- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (89)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (65)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak se podniká v nekonkurenčním prostředí?
Vzhledem k současnému silně konkurenčnímu prostředí je navazování různých typů partnerských vztahů v obchodní činnosti běžnou praxí. Ve snaze minimalizovat rizika a udržet se na trhu plánují firmy zapojení do různých partnerských programů, které by jim pomohly získat nějakou konkurenční výhodu. Na druhou stranu obavy z vysokých vstupních nákladů a z nejistoty výdělku jsou strašáky, které leckdy převáží nad uskutečněním aktivního partnerství.
Když ptáčka chytají…
Nabídky partnerských programů na trhu informačních technologií jsou velmi lákavé a zároveň velmi podobné. Většina výrobců informačních systémů kombinuje přímý a nepřímý prodej. To znamená, že výrobce vytváří síť obchodních partnerů a zároveň sám získává nové zákazníky. Pro nového člena partnerské sítě je výrobce oporou a dodavatelem konkurenceschopného řešení, ale zároveň konkurentem, který má lepší pozici na trhu. Výrobce, který zároveň prodává má velkou výhodu informací „z první ruky“, rozhoduje o budoucnosti produktu a byl by proti sobě, kdyby neupřednostňoval svoje priority. Potenciální zákazník se často logicky rozhodne v duchu rčení, proč chodit ke kovaříčkovi, když mohu jít ke kováři. Na druhou stranu i takové partnerství může být přínosné, pokud se můžete opřít o zázemí silného partnera.
Kvalitní partnerská síť – kvalitnější hospodářský výsledek
Na našem trhu působí i společnosti, jejichž obchodní model naopak vychází z principů spolupráce. Příkladem výrobce informačních systémů s nepřímým prodejem je například DC Concept, který vyvíjí podnikový systém QI. Je to firma, která se věnuje výhradně vývoji a veškeré obchodní aktivity realizuje prostřednictvím partnerské sítě. Tím si uvolňuje ruce pro vývoj, zabezpečuje svým spolupracujícím firmám skutečně rovnocenné podmínky a podporuje jejich obchodní aktivity. V praxi to vypadá například tak, že poptávky po informačním systému, které dorazí do DC Conceptu, předá obchodní tým do partnerské sítě a po celou dobu podporuje úspěšné zvládnutí obchodního případu. Takový postup je na trhu zcela ojedinělý.
DC Concept poskytuje svým partnerům podporu konzultantů, spolupráci v oblasti marketingu, právní zázemí a široké spektrum vzdělávacích workshopů.
(Martin Samek, manažer společnosti Altec, a.s.)
Největší podpora je pak v oblasti vývoje, který je hlavní náplní společnosti a umožňuje rychle realizovat úpravy požadované zákazníkem a aplikovat do systému nové funkčnosti.
(Rozálie Holecová, ředitelka společnosti ETOS SOFT s.r.o., která je významným
partnerem DC Conceptu specializovaným na oblast potravinářství)
Rizika? Neexistují…
Partnerská síť QI je pestrá a skládá se jak z vývojových firem, prodejců softwaru i hardwaru, společností velkých i tzv. jednočlověkových firem. Zároveň však nejde o stočlennou síť, kde vládnou anonymní vztahy. Je to společenství navzájem kooperujících firem, jejichž zástupci se znají a propojují činnosti v oblasti obchodu i implementace. Partneři využívají volných kapacit ostatních firem v síti, nebo je naopak dávají k dispozici stejně jako know-how. Je běžnou praxí, že se při realizaci specifické zakázky spojí dva, nebo i tři partneři.
Vstup do sítě není podmíněn vstupními investicemi. Noví partneři nejsou nuceni podepisovat obchodní plány, nejsou penalizování za jejich nedodržení. Riziko vstupu do takové sítě je tedy nulové. I firmy s méně progresivní obchodní politikou mohou bez obav z potenciálních ztrát vstoupit do partnerství a v případě, že nedosáhnou plánovaných představ, ze sítě odejít. Oborová specializace je samozřejmostí.
(Ing. Zdeněk Kopřiva, obchodní manažer DC Conceptu)
Loajalita nepatří do „staré školy“
Co vede firmy z oblasti IT, aby šly do takto otevřeného partnerství? „Intenzivně jsme hledali dostatečně stabilní, otevřené prostředí a silného partnera. To jsme našli v QI. Navíc partnerství v této síti umožňuje, na rozdíl od jiných, efektivnější sdílení informací, a zvyšuje tak celkový synergický efekt pro naše zákazníky,“ vysvětluje své zkušenosti s partnerskou sítí ředitelka společnosti ETOS Rozálie Holecová.
Když jsme přemýšleli o partnerské spolupráci, byla pro nás důležitá především tato kritéria. Možnost rozšíření nabízených řešení pro naše zákazníky amožnost stát se vývojovým partnerem v oblasti plánování a řízení výroby, ve které máme řadu zkušeností. Dalším, neméně důležitým cílem bylo najít takové partnerské prostředí, které je otevřené a korektní. Všechny rozbíhající se projekty jsou realizovány na základě zmíněné korektní a otevřené spolupráce, o čemž jsme se již stačili přesvědčit i přesto, že se společností DC Concept a partnery v rámci partnerské sítě spolupracujeme teprve krátce.
(Jan Mlejnský, ředitel společnosti ARCON Technology s.r.o.)
Spolupráce bez kompromisu
Pokud o partnerství byť jen uvažujete, je ten správný čas zjistit si co nejvíce informací. Ideální jsou reference od již zavedených partnerů nebo návštěva některého z květnových seminářů v Praze a v Brně, kde se můžete zeptat na vše, co byste chtěli vědět o partnerství informačního systému QI. Pokud máte otázky již teď a nechce se vám čekat do května, můžete navštívit webové stránky věnované partnerství s QI – www.qipartner.cz.
Formulář pro přidání akce
26.3. | ICT snídaně: Efektivní procesování faktur |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |