facebook LinkedIN LinkedIN - follow

EDI a B2B komunikace pro pokročilé služby HOPI

-PR-
EditelPřibližně milion zpráv EDI si každý měsíc vymění společnost HOPI se svými partnery v rámci řízení poskytovaných logistických služeb. Řešení pro EDI komunikaci ve spojení s vysoce sofistikovaným IT zázemím na bázi systému SAP operátorovi umožňuje komplexní řízení logistických operací klientů ve svých skladech včetně řízení dodávek jejich odběratelům. V informačních systémech zákazníků je zároveň stále udržován obraz stavů skladů a všech skladových operací.
Rodinnou firmu HOPI založil v roce 1992 František Piškanin, který z ní postupně vytvořil jednu z nejvýznamnějších logistických společností ve středoevropském regionu. V současnosti působí v Čechách, na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku a v Rumunsku. Jejích 4000 zaměstnanců a 550 vozidel se každý den stará o poskytování komplexních logistických služeb významným zákazníkům jak z oblasti nadnárodních společností podnikajících v FMCG tak lokálních subjektů s mezinárodním přesahem. K významným partnerům na straně obchodních řetězců patří například společnosti Makro a Metro, Ahold, Tesco a Billa; ze skupiny jejich dodavatelů je to např. společnost Procter & Gamble, Unilever, Mondelez, Agrofert a další. S uvedenými společnostmi probíhá v rámci řízení logistických operací každodenní rutinní EDI komunikace na bázi zpráv GS1 EANCOM nebo GS1 XML. První EDI komunikaci začala společnost HOPI budovat již v roce 1998 v rámci logistického projektu crossdockingu pro společnost Makro.

Budování EDI komunikace s partnery je kontinuální projekt

HOPISpolečnost HOPI implementovala první EDI komunikaci už v roce 1998 v rámci logistického projektu crossdockingového centra pro společnost Makro, kdy probíhala avizace dodávek prostřednictvím logistické zprávy IFTMAN – avizo o dodávce. Od této doby bylo postupně realizováno velké množství logistických projektů, kde významnou roli hraje vzájemná EDI komunikace se zákazníky. V řadě případů jsou požadavky na vzájemnou EDI a B2B komunikaci přímou podmínkou výběrových řízení na poskytování logistických služeb.

Požadavky jednotlivých partnerů na rozsah a způsob vzájemné komunikace se však liší, zejména ve způsobu realizace datového přenosu, kdy někteří klienti vyžadují například realizaci přímé komunikace s využitím FTP nebo AS2 protokolu. Proto společnost HOPI postupně implementovala integrační řešení IBM Sterling B2B Integrator spolu s dříve implementovaným GENTRAN:Serverem. Obě řešení jsou prostřednictvím specializovaných interface propojena se systémem SAP na straně HOPI. Takto má společnost HOPI možnost s partnery komunikovat jak prostřednictvím business integrační platformy eXite, tak v případě požadavku partnera i napřímo s možným využitím řady komunikačních protokolů.

Prostřednictvím EDI lze plně řídit logistické operace

Řada zákazníků realizovala se společností HOPI kompletní řízení logistických operací prostřednictvím EDI komunikace na bázi zpráv EANCOM. Nadnárodní společnosti tímto způsobem často pokrývají jednotné řízení svých lokálních logistických providerů v různých zemích. V tomto případě se společnost HOPI musí přizpůsobit navrženému scénáři komunikace, který se v jednotlivých implementacích drobně odlišuje v použitých druzích EDI zpráv, ale většinou pokrývá tyto základní oblasti:
  • Výměnu kmenových dat o zboží a informací o partnerech včetně odběratelů
  • Řízení příjmu zboží na sklad z jednotlivých výrobních závodů
  • Řízení dodávek zboží k odběratelům
  • Řízení interních operací se zbožím v rámci skladu včetně Co-Packingu a podobně
  • Informace o stavu skladu

Komunikace zabezpečuje kompletní vzájemnou obousměrnou datovou výměnu tak, aby měl zákazník i ve svém informačním systému k dispozici plný obraz operací probíhajících u logistického providera. Příkladem je následující typový scénář komunikace:


Editel

Veškerá komunikace začíná nezbytnou výměnou kmenových dat o skladovaném sortimentu prostřednictvím zprávy PRODAT a nebo PRICAT. Pro logistické operace jsou kromě identifikace položek prostřednictvím GTIN kódů obvykle potřebné informace o všech úrovních balení od spotřebitelské jednotky přes distribuční jednotky až po palety včetně všech logistických údajů jako jsou rozměry, hmotnost, požadovaná minimální trvanlivost od dodání, informace k manipulaci se zbožím, ke skladování podobně. Formou zprávy PARTIN jsou pak vyměňovány informace o partnerech, zejména odběratelích včetně GLN kódů jednotlivých dodacích míst.

Zákazník zná vždy aktuální stav svého skladu v HOPI

Dodávky zboží z výrobních závodů jsou avizované prostřednictvím zpráv DESADV – avízo o dodávce, buď ve standardní podobě anebo v paletové podobě s SSCC kódem. Dodací list často obsahuje i údaje o šaržích a exspiracích zboží. Jako potvrzení příjmu je pak zasílána elektronická příjemka – zpráva RECADV. To umožňuje zákazníkovi mít ve svém informačním systému aktuální stav svého skladu v HOPI.

Dodávky k odběratelům jsou ze strany zákazníků logistického providera řízeny prostřednictvím zprávy INSDES – instrukce k dodávce. Zpráva je generována v informačním systému zákazníka na základě objednávek od odběratelů a pokrývá instrukce k dodávkám všem odběratelům bez ohledu na to, zda využívají nebo nevyužívají EDI komunikaci. O stavu plnění dodávky pro odběratele je zákazník informován zprávou OSTRPT – Orders status report. Tato zpráva je obvykle generována v různých bodech procesu dodávky a zákazník tak může online sledovat ve svém informačním systému celý průběh dodávky. Nejčastějšími sledovanými body jsou vychystání zboží, naložení a odjezd kamionu a potvrzení provedení dodávky k odběrateli. Ze strany společnosti HOPI jsou také generovány jménem zákazníků EDI dodací listy odběratelům, zejména v případě požadavku na paletové dodací listy s SSCC kódy. Rovněž může být vyhodnocována elektronická příjemka ze strany odběratelů. V některých případech jsou zákazníkovi logistického providera zasílány i zprávy DESADV s uvedením šarží a exspirací zboží dodávaného k odběrateli. Společnost HOPI rovněž zpřístupňuje na svém webovém portálu scanované potvrzené dodací listy od odběratelů.

Hlavní přínosy řešení v HOPI

  • Plné elektronické řízení logistických operací ze strany zákazníka
  • Bezchybná výměna stovek dokumentů za den s jednotlivými zákazníky
  • Přesná kmenová data
  • Úplný obraz logistických operací v informačním systému zákazníka
  • Unifikovaný interface pro komunikaci s logistickými providery v jednotlivých zemích
  • EDI komunikace s odběrateli jménem zákazníka

Komplexní řízení logistiky včetně méně obvyklých operací

Prostřednictvím zprávy HANMOV – instrukce k manipulaci pak mohou zákazníci řídit provádění skladových operací ve skladech HOPI například včetně Co-Packingu a podobně. Provedení operací je zpětně potvrzováno pohybovou verzí zprávy INVRPT – Inventory report, kdy je zákazník informován o pohybech zboží mezi jednotlivými lokacemi skladu. Na konci dne je pak vytvářena stavová zpráva INVRPT informující o stavech skladu včetně případného dělení podle šarží a exspirací zboží. Kompletní implementace vzájemné EDI komunikace tak umožňuje zákazníkům HOPI komplexní řízení logistických operací případně i včetně méně obvyklých operací jako je zpětný svoz vráceného zboží od obchodních řetězců a podobně. Rovněž zákazníci získávají plný obraz probíhajících operací ve svém informačním systému téměř v reálném čase. U některých zákazníků jsou v jejich informačním systému například i v reálném čase generovány dodací listy pro jejich odběratele. Obdobným způsobem jsou řízeny logistické operace i ze strany obchodních řetězců, pokud jim HOPI poskytuje logistické služby.

Implementace EDI s logistickým providerem poskytuje výhody oběma stranám

Společnost HOPI implementovala řízení logistických služeb prostřednictvím EDI komunikace přibližně ve dvaceti logistických projektech. Řešení oběma stranám poskytuje rychlou a bezchybnou elektronickou komunikaci; při vzájemné výměně stovek zpráv za den si lze jen obtížně představit jinou variantu komunikace. Zákazníci také získávají obraz o veškerých logistických operacích přímo ve svých informačních systémech. Velkým nadnárodním společnostem uvedený přístup také umožňuje unifikaci komunikace s logistickými providery různých zemích.

Ing. Milan Mikula, Ph.D.
Solutions Manager, EDITEL CZ