facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Evidence servisu a údržby v rámci ERP systému pro evidenci oprav výrobků i údržby vlastního zařízení

-PR-

Integrace firemních dat do jednoho systému je vždy dobrý nápad. ERP systém dokáže s daty pracovat v souvislostech: vyhodnocovat je, vytvářet přehledy, předpovídat trendy a aktivně upozorňovat uživatele na úkoly, události nebo nepravidelnosti. Servis a údržba nejsou v tomto ohledu výjimkou, proto je již několik let součástí Vision ERP.


Řešení reklamací výrobků i údržby výrobních strojů

Logika celého modulu ve Vision ERP vychází ze zkušeností a požadavků zákazníků z výrobního sektoru. Ti přitom řeší dvě na první pohled rozdílné agendy, na které lze využít stejný modul.

První z nich je údržba vlastních strojů a zařízení včetně vozového parku. U každého stroje je užitečné evidovat, jaké opravy absolvoval, jaké díly se nahrazovaly apod. Evidují se reklamace a termíny vypršení záruky. Žádné „hrabání se v papírech“, vše se dá dohledat v systému. Výhodou je propojení s evidencí dokumentů, kde mohou být uložené veškeré smlouvy, návody apod. Samozřejmostí je, že systém upozorní na blížící se termíny servisních prohlídek, pravidelných revizí apod.

Druhá, zdánlivě odlišná agenda, se týká servisu vlastních výrobků, ať už u zákazníka, nebo ve svém servisním středisku. Evidují se stejné údaje – výrobní a evidenční číslo, údaje o záruce, použité náhradní díly, propojené dokumenty. Snadno se nastaví možnost prodloužené záruky nebo jiných nadstandardních služeb. I zde je možné automatické upozornění na blížící se nebo prošlý termín servisní nebo revizní prohlídky. Také zde se zaznamenává, který technik provedl jaké úkony a co nechal vyfakturovat. Vidíme počet hodin i použitý materiál a jeho cenu.

Systém upozorní na blížící se termíny servisních prohlídek, pravidelných revizí apod.

Reporting pro kvalifikovaná rozhodnutí

K evidenci se využívají tzv. karty údržby, kde se najdou zaměstnanci a zákazníky uvedené údaje. Zde se zadává typ opravy, příčina závady, stav počítadla apod., to lze přizpůsobit dle zaměření a potřeb uživatele. Lze v nich velmi dobře vyhledávat a třídit je, to ale není všechno. Se shromážděnými daty o servisních zásazích lze pracovat dál. Z historie servisních zásahů lze zjistit četnost určitých závad nebo poruchovost konkrétních součástek. Na základě dat z reportingu tak může obsluha udělat opatření, např. vyřadit součástky z určité šarže nebo změnit dodavatele v případě opakovaných závad nebo školení obsluhy v případě, že jsou závady způsobeny špatnou obsluhou.

Samozřejmostí je tisk připravených dokumentů – protokol o přijetí opravy či reklamační protokol, protokol o provedených opravách apod. Veškerá data má také k dispozici fakturační oddělení, které může ihned reagovat. Vedení má zas k dispozici data o stavu zakázky a její ziskovosti, k tomu už ale slouží jiné moduly systému.

S nástavbou Vision Mobile mají servisní pracovníci všechna data stále po ruce i mimo dílnu.

Práce v terénu s mobilním zařízením

Servisní pracovníci často pracují mimo dílnu přímo u zákazníka a nemohou zadávat data do počítače. S nástavbou Vision Mobile mají všechna data stále po ruce a mohou pořizovat záznamy do systému asap. To umožňuje např. ihned rezervovat potřebné díly nebo urychlit fakturaci výkonu. Pokud má pracovník k ruce malou příruční tiskárnu, může dokonce vytisknout daňový doklad přímo u zákazníka.

Mít evidenci servisu a údržby jako integrovanou součást ERP systému přináší řadu výhod.

Kde to funguje?

Společnost Tezas, a.s., využívá Vision ERP pro téměř všechny agendy ve firmě. Protože se jedná o firmu zajišťující prodej a servis autobusů Iveco, je nasnadě, že evidence v modulu Servis a údržba je pro firmu klíčová. Výhodou je možnost plánovat zakázky a opravy dopředu pro jednotlivé techniky a využít tak efektivně jejich kapacity. Také se díky tomu předem připraví materiál na skladě, které si technik vyzvedne a nemusí si ho sám vyhledávat. Následně je možné porovnat plány s realitou.

Mít evidenci servisu a údržby jako integrovanou součást ERP systému přináší řadu výhod. Především má každý ve firmě k dispozici data on-line. Urychluje to vyřizování servisních zásahů a maximálně zjednodušuje celou agendu. Snižuje se možnost chyb a uživatel má při ruce důležitá data, podle kterých se může rychle rozhodovat a řešit vše včas tak, aby byli jeho zaměstnanci a především zákazníci maximálně spokojení.