- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Sledování a ovlivňování reputace na sociálních sítích
Někdo o nás prý na Facebooku mluví negativně! Proboha, co budeme dělat? To je častá reakce řady firem, které doposud neřešily sledování reputace na sociálních sítích. Místo toho, aby byly společnosti připraveny obratem reagovat na jakékoliv zmínky, které se jich týkají, obvykle ani netuší, že se o nich někde na internetu píše. Jak je to tedy vlastně s tím sledováním reputace? A proč budeme psát i o nedostatku zásuvek?
Sledování online reputace, ať už automatizované prostřednictvím některého z nástrojů nebo sledování ruční, umožňuje včas zjistit, o čem se v souvislosti s vaší společností píše a včas na to reagovat. Toto zjednodušené vysvětlení je samozřejmě pravdivé, ale rozhodně nepokrývá celou škálu aktivit, které ORM (z anglického Online Reputation Management) řeší. Pokud bychom si celý reputační management měli shrnout do jeho hlavních bodů, získali bychom podobnou strukturu:
- pravidelné zjišťování o čem se v souvislosti se společností mluví,
- včasné a vhodné reakce na příspěvky, které se firmy dotýkají,
- dlouhodobé vyhodnocování příspěvků a jejich členění dle témat a sentimentu,
- úpravy a aktualizace strategie reputačního managementu.
Pokud celou strukturu zjednodušíme, tak je potřeba vědět, o čem se píše a být připraven na to správně reagovat. Pokud použijete některý ze specializovaných nástrojů, je sledování v zásadě jednoduchou aktivitou. Vyberete klíčová slova dotýkající se jak vaší firmy, tak ideálně i hlavních konkurentů a pak jen pravidelně sledujete, kde se jaké zmínky objevují. Tedy v ideálním světě by to tak bylo.
Čeština je poměrně složitý jazyk a většina nástrojů je obvykle určena pro anglické trhy. S angličtinou si tedy poradí dobře, ale čeština občas dělá problémy. Nastavení jakéhokoliv sledovacího software je tak obvykle trochu noční můrou, kdy se vybraná sledovaná slova musí upravovat, doplňovat a zpřesňovat. Žádný z nástrojů vám navíc nikdy nezaručí, že naleznete všechny zmínky právě o vaší společnosti. Automatizace sledování je tedy jen zjednodušením, rozhodně neočekávejte, že odhalí úplně všechno. I přes všechny problémy je ale nastavení příslušného nástroje tím nejjednodušším krokem z celého reputačního managementu.
Připravte se na kritiku
Ve chvíli, kdy máte sledování nastaveno, je potřeba ho opravdu sledovat. Sebelepší software vás nezachrání, pokud negativní příspěvek zjistíte až po měsíci, protože jste neměli čas. Včasné reakce jsou v reputačním managementu základ. Na příspěvky, především ty negativní, je potřeba reagovat ideálně ihned. To často není možné z kapacitních důvodů, ale i tak platí „čím dříve, tím lépe“. V rámci samotných reakcí je nejtěžší částí rozhodnout se, jak vlastně reagovat. Nikdo z nás nemá rád kritiku své práce, ani tu oprávněnou. Všichni reagujeme emocionálně a není-li dopředu nastavený způsob komunikace v rámci vhodné strategie, emoce občas přebijí rozum a reakce i na drobnou výtku může být přehnaná a ve výsledku pro společnost zničující. Klasickým příkladem, který krásně ukazuje rizika nevhodné komunikace, je kanadská kavárna Dark Horse a její už dříve slibované zásuvky. Jedna ze zákaznic kavárny na sociální síť Twitter vložila příspěvek ve stylu: „Jste kavárna a více než 50 % vašich zákazníků u vás používá notebook. Vy ale máte jen jednu zásuvku.“ Když se na příspěvek díváme s odstupem, říkáme si, že je to sice drobná kritika, ale nikterak nepoškozující jméno firmy. Vše by bylo v pořádku, kdyby kavárna nezareagovala arogantním příspěvkem volně přeložitelným jako: „Jsme kavárna a ne kancelář. Pro své přístroje máme zásuvek dost.“
Absolutně nevhodná reakce, místo které stačilo napsat něco ve stylu „mrzí nás to, budeme o tom přemýšlet, ale snad vám chutnala naše káva“. Výše zmíněný příspěvek se lavinově začal šířit internetem a o poškození dobrého jména bylo postaráno. Důvod nevhodné reakce je přitom jasný. Nikdo dopředu nebyl připraven na to, že se na sociálních sítích mohou objevit i negativní reakce či příspěvky zcela nesouvisející s předmětem podnikání.
Sledovat a segmentovat
Příspěvky v sociálních sítích je potřeba monitorovat dlouhodobě. Jsou to data, která můžeme analyzovat stejně, jako analyzujeme data o prodejích. O čem naši zákazníci mluví, jak často? To zjistíme jen dlouhodobým sledováním. To nám ve výsledku pomůže lépe se připravit na různé typy příspěvků. Zároveň je to ale i nástroj, který říká, co si o naší společnosti okolí opravdu myslí.
Pět věcí, se kterými počítejte ve své komunikační strategii
1. Nespokojený zákazník
Téměř nikdo nedokáže plně uspokojit všechny své zákazníky. A kde je lepší si stěžovat, než na sociální síti? Připravte si tedy argumenty pro nespokojené zákazníky kritizující vás či vaše služby včas, abyste v případě krize dokázali reagovat obratem a bez emocí.2. Výpadek dodávek
Buďte připraveni na nedostupnost svého zboží či služeb. Nemáte produkt XY ve zvolené barvě či oblíbenou příchuť kávy? Buďte připraveni se „omluvit“, slíbit nápravu a ideálně komunikujte i termíny kdy bude produkt znovu k dostání. Pokud nebude, nezapomínejte nabídnout vhodnou alternativu.3. Útok konkurence
Sociální sítě jsou často nástrojem konkurenčního boje. Buďte připraveni, že i na vás se některý z konkurentů může zaměřit. Ať už formou přímého útoku nebo například jednoduché „výzvy ke srovnání služeb“. Připravte si scénáře, které se mohou dotýkat přímo vašeho oboru podnikání.4. Interní chyba
Chybovat je lidské a chyby se nevyhýbají firmám, protože v nich lidé pracují. Ať už se vám podaří poslat špatnou nabídku špatným lidem, rozeslat faktury se špatnou částkou nebo jen udělat hrubku v oficiálních materiálech – buďte připraveni „bránit se humorem“. Přiznání chyby není jednoduché, ale ve většině případů bere vítr z plachet všem možným kritikům. I zde samozřejmě platí vhodně komunikovat kroky vedoucí k zamezení opakování chyby.5. Špatně komunikující zaměstnanec
Na sociálních sítích nejsou pouze vaši zákazníci, ale i zaměstnanci. Proberte s nimi vhodnost komunikace o interních záležitostech a nezapomínejte ani na videa a fotografie. Provozujete-li například restauraci, rozhodně nepotřebujete, aby se po sociálních sítích šířilo video s vašimi zaměstnanci házejícími si s jídlem. Zkuste spíše zaměstnance vzdělat než jim paušálně zakazovat, aby se o své práci zmiňovali kdekoliv na internetu. Spokojený a chválící zaměstnanec může být kvalitním ambasadorem vaší značky stejně jako chválící zákazník.Všechny zmínky je samozřejmě vhodné segmentovat. Prvotním krokem je segmentace tematická. Klientům obvykle doporučujeme dělit příspěvky do základních kategorií žádost o pomoc, běžný dotaz, stížnost, pochvala a zajímavý nápad. U velkých společností je segmentace samozřejmě podrobnější a může zahrnovat i dělení na jednotlivé technické problémy předkládané zákaznickému servisu či reakce na jednotlivé produkty. Druhou hlavní a často používanou segmentací je měření tzv. sentimentu příspěvků, tedy rozdělení příspěvků na ty, které jsou pozitivní, neutrální a negativní.
Dobré jméno můžete ztratit i během chvilky
Pokud máme data o příspěvcích na sociálních sítích už nasbíraná a analyzovaná, můžeme podle nich začít pravidelně aktualizovat strategii komunikace. Ta nám pomůže i v emočně vypjaté situaci s rozhodnutím, jakým způsobem je vhodné reagovat. Cílem reakce je v každém případě snaha ovlivnit svou reputaci, tedy zvýšit dosah pozitivních příspěvků a naopak minimalizovat rizikovost negativních příspěvků.
Velké společnosti s dostatečným zázemím v marketingu i PR to v tomto mají obvykle jednodušší. Mají celé týmy odborníků věnujících se pouze správné formulaci reakcí, kteří jsou na negativní reakce zvyklí a umí s nimi pracovat. Menší společnosti, pokud nevyužívají odborníků například z externí agentury, mají svůj boj na sociálních sítích těžší, protože řadu aktivit, které jim nejsou vlastní a netýkají se oboru jejich podnikání, prostě musí nějakým způsobem vyřešit. Pro velké i malé společnosti ale platí společně jedno: reputace, ať už ta reálná či online, je pouze jedna a je potřeba se o ni starat. Získání dobré reputace je obvykle záležitostí let, ztratit se ale dá během několika hodin.
Robert Junek Autor působí jako vedoucí konzultantů ve společnosti Effectix.com. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
23.1. | Odborný webinář Zabezpečení digitální identity zaměstnanců... |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
9.4. | Digital Trust |