facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 5/2024 , AI a Business Intelligence

Od reaktivních k prediktivním

Kam se posunuly možnosti financí v retailu díky AI

Martin Křemeček


Zeptejte se top manažerů v maloobchodě, které systémy považují za nejdůležitější. Mezi prvními bude určitě CRM a v těsném závěsu i finance. Retail operuje s velkým objemem zboží, nízkými maržemi a vysokým očekáváním spotřebitelů – to znamená i spoustu administrativy a cílené komunikace. Stává se tak ideální oblastí pro využití umělé inteligence, která dokáže v reálném čase zpracovávat data, tvořit různé scénáře budoucího vývoje a automatizovat procesy od reportingu po skenování výdejek. Tím to ale pouze začíná.


Když s méně uděláte více

Dnes už asi nenajdete velkou technologickou firmu, která by neinvestovala do vývoje AI aplikací. Je to logické. Současná situace na trhu tlačí firmy k vyšší efektivitě a v České republice, kde byla březnová nezaměstnanost pod 4 %, se mohou finanční týmy potýkat s neobsazenými pozicemi. Stále je třeba hledat nové obchodní příležitosti na trhu, adaptovat svůj obchodní model.

Tyto výzvy dále prohlubuje přístup k datům napříč firmou, která jsou často pouze k dispozici jednotlivým oddělením. Když ale chcete vytvářet efektivní obchodní plány, začlenit nové akvizice nebo vytvořit novou cenovou strategii, potřebujete mít přehled. Na základě kvalitních a aktuálních dat můžete pomocí umělé inteligence pracovat s různými možnostmi budoucího vývoje.

Před lety byl velký hype kolem zpracování velkého objemu dat a firmy je začaly ve velkém hromadit. Data ale netřídily a řada z nich je nechala ležet ladem, protože nevěděla, jak je efektivně využít. Zde se opět uplatní AI, která automaticky data roztřídí a dokáže je rychle zanalyzovat. I proto v ní top manažeři vidí velký potenciál od správy výdajů, finanční uzávěrky až po auditování, prognózování, rozpočtování, nebo vztah se zákazníkem.

Zachování kontextu bez cookies

Jedním z klíčových faktorů pro úspěšné využití AI v byznysu je za­cho­vá­ní kontextu. AI by neměla stát sama o sobě, ale začlenit se do již existujících, prověřených platforem. Jinak by firmy měly desítky aplikací, u kterých není zaručeno, že spolu mezi sebou nebo se vše­mi systémy ve firmě budou komunikovat. S vestavěnou umělou inte­li­gen­cí napříč klíčovými procesy mohou firmy navíc definovat pro­pra­co­va­něj­ší přístup k udržitelnosti, ať už se bavíme o životním pro­stře­dí, vztahu k širší společnosti nebo dlouhodobě ziskovém řízení.

Zvláště v tak dynamickém odvětví, jakým je retail, by měly firmy hledat i řešení, která podporují omnichannel marketing, umožňují hyperpersonalizaci a nevyžadují sledování cookies. Poslední aspekt je o to důležitější, pokud se podíváte na nejnovější průzkumy. Analytická společnost Ressolution tvrdí, že pouze 40 % české online populace povoluje na webových stránkách všechny cookies a téměř každý čtvrtý všechny cookies odmítá.

Tady a teď

Není to ale jen o retailu. AI se uplatní ve financích v jakémkoli odvětví. Finanční ředitelé mohou získat lepší přehled nad vývojem ve firmě díky okamžitým upozorněním na rizika a expozice, rychleji reagovat na změny v preferencích zákazníků a lépe předvídat narušení dodavatelského řetězce s případnými návrhy pro vhodné změny a další kroky.

Kde konkrétně AI přináší v retailových financích nejvyšší hodnotu?

  • Interakce s uživateli – interakce založené na přirozeném jazyce, shrnutí složitých obchodních informací, automatická generace textových reportů, jako jsou finanční výkazy, vysvětlení složitých účetních pravidel nebo souhrn nejdůležitějších informací z různých oblastí.
  • Zpracování dokumentů – zpracování a extrakce dat pro velké sady finančních dokumentů, jako jsou faktury, platební pokyny, příjem zboží nebo nájemní smlouvy.
  • Zpracování transakčních dat – automatické párování datových sad, mezi které patří platby a neuhrazené faktury, příjem zboží a příjem faktur.
  • Analýza dat – automatizovaný sběr dat, návrh metod k pročištění datových sad, jejich samotné přeuspořádání, oprava nesrovnalostí.
  • Predikce – vylepšení prediktivních modelů, zpracování kom­plex­ních datových sad, zvýšení přesnosti a robustnosti v před­po­ví­dá­ní pozdních plateb nebo vývoje likvidity a cash flow.
  • Detekce – nalezení vzorců ve velkých objemech dat a skry­tých korelací. Dále také odhalení odchylek a anomálií, jako jsou podvodné platby, a identifikace kritických obchodních interakcí podléhajících různým, regionálně specifickým regulacím.

Zatímco budoucnost nabízí s generativní AI další možnosti, nástroje s umělou inteligencí využíváme ve firmách už dnes. Najdeme je v analýze a učení se kritériím k propojení plateb, ve čtení a zpracování dokumentů s platebními pokyny nebo automatickém vyrovnání plateb s minimálním zásahem lidského operátora. U složitějších platebních pokynů může AI vytvořit návrh pro účetního, který následně rozhodne pouze o stisknutí tlačítka „ano“, nebo „ne“. To mu umožní právě AI, která dokáže automaticky extrahovat informace o platbách z různých zdrojů i formátů, jako jsou e-maily nebo elektronické a papírové dokumenty.

Lidská vs. strojová interakce

Ať už bude AI v retailu propojená se systémy do jakékoliv míry, stále by na jejím konci měl stát člověk, který rozhodne, zda návrhy přijme, nebo udělá jiné kroky. Právě rozhodovací pravomoc a odpovědnost jsou zde klíčové. Bez nich by zaměstnanci ztratili vztah k činnostem, které vykonávají, a demotivovalo by je se i dále rozvíjet.

S tím se pojí i rezistence některých zaměstnanců k využívání AI nástrojů. Oproti klasickým systémům, které vyžadují manuální aktualizace, se mohou ty s umělou inteligencí samy učit na základě zpětné vazby od uživatelů. Je tedy potřeba mít kromě kvalitních dat i aktivní uživatele, kteří dokážou systém přizpůsobit pomocí svých reakcí tak, aby fungoval podle jejich představ a nabídl jim výstupy, které jim usnadní práci a umožní jim se lépe rozhodovat. Vedení firem se tedy musí zaměřit i na adopci u svých zaměstnanců.

Zatímco interakce mezi člověkem a AI excelují v efektivním zpracování obrovských množství informací, nenahradí mezilidskou komunikaci, která vyžaduje empatii a porozumění. Kvůli tomu je třeba ze začátku intenzivně s novými nástroji pracovat a usměrňovat je, protože algoritmy mohou informace zkreslovat a při čerpání z dat třetích stran nabízet řešení, která postrádají neutralitu. Při kontinuální zpětné vazbě se ale brzy „naučí“, jak komunikovat s danou firmou nebo uživatelem.

Pokud se na to podíváme z druhé strany, zaměření se pouze na mezilidskou interakci nebude v budoucnu stačit. Již dnes firmy využívají chatboty nebo hlasové asistenty, kteří mohou v řadě případů zastoupit lidské operátory zákaznických linek. Software se strojovým učením také dokáže vyřešit problémy, které by vás před deseti lety stály na lince alespoň deset minut.

Role AI v řízení inovací a růstu

Podniky a organizace, které neudrží krok s moderními technologickými trendy, se vystavují riziku, že je předstihnou ty, které to zvládnou. Až dospěje současná nejmladší generace, nebude „googlovat“, ale využívat ChatGPT ke každodenní interakci a vyhledávání informací.

Nejen technologické firmy pracují na svých vlastních asistentech s generativní AI a překotným tempem je začleňují do svých produktů a služeb. Je proto zásadní si uvědomit, že AI se v příští dekádě pravděpodobně stane dominantním uživatelským rozhraním. To si musí uvědomit i dodavatelé podnikových systémů.

Stejnou rychlost inovace můžeme očekávat i u grafických nebo audiovizuálních modelů. Co dnes nefunguje, může se stát realitou za šest měsíců. A co nebude dokonalé za šest měsíců, bude vyladěno v příštím roce.

Budoucnost finančních ředitelů

Před dvanácti lety si mnozí z nás mysleli, že skokové vylepšení v AI je ještě několik dekád vzdálené. To odráží přirozenou lidskou tendenci předpokládat, že budoucnost bude velmi podobná současnosti. Tím ale přeceňujeme, čeho můžeme dosáhnout v krátkodobém horizontu. V kontextu AI je důležité nepřeceňovat její krátkodobé schopnosti a zároveň nepodcenit její dlouhodobý potenciál – riskovali bychom tak ztrátu konkurenceschopnosti na domácích i mezinárodních trzích.

Jedno je ale jisté; AI má dobře našlápnuto k tomu, stát se další technologickou revolucí, která od základů změní způsob, jakým pracujeme s technologiemi. Mluvíme o personalizaci komunikace se zákazníkem na úplně jiné úrovni, jednodušším navrhováním procesů nebo přístupnosti systémů. Prediktivní rozhraní a technologie aktivované hlasem učiní interakce intuitivnější a efektivnější.

Pro finanční ředitele proto znamená investice do AI nejen udržení se na pomyslném inovačním vrcholu, ale i přechod z reaktivní role do pozice tvůrce prediktivních strategií.

Martin Křemeček Martin Křemeček
Autor vede tým finančního plánování a analýz v SAP Emarsys.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Kapalinové chlazení superpočítačů: válka s teplem v době AI

S nástupem umělé inteligence (AI) a její stále náročnější výpočetní potřeby rostou i nároky na efektivní chlazení datových center. Ideálním řešením pro chlazení akcelerátorů nové generace je kapalinové chlazení. Nejenže prodlužuje životnost hardware, ale zároveň výrazně snižuje provozní náklady datových center. Navíc je klíčové pro efektivitu, udržitelnost a hustotu budoucích datových center využívajících AI.