- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (64)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Nová verze K2 posouvá firemní řízení na další úroveň
říká Tomáš Szkandera, CEO společností K2 Software a Sluno
Tomáš Szkandera působí už více než 20 let ve společnosti K2, která vyvíjí a dodává vlastní ERP systém. Z pozice řadového programátora se zde vypracoval až do pozice CEO společnosti K2 Software a nedávno byl jmenován také CEO společnosti Sluno, která je rovněž součástí holdingu K2. Má tak velmi bohaté zkušenosti s vývojem podnikových aplikací a podporou procesů ve firmách různého zaměření. Právě pod jeho vedením vzniká každý rok nová verze informačního systému K2. Požádali jsme ho, aby nám o ní řekl víc.


Na podzim loňského roku jste uváděli novou verzi informačního systému K2 nazvanou Vega. Můžete ve zkratce shrnout, co tato verze přináší?
Nová verze K2 Vega posouvá firemní řízení na další úroveň. Implementovali jsme modul pro finanční plánování, který umožňuje tvorbu vlastních plánů, sledování jejich plnění a vytváření různých scénářů vývoje. Díky novému reportingu v Power BI, pak mohou sledovat klíčové ukazatele všech oblastí firmy pro lepší manažerská rozhodnutí.
Dalším významným vylepšením je moderní webové rozhraní optimalizované pro mobilní zařízení. Naše webová verze je plně responzivní a optimalizovaná pro efektivní práci na mobilních zařízeních. Uživatelé se tak ke svým datům dostanou odkudkoli třeba pomocí telefonu.
Lze tedy říct, že novinky, které K2 Vega přináší, ocení především manažeři?
Rozhodně nejen manažeři. Např. specialisté na e-commerce mají k dispozici AI funkce pro generování popisů produktů a překlady. Administrativní pracovníci významně ušetří čas díky novinkám v DMS (document management systém). Papíry už nemusí cestovat po firmě, protože každý digitalizovaný dokument je opatřen časovým razítkem, které prokáže, že nedošlo ke změně. Takto vytvořené dokumenty jsou plně připraveny pro auditory díky plovoucím razítkům.
Můžete ještě prosím podrobněji rozvést také nové možnosti, které K2 nabízí pro řízení kvality výroby a pro řízení skladů?
Výrobní firmy zejména uvítají novinky v rámci QMS (Quality Management System), kde můžete nově rovnou v K2 vyhodnocovat materiály z pohledu dodávané kvality po jednotlivých dodavatelích. Obdobně můžete vyhodnocovat kvalitu vlastní výroby a plnění předepsaných parametrů, které požadují vaši zákazníci.
Doklad o kontrole kvality nese informace o dodané/vyráběné kvalitě v podobě konkrétních parametrů i celkového vyhodnocení. Na základě těchto dat pak můžete rozhodnout o uvolnění nebo naopak blokaci dané dávky.
Do WMS jsme implementovali možnost sledování manipulačních jednotek na všech úrovních – od boxů až po palety. Díky stromové struktuře budete mít v systému K2 vždy jasný přehled o obsahu každé jednotky. To znamená menší chybovost, rychlejší expedici a větší efektivitu skladových operací.
Pokud vím, tak webové rozhraní informačního systému prosazuje K2 už delší dobu. Přináší to velkou flexibilitu z hlediska využívání systému na různých zařízeních a platformách. Postupně se k tomuto konceptu přidávají i ostatní výrobci podnikových systémů i aplikací pro běžné uživatele, takže jste v podstatě předběhli dobu. Jak tuto změnu přijali vaši zákazníci? Nebyla to pro ně příliš radikální změna? Nezhoršila se u nového typu rozhraní odezva systému, jak to vidíme u některých webových aplikací?
Vizi mít webový systém jsme v K2 měli už dávno, s vývojem jsme začali už v roce 2016. Je pravda, že ani dnes to v ERP systémech není standardem a stále musím na prezentacích dokazovat, že na webu není jen část systému. A zákazníci to oceňují – někteří se přirozeně drží desktopu, ale čím dál víc firem přechází na webovou verzi, protože je to pohodlnější, rychlejší a flexibilnější. Řekl bych, že to je dáno obecným trendem přesunu aplikací na web. Vždyť kdo by si ještě nedávno pomyslel, že budete na webu používat aplikace jako Excel, Word nebo Photoshop. Je zkrátka trend, který žádají už i uživatelé ERP systému. A co se týče výkonu? To jsme si pohlídali, věnovali jsme tomu velkou pozornost, protože webová aplikace má složitější architekturu a spoustu prvků navíc, oproti desktopové verzi.
Máte už k nové verzi nějakou odezvu od zákazníků? Předpokládám, že nějaké implementace nové verze už máte za sebou. Můžete některé z nich zmínit?
Ano, máme pozitivní zpětnou vazbu. Nové firmy, ale i ty, kteří na K2 běží už řadu let, přechází na novou verzi a rovnou do webového rozhraní. Ze začátku jsme věnovali více času asistenci při nasazení, ale teď už pracují samostatně a zásobují nás dalšími a dalšími nápady na vylepšení, za což jsme samozřejmě rádi.
Tématem, o kterém se teď intenzivně diskutuje nejen v oblasti IT, je umělá inteligence. Jsou s ní spojena velká očekávání a do vývoje velkých jazykových modelů jsou investovány obrovské peníze. Jaké máte plány na využití technologií AI v systému K2 kromě již uvedené podpory generování obsahu a jeho lokalizace ve verzi Vega? Vidíte budoucnost AI v ERP systémech spíše v nástrojích pro automatizaci a analýzu dat, nebo v rozvoji ovládání pomocí přirozeného jazyka, jak už to dnes vidíme v některých podnikových systémech? Budou si uživatelé se systémem K2 povídat, namísto zadávání pokynů a dat?
Osobně vidím budoucnost AI v ERP systémech ve dvou oblastech. Tou první je lokální AI v prostředí zákazníka, řešící analýzu dat a automatizaci procesů. Firmy si chtějí uchovat kontrolu nad svými daty a nechtějí je sdílet s AI nástroji v cloudu, nad kterými nemají kontrolu. Navíc modely učící se na datech více zákazníků, budou předkládat výsledky, které je průměrují, což majitelé firem chtít určitě nebudou. Proto v K2 vyvíjíme lokální AI, která bude analyzovat data přímo u zákazníka a na základě toho, pak usnadňovat práci uživatelům v systému.
Druhou oblastí je pak použití jazykového modelu pro snadnější ovládaní aplikace. V tomto případě spoléháme na hráče jako OpenAI nebo Microsoft, kteří dělají velkou část práce za nás. Pokud AI dokáže ovládat prvky na obrazovce, pak už půjde jen o to, jak dobře je aplikace připravena. A díky našemu webovému řešení máme náskok.
A využíváte AI i při vývoji systému K2? Vývoj softwaru je jednou z oblastí, kde se AI uplatňuje již delší dobu, i když názory na její reálné přínosy se různí.
Samozřejmě. Vývojářům šetří čas při práci, kdy i větší části kódu dokáže AI generovat. Nicméně vždy je potřeba výsledný kód upravit. My manažeři jí používáme třeba při tvorbě prezentačních materiálů. Osobně nejraději využívám hlasovou komunikaci s ChatGPT při řízení. Cestou do práce přemýšlím o rozvoji firmy nebo systému K2 a AI mi pomáhá strukturovat myšlenky a dohledávat data na webu. Až bude umět přímo vytvářet úkoly nebo posílat e-maily, bude to dokonalé.
Můžete už naznačit, co připravujete do příští verze K2? Jak vlastně každý rok vybíráte, co vylepšit a co doplnit? Kolik lidí na vývoji systému K2 aktuálně pracuje?
Do další verze implementujeme řadu novinek v obchodních modulech. Chystáme konfigurátor produktů propojený přímo s K2 e-shopem. Zákazníci si na webu nakonfigurují vlastní produkt a ten pak spadne rovnou do výroby. Dále plánujeme řadu vylepšení našeho pokladního systému a přidáváme podporu dalších marketplaces. Novinky v jiných oblastech systému si zatím nechám pro sebe.
Do každé verze vybíráme novinky ze třech různých oblastí. Nejprve ze seznamu požadavků našich zákazníků, tak abychom reagovali na jejich nejčastější potřeby a včas dodávali funkce, které potřebují. Druhou oblastí jsou pak nové funkce, které nám pomáhají naplňovat vizi našeho produktu. To jsou často funkce, které zákazníci ani neví, že můžou chtít. Tak jako před 10lety cesta do webu. A třetí oblastí je pak přepis stávajících části systému tak, aby neměl technologický dluh.
Na vývoji verze K2 se podílí více než 80 lidí, ale potřebujeme tým stále posilovat, protože plány máme velké.
Není tajemstvím, že firmy často nevyužívají dostatečně potenciál svého informačního systému a používají například složité manuální postupy pro získání dat, které přitom nabízí vestavěná funkce, nebo je lze dokonce generovat automaticky. Pomáháte nějak uživatelům systému K2, aby jeho možnosti využívali optimálně?
To máte naprostou pravdu. Systém K2 denně používají desítky tisíc lidí a není možné asistovat každému, proto jsme vytvořili online vzdělávací portál K2 TV. Obsahuje více než tisíc videí s návody, jak systém efektivně využívat. Online dokumentace pak nabízí detailní postupy, aby si uživatelé mohli snadno dohledat potřebné informace ještě dříve, než se obrátí na naši podporu.
Jak vlastně probíhá spolupráce s podniky, které už mají systém K2 nasazený? Předpokládám, že spuštěním systému do ostrého provozu pro vás práce u zákazníka nekončí, ale přechází do další fáze. Co obnáší?
Po spuštění systému přecházíme do fáze kontinuálního rozvoje. Firmy se mění, a jejich ERP se musí přizpůsobovat, aby podpořil další rozvoj firmy. O zákazníka se stará stejný tým, který systém implementoval, takže dobře rozumí jeho potřebám. Tento model je náročný pro implementátora, ale maximálně efektivní pro zákazníka.
Evropa je lídrem v regulacích, a tak s každým rokem přicházejí nové směrnice, předpisy a nařízení. Nyní je těsně před schválením nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který vychází ze směrnice NIS2. Ovlivnila nějak tato očekávaná přísnější legislativa vývoj systému K2 a jeho implementaci u některých vašich zákazníků?
NIS2 nás nijak zvlášť neovlivnila, o bezpečnost systému i jeho vývoje se staráme už dlouhou dobu. Naše společnost už také řadu let disponuje certifikátem ISO 27001.
Firmy jsou pod stále větším tlakem, aby fungovaly efektivněji, byly výkonnější, pružnější a přitom snižovaly náklady. Odpověď na otázku, jak těmto výzvám čelit, hledá stále více firem v digitalizaci, automatizaci a robotizaci. Zde má velké zkušenosti vaše Sluno, a to především v oblastech skladů a retailu. Našly už české firmy odvahu jít cestou robotizace? Co jim v tomto směru K2 a Sluno nabízí?
V současné době je robotizace v českých firmách stále v počáteční fázi, přičemž největšího pokroku dosahují výrobní společnosti, zejména v automobilovém průmyslu. Mnoho podniků však často neví, kde s automatizací začít, což je pochopitelné vzhledem k neustálému přísunu nových technologií od výrobců robotů. Výběr nejvhodnějšího řešení pro konkrétní sklad může být proto náročný. A proto jsme tady my, abychom firmám pomohli. Často se setkáváme s klienty, kteří přicházejí s konkrétními požadavky na automatizaci. Po důkladné analýze však zjistíme, že efektivnější je nasazení jiných robotických systémů a technologií, které lépe vyhovují jejich specifickým potřebám.
Ale kdybych měl říct, po které technologii je v současné době největší poptávka, tak jednoznačně po inovativním robotickém systému AirRob, který automatizuje procesy vychystávání a ukládání přepravek. Skladový robot AirRob operuje v úzkých uličkách o šířce pouhých 85 cm a umožňuje optimální využití skladového prostoru až do výšky 8 metrů. Dosahuje výkonu 150 přepravek za hodinu. Jeho spotřeba energie je 150 W, což je méně než u běžně používané mikrovlnné trouby.


Formulář pro přidání akce
26.3. | ICT snídaně: Efektivní procesování faktur |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |