ale o dost rychlejší. Platforma je flexibilní i v rámci velikosti zboží, nemusí se jednat o malé nebo stejně velké položky. Navíc je RoboShuttle jednoduše rozšiřitelný, přemístitelný a škálovatelný. Umožňuje snadné zvyšování nebo snižování počtu robotů podle aktuálních potřeb a v případě potřeby se prostě přistaví nové regály, případně dokoupí roboti.
AutoStore se hodí pro sklady s vysokoobrátkovým zbožím, zvládne vyšší denzitu naskladněného zboží a hodí se tak i do menších skladů. Roboti jsou u vysokoobrátkového skladu velmi rychlí a efektivní. Nicméně hůře se systém škáluje, je limitovanější co do rozměrů zboží a u nízkoobrátovkého zboží to robotům trvá znatelně déle. Také je AutoStore o něco náročnější na instalaci, například je náchylnější na rovnost podlahy.
Výběr se samozřejmě odvíjí také od finančních prostředků, které do automatizace můžete investovat. Hned na začátek říkám, že to není levná záležitost. Například jenom elektrické kabely potřebné k fungování takového systému počítáte ve statisících až milionech korun. Řešení od Geekplus nabízí velmi dobrý poměr mezi cenou a výkonem. Oproti AutoStoru je cenově dostupnější a vedle dobré škálovatelnosti a jednoduché implemetaci to byl jeden z hlavních aspektů, proč jsme si tento systém do našeho centra vybrali. Nicméně AutoStore za to stojí, pokud je pro vás priorita rychlost expedice vysokoobrátkového zboží a potřebujete ze skladu vytřískat maximální kapacitu.
Systém RoboShuttle je součástí široké nabídky společnosti Geekplus.
Lze kompletně automatizovat sklad?
Automatizace má své limity. V našem případě, kdy máme velký rozsah druhů naskladněného zboží jsou to například maximální rozměry položek. Proto si vedle nové robotizované části ve skladu necháváme také klasickou skladovou část bez robotů. Tím pádem jsme připraveni i na zákazníky s nestandardním sortimentem, který robotizovaný sklad z jakéhokoliv důvodu nepojme. Jednoduše nám dává smysl mít vedle robotů v záloze alternativu, než se vychytají mouchy a systém se prověří.
Pokud se automatizaci bráníte z toho důvodu, že nechcete propouštět zaměstnance, tak vám udělám radost – vaši lidé se robotů bát nemusí. Logistický sektor dlouhodobě čelí chronickému nedostatku zaměstnanců i brigádníků a automatizace je cestou, jak tento nedostatek pokrýt a odlehčit přepracovaným skladníkům od rutinních částí práce. Uvolněné kapacity pak mohou využít lépe v částech skladu, kde je potřeba lidského přemýšlení.
Tipy na závěr
Robotizace skladu je nákladná věc a musí firmě dávat ekonomický smysl. Nejdříve se přesvědčte, že máte skutečně dobrý důvod. Doporučuji si na vyhodnocení situace vyhradit dostatek času. Nám s rozhodováním hodně pomohlo jet se podívat na systémy v akci v jiných skladech, většinou není problém se s kolegy z oboru, u nás i v zahraničí, domluvit na prohlídce a pobavit se s nimi o jejich zkušenostech. Stojí za to spojit se v brzkých fázích projektu s příslušným hasičským sborem kvůli požární bezpečnosti chystaného řešení, nechcete být nepříjemně překvapeni jejich negativním stanoviskem po dokončení instalace.
Dejte si tu práci se získáním informací o fungování a efektivitě skladu. Pokud máte k dispozici analytická data o provozu, nyní se vám budou hodit. Hrubé odhady u investice desítek milionů korun nedoporučujeme. Nekoukejte se při tom pouze na současné potřeby, ale zkuste si představit, jak bude trh vypadat za pět nebo deset let. Kam dlouhodobé trendy směřují? Jak jim novým systémem jít vstříc a zajistit, že ho v budoucnosti dokážete dál škálovat? S tímto přístupem si dáváte nejlepší šance na úspěch.
Petr Litavec Autor článku působí na pozici Head of Authentica Fulfillment. Článek byl redakčně upraven. Foto: Element Logic (výrobce systému AutoStore) a Geekplus (výrobce systému RoboShuttle). |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
Formulář pro přidání akce
11.12. | Webinář: Dodržování směrnic, compliance, QMS |