facebook LinkedIN LinkedIN - follow

B2B a B2C e-commerce platformy Shopsys ušité na míru společnosti Emos

-PR-

EMOSE-shopy, které pro své zákazníky v Shopsysu stavíme na míru, vždy přizpůsobujeme specifikům, které vyplývají z konkrétního prodejního segmentu. U společnosti Emos pro nás bylo výzvou v krátkém čase připravit dvanáct B2B a B2C domén v sedmi jazycích tak, abychom vše stihli před hlavní sezonou a vypršením licence u předchozího poskytovatele. Máme radost, že výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat a již nyní pozorujeme nárůsty tržeb i konverzí.


Emos – mezinárodní distributor elektra

Emos, spol. s r. o., je dlouholetým mezinárodním distributorem drobného elektro zboží pod vlastní značkou EMOS. Se svými sesterskými pobočkami v Polsku, Slovinsku, na Slovensku a v Maďarsku dodává své výrobky prostřednictvím sítě distributorů do 26 zemí Evropy. Je výhradním dodavatelem produktů značek GP Batteries a GP Powerbank v několika zemích Evropy, včetně České republiky. V produktovém portfoliu má dnes více než 2 500 položek. Kromě toho provozuje vlastní e-shop se showroomem v Přerově. Tato ryze česká společnost byla založena již v roce 1991 a v současné době zaměstnává přes 300 zaměstnanců.

95 % obratu společnosti Emos zajišťuje B2B prodej (B2B portál, obchodní zástupci). B2B e-shop Emosu není zdaleka jen nákupním prostředím. Slouží také jako portál pro správu dokladů (umožňující např. potvrzování dobropisů), reklamací a dalších návazných funkcí. Emos se však pohybuje i v B2C, které v tomto segmentu dynamicky roste, a proto se na budování přímých cest ke koncovým spotřebitelům chce Emos do budoucna více zaměřit.

Proč se Emos rozhodl pro změnu dodavatele?

Původní e-shopy (7 B2B portálů, 5 B2C e-shopů), které běžely na platformě Kentico, po několika letech vývoje vykazovaly technologický dluh a často generovaly chyby. Jednotlivé e-shopy byly sice v jednom administrativním prostředí, ale více nezávislé. To u centrálně spravovaných e-shopů pro globálního administrátora představovalo potíže, jelikož musel neustále přepínat mezi mutacemi. Společnosti Emos u původního dodavatele nevyhovovala waterfall forma vývoje s častými black boxy, pozdní plnění tasků a jejich nepoužitelnost bez dalších úprav, nedostatečná komunikace a nízká míra flexibility, což mělo za následek ztrátu důvěry. Další nevýhodou původní platformy byla obtížně realizovatelná customizace.

Na podzim roku 2019 společnost Emos usoudila, že je čas na změnu dodavatele. Specialista e-commerce Emosu, pan Jan Havelka si vytvořil přehled dostupných e-commerce platforem a řešení, která by firmě vyhovovala. Ze 17 možných variant zbyly pouze 2 platformy, které byly schopné poskytnout dostatečné kapacity a kvalitní produkt. Magento a Shopsys Framework. Před samotným rozhodnutím pan Havelka volal na naše reference do OFFICE DEPOT, s. r. o., B2B Partner, s. r. o., Papírnictví Pavlík, Démos a Agátin svět. A po vynikajících ohlasech našich klientů jsme spolupráci uzavřeli.

Jan Havelka

„Shopsys nás od prvních schůzek nepřestával přesvědčovat o vysoké profesionalitě. Ať už se člověk bavil s projektovým manažerem, programátorem, kodérem nebo UX designérem, vždy to byl člověk znalý věci, který nejprve vyslechl podstatu problému a následně proaktivně navrhoval řešení. Výše uvedené, ale také stihnutý termín uvedení e-shopů do ostrého provozu a dodržení smluveného budgetu mě dále utvrzuje v pocitu správné volby realizátora. Jsem rád, že se v této době náporu na e-commerce můžeme spolehnout na takového partnera, jakým je právě Shopsys.“
Jan Havelka, specialista e-commerce, EMOS

Průběh přípravné fáze, vývoje a implementace

Předimplementační fáze

Na úvodních schůzkách proběhla analýza kritických míst současného řešení a byla nastíněna vize projektu do budoucna. Výsledkem byla položková nabídka, která zohledňovala funkce, které povedou k naplnění vizí. UX odborníci se zaměřili na problémy, které zákazníci Emosu řeší, a otevřeli diskusi kolem podstaty značky Emos.

Následně proběhla prioritizace položek z nabídkového seznamu a určení funkcí nezbytných pro spuštění tak, aby mohlo proběhnout v požadovaném termínu a stanovených nákladech.

Abychom ověřili, zda mají nově požadované funkce smysl, následoval UX workshop se zaměstnanci Emosu z různých oddělení napříč celou firmou. Pohled lidí, kteří jsou v dennodenním kontaktu se zákazníky, se podle očekávání lišil od pohledu managementu. Proto bylo potřeba navrhnout řešení, které bude splňovat byznysové cíle, ale zároveň ulehčovat práci lidem v EMOSu. Výstupem workshopu byl prototyp webu, díky němuž se mohlo začít se sepisováním user stories a zároveň připravovat nový design shopu.

Vývoj a implementace

Vývoj probíhal na open source platformě Shopsys Framework, a to agilně ve 14denních sprintech. Na projektu se podílel tým 15 lidí ze Shopsysu. První tři domény B2C e-shopů byly spuštěny 29. června 2020, na den přesně dle naplánovaného harmonogramu. B2B portály se rozjely 21. srpna 2020.

„Již 2 měsíce po úspěšném spuštění B2C e-shopů jsme se se Shopsysem dohodli na dalším rozvojovém projektu ve výši téměř 20 % původního objemu. Na základě důvěry vzniklé ze zvládnutí projektu a díky nápadům, které během tvorby i od Shopsysu přicházely, se totiž Emos rozhodl prakticky okamžitě pro další nemalé investice, abychom maximalizovali potenciál těchto nových e-shopů. To není nic jiného než faktické potvrzení spokojenosti s prací Shopsysu a velkých očekávání ohledně dalších možností rozvoje. I díky tomu jsme vstupovali do druhé vlny uzavírání kvůli covidu plně připraveni zvládnout dvojnásobný růst obratu a počtu objednávek na B2C eshopu.“
Jan Havelka, specialista e-commerce, EMOS

Vlastnosti a funkce šité na míru

Tento projekt se vyznačuje především množstvím customizovaných B2B funkcí, jejichž cílem je zlepšení uživatelského zážitku a minimalizace nutné práce pro B2B zákazníky. Customizace musela zohlednit různé potřeby a nákupní chování v jednotlivých zemích, ale také vyjít vstříc nárokům anglické a německé verze e-shopu určené pro zákazníky ze zemí Balkánu, Pobaltí nebo východní Evropy.

Zde uvádíme pouze některé ze zajímavých implementovaných funkčností:

  1. Skladové zásoby aktuální dle domény – Každá z domén má v administraci vlastní sklad (pro B2B i pro B2C).
  2. Progresivní webová aplikace (PWA) – PWA je webová stránka nebo webová aplikace, jež vypadá a chová se jako mobilní aplikace, kombinuje ovšem benefity obou přístupů. Projekt EMOS je připraven na spuštění PWA, které je v plánu do budoucna.
  3. Centrum stahování – Na produktových kartách se nachází odkazy na nejnovější verze návodů, prohlášení o shodě, aktualizace softwarů, ale i melodie zvonků ke stažení apod.
  4. Produktový technik – Každý produkt má svého garanta-odborníka, na kterého se zákazník (B2B i B2C) může obrátit pro pomoc.
  5. Zobrazení rozdílných parametrů při porovnávání produktů – Zákazník přehledně vidí, v čem se jednotlivé produkty liší, a díky tomu se může kvalifikovaně rozhodnout.
  6. Přizpůsobení zobrazení měn na různých doménách – Zobrazení měny (počet desetinných čísel) na každé z domén může být přizpůsobeno potřebám zákazníka.
  7. Otevřený B2B portál s doporučenými MOC pro všechny – volně dostupná brána pro předávání informací zákazníkům a cesta, jak najít nové B2B zákazníky.
  8. Obchodní zástupci – v administraci vidí každý obchodní zástupce všechny své zákazníky, mohou se přihlásit za zákazníka a spravovat jejich objednávky (např. pokud zákazník na e-shopu nevidí poslední fakturu, chybí mu adresa pobočky apod., může OZ stav ověřit a zákazníka přesněji navést). Každý B2B zákazník může mít v hlavičce e-shopu profil svého obchodního zástupce s kontaktními informacemi.
  9. Individuální ceníky – Každý přihlášený uživatel/zákazník může mít vlastní ceny, které se mohou lišit i v rámci jedné firmy (teoreticky lze použít i v B2C segmentu). Každý zákazník má i vlastní hodnotu pro dopravu zdarma, individuální datum splatnosti.
  10. Import objednávky ze souboru (TXT, Excel).
  11. Dynamické XML feedy – vybraní zákazníci mají k dispozici 3 feedy (hlavní, dostupný, cenový), díky tomu mohou například snadno propojit svůj systém s informacemi z e-shopu.
  12. Nákupy nad skladovou zásobu u B2B uživatelů.
  13. Reklamace – B2B zákazník může v rámci jedné reklamace reklamovat zboží z více objednávek najednou.
  14. Logické řazení parametrů u jednotlivých kategorií produktů – u žárovek jsou důležitější jiné parametry (patice, svítivost) než u digitální váhy.

EmosShopsys

Matěj Kapošváry Matěj Kapošváry
Autor článku je obchodním a marketingovým ředitelem společnosti Shopsys.