- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Eshop v ERP systému? Proč ne!
Nároky na ERP systémy se stále zvyšují a i zákazníci poptávají další a další rozšíření. Výjimkou není ani poptávka po B2C či B2B řešení. Jak se rozrůstá trh a vliv internetu, zákazníci se snaží obsadit veškeré obchodní kanály a odklánějí se od prodejů přes distributory nebo vlastní rozsáhlé sítě kamenných prodejen a svou pozornost zaměřují na vybudování funkčního B2C řešení. Ideálně propojeného nebo integrovaného přímo v ERP.
U klasických e-shopů však toto řešení nekončí, čím dál více firem chce širší řešení i pro odběratele zboží z řad firem a požadují úpravu na B2B, kdy kombinují výhody e-shopu a výhody obchodní politiky s konkrétními partnery, kterou tak můžou jednoduše promítnout do webové aplikace a zjednodušit tak celý nákupní proces. Toto řešení nemusí být využitelné pouze pro firemní klientelu. Použití B2C má nepřeberné množství možností. E-shop lze nastavit tak, aby všichni příchozí byli motivováni registrovat se, třeba z toho důvodu, že nevidí ceny nebo ty jsou s určitou přirážkou. I u klasických maloodběratelů lze nastavit cenová zvýhodnění, zařazením do určité skupiny nakupujících, jimž je přiřazena určitá cenová hladina, a tedy konkrétní výše slevy.
Vzhledem k možnosti snadné práce s cenovými hladinami nastavenými v informačním systému je toto rozhraní zajímavé také pro oblast prodeje firemním zákazníkům, kdy každý velkoodběratel má přiřazeny ceny dle objemu nákupů a zároveň se pohybuje v uživatelsky přívětivém prostředí. Provozovatel aplikace může prezentovat určité produkty pomocí bannerů či obrázků či pop-up oken, což ve strohém prostředí B2B není možné.
Jedním z dalších důvodů, proč firmy poptávají B2C řešení u dodavatelů podnikového systému, je provázanost dat a vysoká automatizace prodejních procesů. Co to přesně znamená? Veškerá firemní činnost je vedena v informačním systému, ať už se jedná o objednávky, nabídky, skladové zásoby, výroba atd. Veškeré podklady pro hladké fungování e-shopu jsou již připraveny v ERP systému a B2C řešení je jakousi nástavbou, která tato data umí zobrazit v uživatelsky přívětivém prostředí ruku v ruce s firemním designem. Jednotlivé skladové položky jsou v systému již evidovány a jen se určí, které budou zobrazeny také v internetovém obchodě, na základě objednávek dochází k rezervaci skladových zásob z internetového obchodu, admin e-shopu pouze překontroluje správnost objednávky, faktury a dodací listy se generují automaticky nebo na základě potvrzení obsluhou. V případě plateb bankovním převodem je v systému vidět, které objednávky jsou již uhrazeny a kde se naopak na platbu čeká, po dokončení transakcí se generují příkazy pro vyskladnění a přípravu zboží k expedici zákazníkovi. Souběžně s činnostmi souvisejícími s internetovými objednávkami i nadále nerušeně běží standardní chod celé firmy a u předem definovaných kroků odchází zákazníkovi informace o aktuálním stavu objednávky.
U e-shopových aplikací nesmíme ani opomínat optimalizaci pro internetové vyhledávání. Samozřejmostí jsou integrované nástroje pro SEO, klíčová slova, propojení s Heureka.cz nebo zboží.cz s možností zobrazení recenzí přímo na e-shopu. Standardem je propojení s aplikacemi přepravních společností pro rozšíření výběru doručovacích míst.
B2B/B2C aplikace jsou v dnešní době povětšinou implementovány také v tzv. responsive designu, což obnáší uživatelskou přívětivost při práci na tabletech a mobilech či smartphonech. Přiblížení k uživateli touto technologií je v dnešní době zákazníky hojně poptávanou funkčností.
Mezi zajímavé způsoby aplikace B2B/B2C technologií patří například interaktivní forma objednávání náhradních dílů ke svému již dříve zakoupenému výrobku na základě zadání sériového čísla nebo typu výrobku. Tyto možnosti dnes vychází z široké znalostní báze uložené v informačním systému, který je online propojen s prezentační vrstvou.
Nesmíme zapomenout ani na ochranu osobních údajů, se kterými obsluha e-shopu pracuje. Ty se z internetové aplikace přenášejí do zabezpečeného informačního systému, který splňuje nároky vyplývající ze zákona 101/2000 Sb. a také z Nařízení EU 2016/279 známého jako GDPR.
Společnost Control takovéto řešení, které obsahuje výše zmíněné body, nabízí, administrace e-shopu je pak plně integrovaná v informačním systému Dialog 3000Skylla a mimo základní obsluhu má uživatel k dispozici také statistiky prodeje.
Autorka článku působí ve společnosti Control, spol. s r. o.
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |