facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Jak nasadit ERP systém, aby byl zákazník spokojený?

-PR-
Control spol. s r.o.Cílem zákazníka je mít za své peníze systém, který mu přinese maximum užitku a zefektivní procesy ve firmě. Dodavatel ERP řešení chce spokojeného zákazníka s funkčním systémem a má zájem implementovat odpovídající řešení bez zbytečných finančních ztrát. Oba potřebují nalézt společnou notu a vycházet si vzájemně vstříc.

Která fáze implementace informačního systému je nejdůležitější? Předimplementační, samotná implementace nebo období těsně po implementaci? Všechny fáze jsou stejně důležité. Ve všech částech je důležité dbát i na sebemenší detaily a zachovat si vzájemnou důvěru podpořenou součinností spolupracujících stran.

Jako první probíhá analýza současného stavu podniku a mapování firemních procesů. Do této fáze je potřeba zapojit všechny, kteří následně budou systém využívat včetně vedoucích pracovníků. Zainteresovanost vedení společnosti je nezbytná z pohledu strategie rozvoje podniku. Je nezbytné, aby implementátorovi ERP řešení sdělili zažité postupy a nezatajili žádnou informaci, která by později mohla hatit celou implementaci. Mnohdy jsou již v této fázi odhalena slabá místa firemních procesů a vzniká zde prostor pro návrh vhodného řešení. Pro dodavatele je podstatná chvíle obhajoby navrhnutého řešení sestaveného na základě detailní analýzy. Pokud je zadavatel nedůsledný v oblasti posouzení a schválení navrhovaného řešení nebo naopak dodavatel nevezme v potaz veškeré zjištěné okolnosti, pak je již v této fázi zřejmé, že při samotné implementaci vzniknou potíže. Případně se chyby odhalí až v konečné fázi. Pravděpodobnost spokojenosti s celkovou implementací na straně zadavatele tím pádem klesá. Je tedy zájmu samotného dodavatele ERP, aby byla analýza zpracována co nejdetailněji a aby bylo navrhnuté řešení představeno zadavateli projektu.

Control

V průběhu samotného nasazování systému je nezbytné stále intenzivně komunikovat s uživateli. V rámci implementace není radno podcenit školení uživatelů a asistence při prvních operacích v novém systému. Právě zkušený konzultant, který disponuje letitými zkušenostmi z daného oboru a může tak novému uživateli poskytnou nejlepší návod pro práci v systému a navrhnout možné změny dosavadních pracovních postupů. Implementátor má zájem na spokojenosti zákazníka a snaží se předat maximum informací, které vedou k efektivnímu využívání systému i ke zvýšení efektivnosti podniku jako celku.

Na straně dodavatele by měl být proces zavádění informačního systému sledován také vedením, které následně může pomoci implementátorovi při práci s uživateli. A to jak vhodnou motivací uživatelů, tak i rozhodnutím o úpravě implementovaných procesů.

Spokojeného zákazníka nečiní pouze implementace v požadovaném čase a kvalitě, ale také následný servis a údržba ERP řešení, neboť jak se firma každým dnem vyvíjí, tak se samozřejmě mohou měnit i její požadavky. Mnohdy je potřeba doplnit do samotného projektu další prostor pro nasazení různých doplňků, na něž vznikly požadavky až se samotnou implementací dané vývojem společnosti.

Ing. Kateřina Huráková
Autorka článku působí ve společnosti Control spol. s r.o.

Control - logo Dialog3000 - logo