facebook LinkedIN LinkedIN - follow

V informačních technologiích nelze setrvat na místě

Rozhovor s Ing. Petrem Novákem, generálním ředitelem společnosti Retia, a.s.

-PR-

Můžete nám pardubickou společnost RETIA krátce představit?

Společnost RETIA, a.s., se již sedmnáct let zabývá výzkumem, vývojem a výrobou sofistikovaných elektronických systémů. V současné době realizujeme produkty ve třech základních oblastech. Těmi jsou speciální elektronika, zejména radarové systémy a elektronika zbraňových systémů, záznamové systémy ReDat, což je komplexní řešení záznamu hlasu a komunikačního quality managementu, bezpečnostní systémy, zejména prostředky pro detekci a lokalizaci osob za pevnými překážkami na bázi UWB technologie. Jsme středně velkou firmou s takřka dvěma sty zaměstnanci, ze kterých mají zhruba dvě třetiny vysokoškolské vzdělání.

Činnost vaší společnosti je na českém trhu unikátní. Jak RETIA obstála v čase krize a jak vidíte její budoucnost?

Jako jiné firmy i RETIA, a.s., pocítila určité zpomalení svého růstu, nicméně jako inovativní firma se dokázala přizpůsobit a dnes kontrahované zakázky pokrývají období až do roku 2015. V rámci krizové strategie jsme podstatně zvýšili podíl exportu, který je nyní dominantní.

Co vás vedlo k inovaci informačního systému?

Stávající informační systém byl postaven na několika navzájem nedokonale provázaných aplikacích. Oddělené aplikace měly za následek ukládání dat v různých datových strukturách. Datová základna tak byla heterogenní a k výměnám dat mezi aplikacemi docházelo mnohdy prostřednictvím exportních a importních souborů. Navíc nad touto datovou základnou se jen obtížně prováděla ucelená analýza, nemluvě o tom, že odezva systému začala být časově neúnosná.

Podle čeho jste vybírali dodavatele této služby?

Byli jsme si vědomi, že přechod na novou integrovanou platformu sdružující několik samostatných systému bude náročný. Neměli jsme dobré zkušenosti s působením prvního implementačního partnera, a tak jsme se zaměřili na certifikované partnery společnosti Microsoft. Pro výběrové řízení byly stanoveny tyto základní cíle: pokrytí všech stávajících procesů a procesů, které bude nutné v novém řešení dále automatizovat, integrovat datovou základnu celého systému, zlepšit odezvu systému i za cenu nasazení nového hardwaru a zvýšit spolehlivost systému i jeho otevřenost pro další vývoj. Po pečlivém výběru jsme se obrátili na společnost Infinity a.s. Ve výběrovém řízení byly vybrány aplikace z produktové řady Microsoft, Microsoft Dynamics AX 4.0, Microsoft Dynamics CRM 4.0, Microsoft Project Server 2003 a Windows Share Point Services 3.0.

Co považujete za nejdůležitější z hlediska nasazení produktu Microsoft Dynamics AX?

Výběrem tohoto produktu jsme dosáhli zásadních vlastností informačního systému, které budeme dlouhá léta zužitkovávat při jeho modernizaci a dalším vývoji:
  • Microsoft Dynamics AX 4.0 se stal integrujícím prvkem celého informačního systému. Tuto úlohu v informačním systému převzal díky svému modernímu vývojovému prostředí.
  • Veškerá datová základna je integrována do databází na serverech s nasazeným systémem Microsoft SQL 2005.
  • Mezi všemi aplikacemi informačního systému je zajištěna on-line výměna dat.
  • Uplatnění prostředků Analysis Services umožňuje provádět ucelené analýzy všech dat zpracovávaných informačním systémem.
  • Odezva systému se stala jednou z předností, která je ve všech hodnoceních vždy na prvním místě.
  • Celý systém se stal velmi stabilním a spolehlivým, nenáročným na údržbu.
Informační systém je již více jak tři roky v ostrém provozu. V celé historii jeho modernizace se však naprosto pozitivně odráží původní záměr společnosti RETIA, jedna produktová řada a jednotná datová základna. Bez těchto stavebních pilířů systému by nebylo možné realizovat tak široké spektrum činností, které dnes informační systém pokrývá.

Jak jste celkově spokojeni s novým informačním systémem, naplnilo se vaše očekávání?

S produkty Microsoftu pracujeme již dlouho a s odstupem času se ukazuje, že sjednocení datové základny na platformě MS SQL Serveru 2005 nám dává dobrý základ pro další rozvoj informačního systému. S přechodem na integrovanou platformu jsme získali bezpečný, rychlý a spolehlivý systém, který v celé své šíři pracuje vždy jen s jedinou, aktuální a správnou verzí dat. Navíc můžeme využívat moderních přístupů k projektovému řízení. Předběžná kalkulace výrobků pomocí konfigurátoru v Dynamics CRM s následnou realizací výroby v systému Dynamics AX nám výrazně pomáhá při komunikaci se zákazníky i samotném prodeji. A v neposlední řadě management společnosti díky pokročilým reportům a nástrojům pro business intelligence získal silný nástroj pro strategické rozhodování a řízení.

Plánujete do budoucnosti nějaký další upgrade systému nebo změny v oblasti IT?

Jistě, že nelze setrvat na místě. Dochází k neustálému vývoji hardwaru, softwaru, ale zejména trhu, požadavků zákazníků a komunikačních možností. V dalším období se chceme soustředit hlavně na oblast komunikace se zákazníky a komplexnější využití potenciálu Dynamics CRM ve spojení s Dynamics AX.

retia

V lednu letošního roku jsme provedli upgrade celého systému. Nová verze produktu Microsoft Dynamics 2009 sama o sobě přináší do informačního systému nové, moderní, a domníváme se, že i nadčasové, prvky. Upgrade na novou verzi nám přinesl například webový podnikový portál. Ten přináší uživatelům možnost získávání dat jen použitím webového prohlížeče a uplatněním vývojových nástrojů umožňuje i kompletní řízení systému z webu. Uživatelům managementu pak umožňuje sledovat události ve společnosti prostřednictvím ukazatelů a sestav, které jsou implementovány na jejich pracovní plochy rolí. Pro plochy role jsme upgradem získali přes sto padesát těchto ukazatelů a sestav, které se generují z deseti obchodních kostek analýzy. Tyto obchodní kostky generuje rovněž nová verze systému Microsoft Dynamics AX 2009. Nasadili jsme také nový modul pro projektové řízení.
Na tomto místě je nutné zmínit i kvalifikovaný přístup partnera společnosti Microsoft, který upgrade na novou verzi provedl v průběhu čtyř měsíců za provozu a bez jediného dne odstávky systému. Uživatelé v pátek opustili starou verzi informačního systému a v pondělí zahájili práci v jeho nové verzi.

Odpovědi na otázky týkající se informačních technologií doplnil Oldřich Hanyš, vedoucí útvaru informačního systému, Retia a.s.