facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika, řízení skladů, WMS

Investujete do robotů? Jedině do těch autonomních!



Rozdíl mezi auto­nom­ní­mi a jinými roboty je propastný. Jde hlavně o jejich navigaci, pohyb v prostoru a výbavu, která poskytuje vyšší bez­peč­nost pro lidi a techniku, kteří se po skladu pohybují. Dnes jsou na trhu auto­nom­ní roboti i pro transport palet. Jejich bezpečnostní prvky a úspora elektrické energie jsou nepřekonatelné.


Autonomous Mobile Robots (AMR) jsou, jak už jejich název sám napovídá, plně autonomní a samostatní ve svém pohybu. To znamená, že nepotřebují mít určenou fixní trasu. V případě, že se v prostoru objeví překážka nebo jiná nezvyklá situace, dokáží ji sami objet a dojet do cíle jinou trasou.

Šetří nachozené i ujeté kilometry

Důležité je přijít na to, kam roboty nasadit tak, aby to dávalo smysl. AMR zvládnou klasický transport krabic nebo regálů z místa A na místo B, z určité zóny k válečkové dráze nebo z jedné válečkové dráhy na druhou. Čím delší je trasa, na které robot přepravuje zboží, tím rychlejší je návratnost investice.

Roboti zvládají i multipicking, kdy jezdí mezi více lidmi. Lidé se bezpečněji pohybují pouze v jedné zóně skladu a bezchybně vychystávají hned několik objednávek najednou. Funguje to, protože roboti mají zabudovaný dotykový displej a různé čtečky čárových kódů. Dokáží si ze systému vytáhnout objednávky a skladníkovi ukázat, jaké zboží má, do kterého boxu umístit. Šetří tím nachozené a ujeté kilometry.

Jak je možné, že se pohybuje bez navigačních prvků?

Při prvním příjezdu robota do skladu si naskenuje celý sklad, případně zónu, ve které se má pohybovat. Vytvoří si mapu, podle které se řídí. V ní lze ještě dodatečně upravit zóny, do kterých robot nesmí.

Volný a bezpečný pohyb po skladu společně s další technikou nebo lidmi zajišťuje Robot Operating System (ROS). Roboti díky němu dokáží reagovat na různé situace. Bezpečnost robotovi dodává jeho výbava. Má 2D laserový skener, který mapuje prostor a rozpoznává překážky. Pro případ, že by se nad nebo pod robotem objevily další překážky, má dvě 3D kamery, díky kterým se jim vyhne. Pozná velmi malé objekty od 1,5 cm ale i ty vysoké, aby si ověřil, že se vejde do průjezdu. Má i senzory, které ho zastaví, pokud na místo, kam po­klá­dá náklad je další překážka, například něčí noha. Skenuje prostor s pokrytím 360°. V tom má velkou výhodu oproti robotům, kteří svůj náklad vozí za sebou a vznikají jim hluchá místa, kam nedohlédnou.

AMR predikuje pohyb objektů, které vidí

2D laserový skener a 3D kamery nestačí. Díky technologii Voxel robot predikuje pohyb objektů, který detekuje ve svém zorném poli. Vnímá, odkud, kam a jakou rychlostí se objekt pohybuje. Proto si volí tu nejlepší trasu, aby se překážce vyhnul a pokračoval v práci. Trasu neurčuje žádný nadřazený software. Robot si na základě všech svých senzorů určuje cestu zcela sám a pokud je to rychlejší, jede pokaždé jinudy.

I transport palet umí být autonomní a mnohem úspornější

Paletu s nákladem o váze 1300 kg dnes už nemusí přepravovat vysokozdvižný vozík o váze 2,5 t. Zvládne to i robot vážící 700 kg. Elektrickou energii spotřebovává hlavně na přepravu nákladu, nikoli sám sebe. Touto změnou se ušetří desetitisíce korun na spotřebě elektrické energie.

Samozřejmě nemusí převážet pouze palety. Dokáží převážet i kontejnery, které mají podstavu palety. Ať už z příjmu k zaskladnění, ze zaskladnění k expedici nebo prázdné palety z místa A do místa B. Náklad zvedne do výšky 1,2 m nebo ho z této výšky odebere, například z válečkových drah. Ty se nemusí nijak upravovat, protože robot nemá nůžkový zdvih. Nic ho neomezuje.

Poradí si i s velmi těsným umístěním nákladu mezi jiné palety nebo odebráním palety umístěné nakřivo. Paletu si nabere se sklonem až 10° nebo 10 cm na každou stranu. Velkou výhodou je, že se umí otáčet na velmi malém prostoru, nebo manévrovat do boku díky paralelnímu pohybu.

1 hodina nabíjení = 8 hodin práce

Náklady na nábor, školení a zaučení, mzda, sociální a zdravotní pojištění, dovolená, nemocenská, prostoje nebo absence. Všechno s roboty odpadá. Do práce přijde vždy a lze ho zaměstnat na více pozicích. Dopoledne odvoze zboží z příjmu, odpoledne jezdí na expedici a v noci připraví zboží na další den.

Ti největší roboti pro převoz těch nejtěžších nákladů pracují na jedno nabití 8 hodin v kuse. V případě, že nemají připravenou další práci, nabíjí se průběžně. Životnost baterií se pohybuje kolem 4-6 let. Základní servis robotů by se měl provádět 2x ročně.

Vícesměnný provoz významně zkracuje návratnost investice do robotizace, ale jsou vhodní i do jednosměnného provozu. „Spolupráci s klienty, kteří mají zájem o robotizaci, začínáme obvykle Proof of Conceptem neboli půjčením robota na zkoušku. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci robota využili opravdu na maximum a návratnost investice byla co nejkratší. Proto začínáme analýzou procesů. Navrhneme, který robot je nejvhodnější, co a kde by mohl převážet. Spustíme testovací provoz a robota na 2-3 týdny nasadíme přímo do skladu klienta. Poté provoz zhodnotíme a představíme výsledky.“ říká Radim Tvardek, Head of Robotics společnosti Sluno, která je certifikovaným partnerem výrobců robotů Knapp a Zebra Technologies.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.