facebook LinkedIN LinkedIN - follow
3. 1. 2025

AI má revoluční potenciál, ale zatím přináší řadu otázek

-PR-

IT Systems 12/2024Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems více zahledíme do budoucnosti a mapujeme předpokládaný vývoj v nejbližších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT, ve které letos pochopitelně dominuje téma využití umělé inteligence v podnikové praxi.


Například Petr Kelar, ředitel společnosti ABIA CZ services, se zamýšlí nad využitím technologií AI v ERP systémech. AI má podle něj revoluční potenciál, ale současně přináší řadu otázek, na které zatím neznáme odpovědi. Snaží se také mírnit přehnaná očekávání, že se z AI už brzy stane zázračný nástroj, který vyřeší všechny problémy mávnutím kouzelného proutku.

Také Dalibor Lukeš se zabývá otázkou dalšího vývoje, a především praktického využití AI v příštím roce. Za jeden z klíčových trendů považuje rozvoj agentů, tedy nástrojů na bázi AI, které jsou vytrénovány na konkrétní činnost a roli. Jako je například role operátora v zákaznickém servisu, kde budou podle Jakuba Opálky ze Salesforce už brzy agenti AI a lidé běžně pracovat společně. Podle něj právě vstupujeme do třetí vlny AI, kdy autonomní agenti AI půjdou nad rámec pouhého generování a analýzy obsahu, ale budou schopni uvažovat a autonomně jednat za lidské kolegy.

Jan Skovajsa z digitální agentury myTimi zase popisuje, jak hyperpersonalizace, která využívá umělou inteligenci a analýzu dat, hraje stále větší roli v e-commerce. Současně ale varuje, že hyperpersonalizace má svoje rizika a limity. Zákazník by neměl získat pocit narušení soukromí a zahlcení nabídkami.

Z jiného úhlu pohledu se na AI podíval Filip Kirschner z vývojářské společnosti Applifting, který vysvětluje, jak AI vytváří iluzi porozumění. Také jste si už jistě všimli, že se AI přizpůsobuje tomu, jak s ní komunikujete? Jak je možné, že stroj bez emocí a lidské intuice dokáže působit tak citlivě a mnohdy až strašidelně lidsky? Dokáže nám AI číst myšlenky?

V bloku článků o umělé inteligenci najdete i komentář Jiřího Matznera k prvnímu soudnímu rozhodnutí o AI u nás, ze kterého vyplynulo, že není vyloučeno, aby dílo vytvořené pomocí AI mohlo požívat autorskoprávní ochrany. Bude ovšem důležité doložit celý tvůrčí proces a roli autora v něm.

Mimo blok článků o umělé inteligenci bych chtěl upozornit na komentář k průzkumu, ve kterém Daktela zjišťovala, zda zákazníci chtějí komunikovat s roboty. Z průzkumu vcelku podle očekávání vyplynulo, že zákazníci preferují kontakt s lidmi, ale také, že robota ocení více než špatnou zákaznickou péči.

Petr Tulach z Logia poukazuje na možnosti pokročilých řešení pro forecasting, která už dnes mají schopnosti jako křišťálová koule, ale dokonalá nejsou. Stále se totiž potýkají s problémem, jak ulovit černou labuť, tedy jak na ni co nejrychleji reagovat. A když už jsme u těch příměrů, Martin Bém z Adastry popisuje, jak vzniká tzv. datová bažina a jak ji lze vysušit pomocí data governance. Veronika Jakubová z MasterDC zase radí, jak modernizovat tradiční vývoj softwaru zavedením koncepce DevOps.

Chcete se dozvědět více? Tak neváhejte a pusťte se do čtení nového vydání IT Systems.

Časopis IT Systems si můžete objednat v klasické papírové, nebo v elektronické podobě:

Pokud se vám bude časopis IT Systems líbit natolik, že byste se chtěli stát jeho předplatitelem, můžete jej objednat zde - roční předplatné IT Systems.