facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2025 , AI a Business Intelligence

Budoucnost spolupráce člověka a stroje

Předpovědi vývoje AI pro rok 2025

Philip Miller


Rychlý technologický pokrok dokáže překvapit i ty nejzkušenější odborní­ky, zejména když se vyvíjí exponen­ciálně. Jak trefně poznamenal fyzik Albert A. Bartlett: „Největším prob­lémem lidstva je naše neschopnost pochopit exponenciální růst.“ Tato slova zůstávají platná i dnes. Jakékoli predikce týkající se AI jsou proto zatíženy velkou neurčitostí. Přesto nám pomáhají činit informovaná rozhodnutí, směrovat naše investice a podněcovat inovace, pokud jsou ale založeny na znalostech a zkušenostech. I když se ne vždy trefí přesně, poskytují nám cíle – pomáhají nám najít nové cesty růstu.


Jaká jsou tedy moje očekávání týkající se AI (konkrétně GenAI) pro příštích 12 až 18 měsíců? Moje předpovědi jsou optimistické, ale zároveň zakotvené v realitě příležitostí a rizik přicházejících s AI.

Pokud byl pro generativní umělou inteligenci rok 2023 okamžikem, kdy nám všem spadla čelist údivem pak rok 2024 byl obdobím, kdy jsme pochopili sílu i omezení této technologie. Firmy začaly s GenAI experimentovat, zjišťovat, kde přináší skutečnou přidanou hodnotu, a začaly ji využívat v praxi. Letos se firmy pustí ještě hlouběji do využívání generativní umělé inteligence s jasnějším pochopením toho, co funguje a co ne.

Chytřejší RegTech: Etické rámce AI a automatizace compliance
Firmy budou v roce 2025 klást důraz na zodpovědné používání AI. Generativní umělá inteligence se stane klíčovým hráčem při prosazování etických standardů a udržování souladu s předpisy. Uvidíme nástroje AI, které budou automaticky detekovat a zmírňovat zkreslení, sledovat využití AI napříč různými odděleními, a dokonce generovat zprávy o dodržování předpisů pro regulační orgány. Růst těchto systémů půjde ruku v ruce s rostoucím počtem nových nařízení, zákonů a standardů, které se objeví v průběhu roku 2025 a dále. Agilní regulační technologie se stanou nezbytností.

Sbližování týmů: Nástroje pro spolupráci s umělou inteligencí
GenAI má šanci změnit způsob, jakým velké společnosti spolupracují. Očekávejte nové nástroje na bázi umělé inteligence pro virtuální schůzky, řízení projektů a spolupráci na dokumentech napříč týmy. Tyto nástroje budou automaticky generovat agendu schůzek, zápisy a dílčí úkoly, shrnovat klíčová rozhodnutí a pomáhat s následnými kroky. AI bude pomáhat při určování priorit úkolů a koordinaci týmů, což zefektivní práci hybridních a distribuovaných týmů. Ve spojení s vylepšenými AI nástroji, které pomáhají analyzovat, zpracovávat a extrahovat užitečné informace nebo znalosti z velkých objemů dat, bude tato spolupráce jednodušší a efektivnější než kdykoli předtím.

Od jednoho k mnoha: Hyper-personalizace ve velkém měřítku
GenAI způsobí revoluci ve způsobu, jakým firmy komunikují se svými zákazníky. A to nabídkou hyper-personalizovaných zážitků. Od produktů a služeb až po marketingové strategie bude umělá inteligence využívat data v reálném čase z různých kontaktních bodů – z aktivit na webových stránkách, historie nákupů, interakcí na sociálních médií – k vytváření individuálního obsahu a doporučení. Tento personalizovaný přístup posílí loajalitu zákazníků a jejich udržení tím, že vytvoří zákaznický zážitek, jaký nemá obdoby.

Můj kolega robot: Agenti s umělou inteligencí
„Agentic AI“ označuje systémy umělé inteligence, které mohou jednat autonomně, sledovat konkrétní cíle a spolupracovat s lidmi i jinými systémy při plnění složitých úkolů. Na rozdíl od současných nástrojů AI, které většinou generují obsah nebo předkládají návrhy, se bude Agentic AI aktivně rozhodovat, řídit pracovní postupy a spolupracovat v reálném čase s lidskými týmy. Jsme na prahu spolupráce s kolegy s umělou inteligencí, kteří dokážou jednat i přinášet nápady.

Vyhledávání, které se učí: Adaptivní vyhledávání založené na AI
Generativní umělá inteligence změní způsob, jakým ve firmách vyhledáváme informace, a to tak, že bude adaptivnější, kontextově orientovaná a chytřejší. Na rozdíl od tradičního vyhledávání založeného na klíčových slovech bude adaptivní vyhledávání díky AI rozumět záměrům uživatele, interpretovat nejednoznačné dotazy a poskytovat personalizovanější výsledky – s ohledem na roli, preference a chování uživatele. Když k tomu přidáte generativní vyhledávání AI založené na technologii RAG, která se neustále učí z interakcí s uživatelem, získáme v průběhu času chytřejší, informovanější a přesnější odpovědi. Výsledkem je AI, která se stává schopnější, čím více se používá.

A co dále?

To jsou jen některé ze způsobů využití umělé inteligence, zejména GenAI, ve firmách a organizacích po celém světě. Ve skutečnosti to však budou ty případy použití, které organizacím přinesou skutečnou hodnotu buď prostřednictvím snížení nákladů, nebo nových způsobů zhodnocení jejich produktů a služeb. Jisté je, že bez ohledu na případ použití bude rozhodující poskytovat umělé inteligenci jasná, propojená a kontextualizovaná data – a to kontrolovaným a bezpečným způsobem. Stejně tak bude zásadní vybudovat architekturu, která dokáže podporovat rychlé změny, zajistí flexibilní datové prostředí a bude umožňovat realizaci více případů použití.

Za horizont roku 2025

Kromě těchto trendů přinese rok 2025 nové modely, nové způsoby využití AI a nové aspekty této technologie, které objeví jak firmy, tak akademické instituce. Tento vývoj si vyžádá změny uvnitř organizací. Společnosti, které neinvestují do AI, nepřizpůsobí se a nebudou inovovat, budou nakonec muset zaplatit vyšší cenu, aby dohnaly konkurenci, nebo riskují, že je nahradí konkurenti, kteří jsou na AI již založeni.

Éra spolupráce s AI

Ať už se příští rok stane cokoli, jedno je jisté: opouštíme informační věk a vstupujeme do nové éry – doby, kdy lidé a AI koexistují. Možná jsme dokonce na pokraji vytvoření nové formy inteligence – takové, která nevznikla přirozenou evolucí, ale byla postavena námi, a je dokonce neznámá i svým tvůrcům. Je to vzrušující, transformativní a možná trochu znepokojivá vyhlídka. Zároveň je to však příležitost utvářet budoucnost, v níž AI rozšiřuje lidský potenciál způsoby, které teprve začínáme chápat.

Philip Miller Philip Miller
Autor článku je AI stratég společnosti Progress.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Úroveň digitalizace veřejného sektoru rychle roste

IT Systems 3/2025V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na digitalizaci veřejné správy, která se logicky dotýká nás všech. V souhrnu jde o velmi rozsáhlou oblast mnoha agend a s nimi souvisejících informačních systémů. Některé z nich nejsou na úrovni, kterou očekáváme na základě zkušeností s moderními aplikacemi z komerčního sektoru, a proto je úroveň digitalizace veřejné správy u nás spíše podceňovaná. Ve skutečnosti se v posledních letech výrazně zlepšila.