- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Proč evidovat majetek v informačním systému
Kvalitní evidence firemního majetku slouží nejen ke splnění zákonných povinností, ale zejména k praktickému přehledu o hmotném, nehmotném, dlouhodobém i drobném majetku firmy. Významně usnadňuje nakládání s majetkem, plánování, správu i odpisy.
Co všechno informační systém zvládne
Správně nastavený informační systém umí majetek nejen evidovat a kategorizovat podle druhu, umístění a odpovědných osob, ale také přeceňovat, plánovat a pravidelně vyčíslovat daňové i účetní odpisy.
Moderní informační systémy nabízejí další možnosti, např. archivaci pořizovacích dokladů a automatické předvyplňování údajů (např. pořizovací ceny) do karty majetku díky provázanosti s dalšími agendami v informačním systému, jako to umí např. ABRA Gen. Velkou výhodou správy majetku v informačním systému je možnost dokonce predikovat budoucí vývoj odpisů, plánovat je a majetek zcela či částečně vyřazovat. To vše v jednom systému a na jednom místě.
Výhody správy majetku v informačním systému
Důležitý je rychlý, snadno dostupný přehled, a to jak v samotné evidenci, tak v souvisejících agendách, které na majetkovou správu navazují, typicky tedy účetnictví, sklad, nákup, lidské zdroje či CRM. Nedocenitelnou roli hraje možnost grafického vyobrazení probíhajících procesů, zejména pokud jde o průběh, historii či plán odpisů.
Pro rychlou dostupnost informací v terénu lze často používat mobilní zařízení. Jednotlivé položky mohou být označeny například čárovým kódem, po jehož načtení v mobilní aplikaci se zobrazí veškeré podrobné informace a přiložená dokumentace – technická, obchodní i právní.
Výhody elektronické správy majetku v kostce:
- Lepší evidence o rozsahu a stavu majetku
- Snížení výrobních nákladů a nákladů na údržbu
- Minimalizace chyb
- Vyšší produktivita práce
- Minimalizace prostojů
- Předcházení poruch
- Aktuální právní předpisy
Data jsou klíč
Při implementaci informačního systému je nezbytné pečlivě zvážit všechny části jednotlivých firemních procesů a jejich návaznosti, a podle toho nastavit procesy v samotném systému. Výstupy z informačního systému jsou však i v případě správy majetku vždy jen tak kvalitní, jak kvalitní jsou vstupní data, se kterými agenda systému pro správu a evidenci majetku pracuje.
Bez precizní inventarizace a následné aktualizace dat o majetku nelze dosáhnout skutečně spolehlivých výsledků. Chybné či neúplné informace naopak zvyšují riziko prodlení, poruch, neznalosti skutečného stavu a s tím souvisejících chybných rozhodnutí založených na neúplných či nesprávných informacích.
Promyšlené rozdělení odpovědnosti a přidělení majetkových položek odpovědným osobám zajistí hladkou majetkovou správu od nákupu přes průběžnou aktualizaci informací, až po vyřazení jednotlivých položek.
Koncentrace dat v jednom systému a pečlivé nastavení odpovědností také snižuje riziko ztráty informací při odchodu odpovědné osoby a zaručuje lepší plynulost jednotlivých úkonů.
Obr. 1: Jak funguje správa majetku v informačním systému ABRA Gen
Správa majetku v ABRA Gen
Kromě veškerých výše uvedených funkcionalit nabízí systém ABRA Gen přehled o pořizovací i zůstatkové ceně a ostatních cenách přímo na kartě majetku, dále podporu evidence souboru movitých věcí majetku obsahujících oceněné prvky či možnost daňového odpisování podle účetních odpisů a naopak.
ABRA Gen obsahuje také neoceněné položky a eviduje i soubory movitých věcí s více variantami tiskových výstupů včetně odpisového plánu. Výpočet odpisů zohledňuje změnu vstupní ceny – například její zvýšení v případě technického zhodnocení. U nákupního dokladu lze rovněž nastavit, jaká část se později uplatní při přecenění majetku. Systém podporuje různé varianty a metody odepisování včetně možnosti ruční editace a úplné či pouze částečné vyřazení majetku.
Vždy aktuální, dostupná a bezpečně uložená data
Nejen hodnota majetku, ale také právní předpisy se v čase mění. Jednou z dalších nesporných výhod informačního systému je tedy jeho aktuálnost s ohledem na zákonné požadavky a průběžná aktualizace. Systém také hlídá nutné revize či lhůty – zásadně se tak snižuje nebo dokonce mizí i riziko prodlení a možných souvisejících následků (ekonomických, praktických či právních).
Uložení dat v jedné databázi a jejich provázanost v rámci souvisejících agend zajišťuje jejich komplexní ochranu na jednom místě a dostupnost i aktuálnost napříč systémem, včetně historie (logování) jednotlivých změn s ohledem na jednotlivé uživatele systému a jejich úkony. Jakákoliv akce se promítne do potřebných účetních dokladů, minimalizují se tak chyby a výrazně se zrychluje proces majetkové správy.
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |